• Anonym (Rädd)

Vågar ni vaccinera er mot covid?

Jag fick Astras vaccin innan stoppet och blev otroligt sjuk väldigt länge och fick söka akutvård, kan ibland nu tänka att det faktiskt kunde ha gått väldigt illa för mig.

Är nu så rädd att ta vaccin även av annat märke. Är i 30-årsåldern och helt frisk.

Vill hjälpa till och stoppa pandemin, vill kunna resa osv. Måste jag verkligen vaccinera mig som frisk och ung?

Vad tänker ni kring vaccinering?

• Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?
  • molly50
    klyban skrev 2021-06-14 13:23:14 följande:

molly50 skrev 2021-06-14 11:54:08 följande:
    Tror du att det skulle ha godkänts om det inte hade testats tillräckligt?

Ja det tror Ess, och är helt övertygad om det, fast inga som helst bevis finns.
    Nazisten Linda Karlström satt ju i TV och tex ljög om att inga dubbeblindstudier utförs på mediciner som vaccin.

Dessa antivaccers är inte intresserad av fakta och ämnet i sin helhet, utan bara populistisk fakta som inte berättar nått om vaccin och dess livräddande egenskaper för person och omgivning.

molly50 skrev 2021-06-14 12:02:49 följande:
    Att man kan få biverkningar såsom influensasymptom är ju känt.
    Men risken för att drabbas av allvarliga biverkningar är betydligt mindre än risken att drabbas av komplikationer av viruset.
    Det kan vara värt att ha i åtanke.
    Alla mediciner har biverkningar.
    Det kan också vara värt att tänka på när du t ex tar en alvedon.

De är inte intresserade av den, detta handlar bara om att sprida okunskap.
    Och alvedon är ett satans bra exempel, och säger de att jag tar inte alvedon, så är det enkelt att hoppa på nästa vanliga medicin och påvisa det samma och en faktiskt dödlighet.

Men då säger dom att de inga mediciner tar, och det är där man lämnar dom i sitt fabulerande, så de själva insett hur tokigt det blev för dom.
    Antivaccers har svårt för fakta och forskning har jag lärt mig, dock aldrig varför det är så svårt och ta in.

Det mest komiska är att vi tuggar snabbt emot 3 miljarder doser, och de vill de inte prata om då den siffran, då den är självförklarande i sig.
    Fakta och forskning är inte tillåtet i denna bubbla som antivaccer är i, men allt de behöver göra är att läsa sig ur bubblan.
    Men när man påstår man inte har studier före släppande av vaccin, det är ett galet tokigt påstående.
    Och detta är världens mest övervakade medicin för tillfället också, bara den i sig gör en antivaccers argumentation obsolet.

Antivaccers bemöter vi som i tråden, med fakta och forskning och en förståelse för hur satans många doser som är givna, och vi ska vänta 10år innan vi kan lägga detta bakom oss, fast än effekten är omedelbar.
    Logik är ett bra verktyg här för påvisa tokigheterna vi får.

Ja,man kan ju inte göra så mycket annat än att försöka bemöta detta med saklig,och trovärdig, information.
    Frågan är bara vilken information som kan vara trovärdig för en antivaccer.
  • Karlington
    Ess skrev 2021-06-14 08:27:18 följande:
    Sjukvårdspersonalen fick ju AZ innan de visste om vilka biverkningar det hade. Det slog ut nästan hela min släktings avdelning tack vare biverkningarna. Så kom inte och säg att det var väl utprovat, när det snarare var att vi testar och ser vad som händer. Oj det gick åt helvete?.
    Slog ut nästan hela avdelningen? Hurdå?
  • AndreaBD
    Ess skrev 2021-06-14 08:27:18 följande:
    Sjukvårdspersonalen fick ju AZ innan de visste om vilka biverkningar det hade. Det slog ut nästan hela min släktings avdelning tack vare biverkningarna. Så kom inte och säg att det var väl utprovat, när det snarare var att vi testar och ser vad som händer. Oj det gick åt helvete?.
    Men hur högt vill du att man ska lägga ribban? Nu är det ungefär mellan 30 000 och 50 000 människor som får testa vaccinet, och man anser att det räcker. För ALLA vacciner, eftersom covid-vaccinerna har ju testats på samma sätt och i samma utsträckning.

USA och England har gjort ett nödgodkännande, men resten av Europa har kört enligt reglerna. Så det fanns ingen anledning att tro att det skulle bli problem med det här vaccinet.
  • AndreaBD
    EpicF skrev 2021-06-14 10:17:53 följande:
    Nej, biverkningar inte nödvändigtvis med effekten av vaccinet att göra.
    Får jag vara lite behjälplig här och föreslå att ni kanske båda är inne på att även om biverkningarna inte nödvändigtvis har med effekten att göra, så brukar man ju väga upp effekten mot biverkningarna. Dvs. är effekten värd biverkningarna? Eller också: Är biverkningarna så pass sällsynta att det är okej att ta den risken?
  • AndreaBD
    molly50 skrev 2021-06-14 12:02:49 följande:
    Att man kan få biverkningar såsom influensasymptom är ju känt.
    Men risken för att drabbas av allvarliga biverkningar är betydligt mindre än risken att drabbas av komplikationer av viruset.
    Det kan vara värt att ha i åtanke.
    Alla mediciner har biverkningar.
    Det kan också vara värt att tänka på när du t ex tar en alvedon.
    Precis. Själv fick jag bara lite ont i armen. Min man fick det lite värre, han kände sig lite febrig, lite influensa-symptom (en dag). Men det var vi ju förbereda på. Och vi har haft covid - det var värre. Och det hade ju kunnat varit ännu mycket värre. Och jag tror jag har lite post-covid också, det är ju det som man inte vill ha. 
  • molly50
    AndreaBD skrev 2021-06-14 14:05:48 följande:
    Precis. Själv fick jag bara lite ont i armen. Min man fick det lite värre, han kände sig lite febrig, lite influensa-symptom (en dag). Men det var vi ju förbereda på. Och vi har haft covid - det var värre. Och det hade ju kunnat varit ännu mycket värre. Och jag tror jag har lite post-covid också, det är ju det som man inte vill ha. 
    Jag har ett par vänner som båda fik influensasymptom efter vaccinet. Och det varade kanske ett par dagar.
    Jag skulle hellre ta det än att riskera att drabbas av viruset och kanske få betydligt värre komplikationer eller rentav dö.
    Eller att utsätta andra för risken att smittas.
  • klyban
    molly50 skrev 2021-06-14 13:30:23 följande:
    Ja,man kan ju inte göra så mycket annat än att försöka bemöta detta med saklig,och trovärdig, information.
    Frågan är bara vilken information som kan vara trovärdig för en antivaccer.

Tyvärr är all fakta som berättar de har fel i nått, anser de är ICKE trovärdig.

Men håller med dig, det är bara upprepa fakta om och om igen i sina här ämnet.
    Det var dock rätt komiskt att personen säger inga studier utförs, och jag ser en DIREKT koppling till deras troende system och där fakta som talar emot dom ska censureras bort.

Det är vad som sker i teologier som inte är baserat på en verklighet, antivaccers är en sekt som är ointresserad av fakta kring vaccin.
    Och saker som att alvedon är extremt hög farlighet(använder här en persons omdefiniering av ordet hög, självfallet är det väldigt lågt och det är som är poängen också med detta massiva användandet som faktiskt vaccineringen överstiger och ändå en så otroligt låg prevalens, men här väljer epic att blanda in de som får blodpropp av dålgit leverne eller normal genetisk betingelse, för här pratar vi om en annan genetisk betingelse, men det ska blandas ihop av någon underlig anledning.)

Det som är mysko, det är att det är så enkelt att ta reda på själv, men ändå struntar dom i det:

Så vart de hämtar information vet jag inte, en sak är säker dock, det är inte av någon sakkunnig.

Karlington skrev 2021-06-14 13:37:12 följande:
    Slog ut nästan hela avdelningen? Hurdå?

Jag har hört att feber kunde göra det på astras och med en hög prevalens för feber.

Polaren så fick 8av10 hög feber på sin avdelning(och de var lite "korkade" och vaccinera alla på deras avdelning i ett svep), en fick mot 41 grader och sökte sjukhusvård och skickades hem rätt omgående och efter febern var hävd och jobbade igen 3 dagar senare.

Ska bli intressant och höra svaret på frågan du ställer, för där fabuleras det omfattande där på den punkten.
    Hade h*n däremot sagt att de flera fick hög feber och fick stanna hemma 1-2 dagar ett par av dom, så hade ingen ens ifrågasatt denna tokiga.

AndreaBD skrev 2021-06-14 14:00:24 följande:
    Får jag vara lite behjälplig här och föreslå att ni kanske båda är inne på att även om biverkningarna inte nödvändigtvis har med effekten att göra, så brukar man ju väga upp effekten mot biverkningarna. Dvs. är effekten värd biverkningarna? Eller också: Är biverkningarna så pass sällsynta att det är okej att ta den risken?

Yupp, och det är så man räknar ut den medicinska nyttan, och på detta område har man mediciner som är riktigt jävla farliga och att dessa får vaccinen se ut som saltlösning i jämförelse.

Antivaccers är tyvärr inte intresserade av din saklighet där, men viktigt att upprepa ofta.

AndreaBD skrev 2021-06-14 14:05:48 följande:

Jag fick ömhet och kände mig skum dag ett, ont dag två, påminde om en svår träningsvärk,och sen dag tre kunde man inte längre känna av att det gjrode ont i armen eller denna skumhet.
    En biverkning verkar jag har fått, och det är näsan som spelar spratt med en med snor och täppthet och sen är det borta i par dagar för återkomma.
    Har aldrig varit allergisk innan, och det var det första jag tänkte på, men känns ologiskt att det skulle var allergi pga det försvinner hela tiden, ofta räcker det snyta sig två gånger så är det borta i par dagar igen.
    Jag härleder denna till vaccinationen, och är en galet mild biverkning, så inte värt att nämna nästan.

Jag har haft 3 tillfällen i livet innan där jag haft COVID-19 symtomer och långvariga, en gång var jag sjuk i 8-10 veckor.
    Inget farligt, men tex klarade inte gå upp för 5st halvtrappor, utan var tvungen sätta mig ned och vila efter två av dom.

molly50 skrev 2021-06-14 14:09:26 följande:
    Jag har ett par vänner som båda fik influensasymptom efter vaccinet. Och det varade kanske ett par dagar.
    Jag skulle hellre ta det än att riskera att drabbas av viruset och kanske få betydligt värre komplikationer eller rentav dö.
    Eller att utsätta andra för risken att smittas.

Par stycken på jobbet har fortfarande smak och lukt-problem efter sin COVID-19.
    För mig skulle det vara förödande och pga att jag älskar laga mat.
    Och inte längre kunna äta sina favoriträtter och för de smakar konstigt, det låter hemskt för de som drabbats av detta.(Ska fråga h*n på jobbet som hade det först och om smaklökarna har förbättrats, det var någon månad sedan sist jag frågade, dock framsteg allt eftersom tiden går, men galet långsamt.)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EpicF
    klyban skrev 2021-06-14 10:51:48 följande:

Mediciner har biverkningar, visste du inte om det?

Och tex alvedon överstiger vaccinets dödlighet, så du får lite perspektiv.

Ja, Norge lyfte denna med blodproppar och orsak, dock var de inte ensamma om du nu inbilla dig det.

En vuxen människa kan se vem som säger vad och ta reda på själv och det som står i artikeln, den har faktiskt källat redan och du låtsas om att det inte är källat, undrar varför du stänger ögonen när fakta kommer på bordet.

Mycket MYCKET intressant diskussionsteknik av dig, dock säger den inget alls och det är nog syftet verkar det som också.

Varför berättar du för mig att du inte vet vad ordet desinformation betyder?

Rätt udda, men tack för det och påvisar hur ointresserad du är av fakta.

Vaccin är en typ av medicin, så vad du ville ha sagt med det är ingen som vet.

Mediciner har biverkningar, och de fungerar också, B E V I S L I G E N!!!

Hade du läst notisen så finns där allt du behöver, frågan är varför du trodde det skulle försvinna.

Men tycker du inte själv det är lustigt att du stänger ögonen och sen tror du säger nått om den tredje sprutan.

Som du förstår så kommer facit senare, och det är bra att du gräver ett hål, för det berättar exakt det vi vill veta med din osaklighet.

Dock kvarstår faktumet att man pratar om en 3:e vaccindos, och vi har nu kommit till punkten där du låtsas om att fakta inte existerar.

Vi sett detta många gånger du är med i trådar att fakta undviker du ofta.

Jag är övertygad om att det är den där introduktionskursen som inte var djup nog(Kanske du bar regga dig för kursen och sen strunta i den?), och att du nu tror du kan allt.

Och jag som inte ens påstår jag är utbildad, kan mångfalt mer än dig och är mer vetgirig än du är.

Frågan är varför du inbillar dig att man inte har börjat adressera en tredje vaccindos, och när man U P P E N B A R L I G E N redan pratar om den.

Och det är nu semantiken följer, i ditt hopp om att felen inte ska synas.

Men det roliga i det hela, det är att mer än jag upprepar dina fel och allt du gör är att låtsas ingen berättar om dom.

Jag har aldrig sagt att mediciner inte har biverkningar. Jag skrev att biverkningar nödvändigtvis inte har med effekten av vaccinet eller mediciner och att biverkningar är individuella, dvs alla får dem inte.

Vad har alvedon med vaccinet att göra?

Var har jag skrivit att Norge var ensamma om att lyfta blodproppar som biverkning?

Aftonbladet är ingen seriös källa oavsett vad de skriver! Det måste väl även du förstå?!

Var har jag skrivit att jag inte vet vad desinformation är? Något säger mig att du inte ved vad det är.

Vad är det som är rätt udda?

Nej, vaccin är ingen medicin. Utan ett vaccin för att förebygga sjukdom så att man ev ska slippa ta vaccin.

Ja, varför skulle mediciner som ger biverkningar inte fungera? Biverkningarna är ett tecken på att kroppens immunförsvar börjar jobba och det innebär att medicinen och vacciner har en effekt. Det säger dock inte hur långvarig denna effekten är.

Ja, en docent har pratat om en tredje spruta i Aftonbladet. Det inget bestämt ännu om någon eventuell tredje spruta.

Du kanske ska ta och berätta vad det är för introduktionskurs du med jämna mellanrum drar upp.
  • EpicF
    Ess skrev 2021-06-14 11:48:54 följande:

Jasså det tycker du. Jag tycker det är en rätt stor sak när större delen av avdelningen fick så kraftiga biverkningar att de fick va hemma i upp till en vecka.

Och det är helt normalt.
  • EpicF
    Ess skrev 2021-06-14 11:59:54 följande:

Uppenbarligen är det ju så.

Hade det varit testat tillräckligt så skulle det aldrig lanserats, eller gått direkt till de gamla. Vilket jag läste någonstans att det inte var så bra för dem heller.

Fast normala biverkningarna kommer inte av att vaccinet inte har testats ordentligt. Hade det inte testats ordentligt hade det inte blivit godkänt.
Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?