Inlägg från: Anonym (Nej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nej)

Spara till IVF? Hur gör/ gjorde ni?

Anonym (Spara) skrev 2021-06-15 22:00:57 följande:

Beklagar att det varit så tufft för er, väntan och ovissheten är hemsk. Visst är 60.000 kr mycket pengar, men vuxna har väl en mycket större buffert än så, som man kan ta av? Har ni inget sparat? Vart tar pengarna vägen?

Jag skulle aldrig sätta mig i sitsen med ett lån, särskilt inte då det ska spenderas och inte investeras. Hur lång tid skulle det ta att spara då, om fokus låg på sparande? Några månader är väl rimligt, och det är ju inte så länge.

OT, men ville kommentera. Läste senast igår att 1 av 5 kvinnor inte har en buffert och att 50% inte klarar sig utan lön i 3 månader. Så jag tror inte att alla vuxna generellt sitter med en buffert där man enkelt plockar bort 60000 kr, nej.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Spara) skrev 2021-06-16 16:42:39 följande:

Ja, det kanske är naivt att tro att folk tar ansvar för sin ekonomi, dumt av mig. Men då får man också stå sitt kast när man inte har pengar. Vart tar folks pengar vägen då? Konsumtion, för dyra bostäder? Undrar ärligt alltså.

Vi är 2 unga vuxna med 2 barn i en storstad, ingen av oss är färdigutbildade än, jag studerar nu och vi sparar ca 20.000/mån. Tog för givet att folk med riktiga inkomster kunde spara ännu mer, men det handlar väl om prioriteringar då. 50% som inte klarar sig utan lön i 3 månader, de kan inte alla ha "särskilda omständigheter".

Det låter som en av er har en väldigt god ekonomi, eller att ni har ett väldigt billigt boende. Ni kanske inte har bil heller? Hur är det med försäkringar, amortering, lånekostnader, hyror? CSN-återbetalning, busskort, pendling till jobb/skola? Spar ni 10000 kr var varje månad så bör inkomsterna ändå vara en del större än utgifterna.

En sak som kan dra iväg är just boendekostnad. Om man inte har kommit in på bostadsmarknaden utan behöver hitta en hyresrätt så är ofta nyproduktion enklast, och där kan priserna i något större städer vara hutlösa om man behöver något mer än en tvåa. 15000 kr +.

Jag gissar att många av de 50% är ensamstående föräldrar eller timanställda med osäker inkomst.

Man kan för övrigt också vara en vettig människa utan att kunna spara mycket pengar stundtals i livet. Många har inte en krona sparat från sina föräldrar utan startar på noll när de är 18. Pluggar och hinner inte jobba samtidigt. Eller har ett lägre betalt jobb, personen kan ha blivit uppsagd och behöver en inkomst eller har inte vidareutbildat sig på högskola. Ditt inlägg andas lite att man är en riktig slösamaja utan ansvarstänk om man inte har en rejäl buffert sparad när man är kring 30. Det kan finnas många olika skäl.

Såklart finns det också de som bränner allt på lyxkonsumtion och höga räntor på SMS-lån. Men att utgå från att det är så det måste vara tror jag är en förenklad bild.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Spara) skrev 2021-06-16 18:06:30 följande:

Jag får CSN och jobbar lite extra, min man jobbar som barnskötare, ganska bra lön för att vara en sådan dock, men fortfarande inom normalspannet. Så nej, inga anmärkningsvärda inkomster. Hyfsat billigt boende, men även om man lägger på 5000 kr där som dyra hyror kan ligga på så skulle vi ändå spara 15.000/mån, och ha sparat ihop 60.000 på 4 månader. Jag förstår inte hur man inte kan ha en ordentlig buffert innan 30 om man inte är långtidssjukskriven eller liknande, det har inget att göra med att man "inte kan spara en krona i perioder". Så är det väl för alla, men kanske inte 12 år i sträck från att man blivit myndig när man dessutom lever som par. I storstäder behövs inte heller bil, det är också en prioriteringsfråga. Där kan man också ofta spara in 60.000 inom ett år.

Jag pluggade till jag var 27. Hade absolut noll tid över för extrajobb, pluggade både helger och kvällar från att jag var 19,5. Året efter studenten hade jag ett extremt låglönejobb som bara täckte mat och boende i princip. Var singel så den enda inkomst mitt hushåll hade var mitt studielån. Fick ett ingångsjobb med väldigt låg lön för min utbildning men av rädsla att bli arbetslös tog jag det för att åtminstone kunna betala boende och allt nödvändigt. Arbetsmarknaden var inte lika bra just då som några år senare och jobb var viktigt.

Det jag gjorde som kostade pengar när jag börjat jobba var att jag reste, och även studerade utomlands. Det gav mig dock erfarenheter jag haft väldigt stor nytta av senare i livet - men det är ett skäl att jag vid 30 inte hade en buffert att tala om. Jag lyckades också få tag i en lägenhet, så mitt sparande har huvudsakligen bestått av fastighet och inte pengar på banken.

Sammantaget har det senare dock gått bra och jag har i dagsläget en mycket bättre buffert, många erfarenheter i bagaget som jag har stor nytta och glädje av och en stabil tillvaro. Men vid 30 - inte på samma vis nej.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Spara) skrev 2021-06-16 21:51:03 följande:

Vad läste du för utbildning som tog 7,5 år? Den längsta utbildningen har nämligen varit på 5,5 år. Jag blir också 27 innan jag tar examen, men då har jag 2 långa föräldraledigheter och lite jobb bakom mig också, det har varit mina prioriteringar och var därmed fattig länge. Du prioriterade att resa och sådant, låter härligt! Gissar att du inte startade familj under den perioden?

Civilingenjör med påbyggnadskurser ett år när jag tog sabbatsår pga det höga tempot, behövde ett sådant år för att ta mig igenom det. Läste då kompletterande kurser. Läste också annat ett halvår innan jag började, och har läst till fler kurser. Har haft otrolig nytta av allt i efterhand och tror jag vunnit på det långsiktigt - men det blev en lång tid som student.

Nä, startade inte familj då, var ensamstående hela studietiden. Men det var ett exempel på varför inte alla har en buffert i reda pengar på banken som 30-åring.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Spara) skrev 2021-06-16 23:17:16 följande:

Det låter ändå som att du är nöjd med dina val, hade varit annorlunda om du klagat på att du inte har pengar och undrat varför när du valde att resa och studera utomlands.

Absolut. Men hade jag varit 30 hade jag suttit där med min låga lön ändå, och haft svårt att spara ihop 60000 snabbt om behovet uppstått. Kanske hade det gått enklare om jag varit i ett parförhållande, men det hade ändå tagit rätt lång tid då stt spara ihop 60k. Det är ju inte säkert att partnerm hade haft det så gott ställt heller.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Spara) skrev 2021-06-16 23:55:07 följande:

Jo, men det är ju en helt annan situation. Folk som väljer att skaffa barn har förmodligen det mer ekonomiskt ordnat först, du var aldrig i den sitsen. Sedan tror jag inte att alla som inte har en buffert vid 30 har studerat i nästan 8 år, som jag skrivit finns det vettiga skäl såklart, men kan inte tro att det råkar vara det som gör att så många har det ekonomiskt knapert. Även i din situation var det beslut du tog, om du hade velat spara hade du kunnat skippa resorna exempelvis.

Sen undrar jag hur folk klarar sig på existensminimum, sjukpenning eller liknande men andra inte lyckas ha något över att spara trots två heltidslöner. Det kan inte handla om att jag har en skev syn på samhället och vad saker kostar liksom.

Jo. Nu kom sig resorna delvis inte av sparade pengar dock, men absolut var de ett val. Dock, hade jag träffat någon direkt efter resan, och det klickat så vi ville skaffa barn och det inte hade gått så hade det fortfarande varit knapert att spara fort till 60000 kr.

De som klarar sig på existensminimum sparar nog inte. Jag tänker att många som har svårt att spara trots heltidslöner ofta har ett väldigt dyrt boende. Det kan ju vara svärt att ändra fort. Kanske inte optimalt valt men boende idag kan lätt äta upp otroligt mkt av lönen om man belånat sig högt på en het marknad eller tvingats hitta boende fort och hamnat i en dyr hyresrätt.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Spara) skrev 2021-06-17 11:06:20 följande:

Jag har en sjukskriven bekant med inkomst på 13.000 kr. Två heltidsanställda med barnbidrag borde få ut i alla fall 35-40 K. Där är det ett ganska stort glapp med utrymme för sparande. Om folk väljer bil, dyrt boende, resor, aktiviteter och konsumtion är det ett val. Vi vill förstås också ha allt detta men har prioriterat att spara ihop en ordentlig buffert först. Sen kan man ångra sina beslut avseende utgifter men att fråga sig hur folk lyckas spara förstår jag inte. Är uppriktigt förvånad om det är mer regel än undantag att resonera så kortsiktigt.

Fast prisskillnaden för boende för en ensamstående och två personer med barn kan bli rätt dramatisk. Såklart inte i ALLA fall men det KAN bli det. Man kan ju också ha sparat ihop en buffert, lagt in den i boende och därför ha en period där man inte har lika stor buffert (dvs man har inte 60k extra). Eller ha suttit fast i en dyr hyresrätt där man inte lätt kan spara pengar till att flytta för stt det ändå krävs en insats som är rätt stor för att köpa något, så pengarna går iväg till hyran varje månad.

Jag blir alltid lika förvånad själv när man inte förstår att vissa faktiskt har bekymmer, när det finns så väldigt mycket som kan spela in. Utan att man utgår ifrån kan jag - kan alla, konceptet.

Absolut kan många spara mer än man tror när man först tänker på det, och även sälja av saker och få in pengar. Men att utgå ifrån att det gäller i varenda enda fall tror jag är att dra der för långt. Två heltidsanställda kanske får ut väldigt lite var efter skatt, och då blir ju sparutrymmet lägre. Det går ju fortfarande kanske att spara, men 60000-kr-målet hamnar längre bort för dem.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (xxx) skrev 2021-06-17 13:56:09 följande:

Alltså 60 000 är inte mkt i dag. Femhundra kronor i månaden per person i 5 år, så har man den summan. Och jag tror att majoriteten av de som inte har 60 000 på banken idag, de har använt pengarna till annat, bl resor, bilar, shopping osv.

Visst finns det folk som inte har råd att spara, som lever på existensminimum, sjukersättning osv. Men det är väl inte främst den gruppen som gör IVF? IVF gör ju par som stadgat sig, och försökt ett bra tag att skaffa barn, dvs de har hyfsat stabila ekonomier. 

Jag tror att 5 år anses som att man får spara väldigt länge till IVF. På den tiden kan säkert kostnaden för IVF också ökat.

Och tala lite för dig själv med, för mig är 60000 en betydande summa pengar. Och för många andra med.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (xxx) skrev 2021-06-17 15:32:38 följande:

Ja, fast då lägger man bara undan 500 kr i månaden, dvs en ganska låg summa.

Ja, jag förstår att många inte har de pengarna, men då har man prioritera annat. Ett par där båda jobbar som vill skaffa barn, har möjlighet att spara mer än 500 kr i månaden. Men folk gör sina prioriteringar. Även med låga löner får ett par i alla fall 35 000 till 40 000 kr ut i månaden. Kan man inte spara på den summan, då är något fel. 

Många som gör IVF är dessutom lite äldre, dvs har jobbat i många år. Då är det ännu mer märkligt att man inte har sparpengar. 

I detta fall var ju TS dock inte lite äldre.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (xxx) skrev 2021-06-17 15:32:38 följande:

Ja, fast då lägger man bara undan 500 kr i månaden, dvs en ganska låg summa.

Ja, jag förstår att många inte har de pengarna, men då har man prioritera annat. Ett par där båda jobbar som vill skaffa barn, har möjlighet att spara mer än 500 kr i månaden. Men folk gör sina prioriteringar. Även med låga löner får ett par i alla fall 35 000 till 40 000 kr ut i månaden. Kan man inte spara på den summan, då är något fel. 

Många som gör IVF är dessutom lite äldre, dvs har jobbat i många år. Då är det ännu mer märkligt att man inte har sparpengar. 

Och sparpengar kan för en äldre person ha gått åt till bostadsköp eller coronaarbetslöshet. I det första fallet är de ju låsta i huset.

Men det är lätt att säga åt andra hur de borde ha gjort och vad de borde ha haft.

För sparandet i det aktuella fallet får nog TS svara på det dock tror jag, tror inte det här spekulerandet leder någon vart för tråden...
  • Anonym (Nej)
    Anonym (xxx) skrev 2021-06-17 15:47:30 följande:

Ja, lägger man in alla sparpengar i sitt boende, då har man ju prioriterat det. Det bestämmer man själv. Men då ska man inte säga att man inte kan spara. 

Vissa tycks tro att man både kan äta kakan och ha den kvar. Alla människor gör prioriteringar, och sparande står inte först på listan hos många, fast de har möjlighet. 

Man kanske la in alla sparpengar i boendet för att minska lånet man var tvungen att söka, försökte skaffa barn sedan och insåg att det inte gick. Då kom IVF-utgiften. Allt går inte att förutspå heller. Men det är dock olika saker då - att kunna spara eller att ha sparpengar redo.

Och även ett halvårs sparande för att kunna börja med IVF känns nog som en evighet för många.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Ella) skrev 2021-06-17 22:01:10 följande:

Håller helt med dig. Många i tråden väljer att misstolka dina svar, ingen idé att du svarar dem. De vill helt enkelt inte förstå, för det betyder att man måste inse att man har ett eget ansvar över sin egen ekonomi och att det kanske inte alls är allas andras fel att man inte har en helt normal buffert (som råder säger minst 6 månader till ett års inkomst i buffert).

Mja, råden brukar ju snarare vara på att ha 2-3 månadslömer i buffert. Viss skillnad.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Spara) skrev 2021-06-18 19:24:52 följande:

Tack! Håller med om storleken på bufferten. Motsvarande 1, 2 eller 3 månaders inkomst kommer man ingenvart med när oväntade utgifter dyker upp, om man blir av med jobbet eller blir sjuk. Skulle personligen inte kunna sova gott i alla fall. Sedan kan det förstås ta tid att bygga upp en sådan, men det borde vara prioriterat före resor, fint hus eller bil (förutom på landet).

Det är dock rådet jag fått av flera olika ställen.

Det boende jag valt är också en god investering som jag nu ett antal år efter investeringen har vunnit mycket mer på än om jag bott kvar i min billigare lägenhet, även trots att jag maxade lånet. Hade jag avvaktat med det köpet hade jag kanske inte kunnat köpa något sådant alls pga hur bostadsmarknaden utvecklats. Att kunna handla hem mer mat och bo nära naturen har också sänkt mina matkostnader jämfört med förr och minskat behov av andra aktiviteter.

Så hade jag prioriterat att spara först innan jag gjorde den investeringen hade jag nog riskerat att långsiktigt få sämre livskvalitet.

Har såklart också bra försäkringar, och ett tryggt jobb (plus en utbildning som bör kunna ge mig jobb på annan plats om det helt kör ihop sig).

Så att bara vänta och bygga buffert först innan man gör något annat är inte heller alltid nödvändigtvis det bästa valet, men man ska såklart tänla igenom val först så man har en plan för vad man gör OM man blir sjuk, tappar jobbet eller måste flytta igen.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Spara) skrev 2021-06-19 10:17:01 följande:

Det var väl tur att det blev så, men innan köp har man ingen aning om hur bostadsmarknaden kommer utvecklas. Du hade lika gärna kunnat gå med stor förlust och ha skulder för livet. Risken går åt båda håll, framförallt när man lånar mycket. Men det beror förstås på område också, vad ett stort procentuellt lån innebär i kronor.

Jag påstår absolut inte att man bara ska vänta och bygga buffert, men investera/låsa pengarna på en rimlig nivå så man har något över och utrymme i ekonomin. Men det kan också vara en förklaring på frågan jag faktiskt ställde, om man exempelvis sparat intensivt, slagit till på en lite för dyr bostad med sin stora kontansinsats för att tillfälle fanns eller för att komma ut på bostadsmarknaden, och har dyra månadskostnader av den anledningen. Iofs ett val, men ett förklarligt sådant. Undrar dock om detta verkligen är orsaken till att så många sparar dåligt, tror mer på konsumtion och andra höga utgifter utifrån vad jag upplevt/sett i alla fall.

Nej, det var inte TUR. Jag hade inte kunnat gå med stor förlust då jag övervägde köpet extremt noga, undersökte områden etc. Det boende jag köpte var billigare än en något större lägenhet inne i city, vilket hade varit en större risk att sitta på. Hade jag varit tvungen att sälja hade det ändå varit under kontroll. Men jag undersökte marknaden i över ett års tid, bevakade, tittade på utvecklingsområden, planer etc. Mitt lån var också inte extremt, och väl genomräknat.

Alla som inte gör samma val som du gör inte dåliga, chansartade eller ogenomtänkta beslut.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Spara) skrev 2021-06-19 12:22:55 följande:

Så du menar att en historisk värdeökning garanterar en framtida värdeökning? Ingen kan se in i framtiden, så visst krävs det tur att lyckas med bostadsköp eller aktier.

Nej, men hade boendet inte ökat i värde hade jag kunnat bo kvar livet ut med min lön och trivts bra. Hade boendet ökat i värde hade jag kunnat sälja det om jag velat. Men just en tid hade jag inte den största bufferten kvar.

Hade jag inte sålt och köpt boende när jag gjorde hade vinsten jag gjorde på försäljningen däremot inte räckt till att köpa ett motsvarande boende. Och då hade jag varit kvar i ett boende jag inte trivts i och fått spara på okänd tid.

Så det var väldigt välgenomräknat.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Spara) skrev 2021-06-19 17:25:37 följande:

Ja, det låter välgenomräknat. Vilken tur att det blev som du planerat.

Om det inte gått som planerat, med maxat bolån och ingen buffert i kombination med en oförutsedd händelse så du behövde få ut pengarna från lägenheten, då hade du fått sälja med förlust och bli skyldig banken ännu mer. Och då inte haft insatsen till en annan lägenhet, då hade du blivit hemlös. Som sagt, tur att det inte blev så!

Nope. För jag bytte jobb och höjde lönen. Så bolånet hade löst sig. ;)

Dina sparade pengar hade också kunnat försvinna i en ekonomisk krasch om du har dem investerade eller oförutsedd inflation. Det är ungefär lika troligt som ditt scenario ovan. Och då hsde dina möjligheter varit borta.

Jag vet inte varför du är så inbitet övertygad om att ditt sätt är det enda rätta och alla andra fel? Och om man inte gör som du är man oansvarig. Hade jag gjort som du förespråkar hade mitt liv idag högst sannolikt varit sämre, t.ex.
Svar på tråden Spara till IVF? Hur gör/ gjorde ni?