Anonym (Spara) skrev 2021-06-16 18:06:30 följande:
Jag får CSN och jobbar lite extra, min man jobbar som barnskötare, ganska bra lön för att vara en sådan dock, men fortfarande inom normalspannet. Så nej, inga anmärkningsvärda inkomster. Hyfsat billigt boende, men även om man lägger på 5000 kr där som dyra hyror kan ligga på så skulle vi ändå spara 15.000/mån, och ha sparat ihop 60.000 på 4 månader. Jag förstår inte hur man inte kan ha en ordentlig buffert innan 30 om man inte är långtidssjukskriven eller liknande, det har inget att göra med att man "inte kan spara en krona i perioder". Så är det väl för alla, men kanske inte 12 år i sträck från att man blivit myndig när man dessutom lever som par. I storstäder behövs inte heller bil, det är också en prioriteringsfråga. Där kan man också ofta spara in 60.000 inom ett år.
Hur er ekonomi går ihop där känns som en gåta, det är knappast standard med så låga utgifter som du får det att låta.
Låter inte som du har så bra koll på samhället i stort?
Hur? Arbetslös (/sjukskriven) i perioder, plugg, föräldraledighet, lagt pengar på annat (tex bostäder) osv osv...
Förutom då att väldigt många reser, konsumerar osv som du verkar vilja ha till oansvarigt.