• Anonym (Belle)

Min kille gjorde slut för jag somnade i badkaret

Har varit tillsammans med en kille i tio månader, vi bor ihop blev naturligt så när han flyttade 60 mil för mig.

Jag har kämpat med utmattningssyndrom sen förra 2019. Började jobba 100 procent i augusti. Känner mig tyvärr påväg dit nu igen läkaren vägrar sjukskriva mig och jag är helt förstörd.

Jag sover mer än vänligt sover från klockan åtta på vardagar, somnar väldigt ofta på min kille när vi kollar film jag orkar inte hålla mig vaken så fort jag slappnar av det minsta så somnar jag direkt. Min kille förstår det inte och säger att det sitter i det mentala, jag försöker inte tillräckligt att hålla mig vaken, kan det vara så? Jag själv känner att jag somnar med flit.

Jag känner mig alltid skyldig att jag somnar, han väckte mig mig när jag somnat till i badkaret och såg oerhört besviken ut, han har har sagt flera gånger att han inte kan leva med mig om jag inte förändrar det här att jag somnar

Jag har varit till doktorn men får ingen hjälp, har tagit blodprover som inte visade något.

Jag orkar inte mer och när han gör så här mår jag ännu sämre.

Jag fick ett utbrott nyss och sa att jag kommer ta livet av mig för jag står inte ut längre.

Ärligt jag klarar inte mer, och jag klarar inte av att han säger att jag måste hålla mig vaken när jag inte kan. Jag försöker men jag somnar ju för jag är så utmattad!!!!!

Snälla ge mig råd! Min kille har dragit nu. Jag ligger själv i min säng nu och har extrem ångest för att jag är lämnad deprimerad och måste ta mig till jobbet på måndag.

Kan man va trött på riktigt eller sitter det i psyket att jag bara kan skärpa mig och vara vaken för att behålla min kille?

• Svar på tråden Min kille gjorde slut för jag somnade i badkaret
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Belle) skrev 2021-04-25 08:02:32 följande:
    Hur ska den kommentaren hjälpa mig?
    Hur känner du dig nu då TS? Kan du någonstans uppskatta ensamheten så att du kan fokusera på att bli frisk och inte ständigt ha dåligt samvete över att du sover/vill sova eller är det bara saknad efter killen?
  • Anonym (Jag)

Måste säga att det var otroligt olämpligt att säga att du skulle ta livet av dig. Vad vill du uppnå med den kommentaren?

• Anonym (Mamma till 5)

Det finns ingen chans att du är gravid?

• Anonym (My)
    Anonym (Belle) skrev 2021-04-25 08:02:14 följande:
    Hur ska den kommentaren hjälpa mig?

Jag tror att hon tänker att det kan vara klokt att ta ett graviditetstest och kolla ifall det är en bidragande orsak till att du är så trött.
  • Anonym (My)
    Anonym (My) skrev 2021-04-25 08:45:01 följande:
    Jag tror att hon tänker att det kan vara klokt att ta ett graviditetstest och kolla ifall det är en bidragande orsak till att du är så trött.

Vill tillägga att mental utmattning kan vara skäl nog att vara så trött som du är. Men det skadar ju inte att kolla, för säkerhets skull.
  • nightingale81

Jag vill bara göra dig observant på att är du säker på att din trötthet har med utmattning att göra?
    Jag jobbar med sömnapne bla. Just att somna när man inte ska är ett av symtomen.
    Nu vet jag inget om dig, snarkar du? Övervikt? Trång i näsan?, ärftlighet ?
    Skulle du ha sömnapne finns det behandling för det. Att gå obehandlad leder till följdsjukdomar vid extra förhöjda värden.
    Kan vara värt att utesluta diagnosen?
    Man gör en undersökning som kallas sömnregstrering via fyslabb, där ser man andningsuppehåll, snarkningar och hur du syresätter dig på natten. Är värden tokiga orsakar de trötthet dagtid. 

• Pope Joan II

Tråkigt för dig ts. Med det sagt så förstår jag också din sambo som flyttat 60 mil för att bo ihop med en människa som inte är i form för att ha ett förhållande. Höll du dig vaken under tiden som ni träffades innan ni flyttade samman?

• Anonym (Söndag)

Jag har själv varit ordentligt nedstämd och haft ångest tidigare i livet, dock ingenting sedan 2008. Jag beundrar min exman för hur han stod ut under dessa år, att vi skilde oss kom mycket senare och var inte kopplat till min tidigare depression. Han roddade barn, hem, liv, länge.

Att leva med någon som är deprimerad eller har utmattningssydrom är oerhört påfrestande. Men tillstånden kommer inte enbart en förlamande inaktivering som stigmatiserar övriga familjen/partnern, utan också en form av självcentrering där personen enbart centrerar tankarna runt sig och sitt mående. Så var det i alla fall för mig, i perspektiv. Navelskådande. Jag ser samma sak runt mig hos folk i omgivningen.

Den trötta och deprimerade frågar sällan hur partnern mår, hur det är att ha partnerns liv, drömmar och förhoppningar, och ständigt vänta på Godot. Troligen ser han ingen framtid, ser inte ljuset i tunneln. Om man få inte varit tillsammans särskilt länge, så innebär det att man tillslut söker en utväg. Jag tycker uppriktigt sagt att det är förståeligt, trots att jag inte varit i hans sits, enbart i din.

Det är klokt att ta självmordstankarna med en terapeut, det är lätt att skuldbelägga och tynga sig partner/vän/kollega med det.

• korngryn
    Anonym (Jag) skrev 2021-04-25 08:32:50 följande:

Måste säga att det var otroligt olämpligt att säga att du skulle ta livet av dig. Vad vill du uppnå med den kommentaren?

Hon kanske inte ville uppnå något särskilt, utan bara uttryckte vad hon kände just då? Har man aldrig lidit av extrem sömnbrist (och dessutom utsatts för att bli väckt gång på gång när man väl lyckats somna, vilket faktiskt används som tortyr) så har man ju faktiskt ingen aning om vad det gör med psyket.
  • Anonym (Blomman)

Vad som hjälpt mig lite är att meditera och träna fysiskt. Är du inte van att mefitera finns det ledda meditationer på nätet eller som app.

Trötta ut kroppen några gånger i veckan. T ex löpband eller motionscykel där du inte behöver tänka. Promenad i natur eller en park är också fint.

Gäller att få ner stressnivåerna när du är vaken. Tyvärr hjälper inte maratonsömn. Blir nästan värre.

Svar på tråden Min kille gjorde slut för jag somnade i badkaret