Anonym (Spara) skrev 2021-06-16 16:42:39 följande:
Ja, det kanske är naivt att tro att folk tar ansvar för sin ekonomi, dumt av mig. Men då får man också stå sitt kast när man inte har pengar. Vart tar folks pengar vägen då? Konsumtion, för dyra bostäder? Undrar ärligt alltså.
Vi är 2 unga vuxna med 2 barn i en storstad, ingen av oss är färdigutbildade än, jag studerar nu och vi sparar ca 20.000/mån. Tog för givet att folk med riktiga inkomster kunde spara ännu mer, men det handlar väl om prioriteringar då. 50% som inte klarar sig utan lön i 3 månader, de kan inte alla ha "särskilda omständigheter".
Det låter som en av er har en väldigt god ekonomi, eller att ni har ett väldigt billigt boende. Ni kanske inte har bil heller? Hur är det med försäkringar, amortering, lånekostnader, hyror? CSN-återbetalning, busskort, pendling till jobb/skola? Spar ni 10000 kr var varje månad så bör inkomsterna ändå vara en del större än utgifterna.
En sak som kan dra iväg är just boendekostnad. Om man inte har kommit in på bostadsmarknaden utan behöver hitta en hyresrätt så är ofta nyproduktion enklast, och där kan priserna i något större städer vara hutlösa om man behöver något mer än en tvåa. 15000 kr +.
Jag gissar att många av de 50% är ensamstående föräldrar eller timanställda med osäker inkomst.
Man kan för övrigt också vara en vettig människa utan att kunna spara mycket pengar stundtals i livet. Många har inte en krona sparat från sina föräldrar utan startar på noll när de är 18. Pluggar och hinner inte jobba samtidigt. Eller har ett lägre betalt jobb, personen kan ha blivit uppsagd och behöver en inkomst eller har inte vidareutbildat sig på högskola. Ditt inlägg andas lite att man är en riktig slösamaja utan ansvarstänk om man inte har en rejäl buffert sparad när man är kring 30. Det kan finnas många olika skäl.
Såklart finns det också de som bränner allt på lyxkonsumtion och höga räntor på SMS-lån. Men att utgå från att det är så det måste vara tror jag är en förenklad bild.