Inlägg från: Anonym (Söndag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Söndag)

Min kille gjorde slut för jag somnade i badkaret

Jag har själv varit ordentligt nedstämd och haft ångest tidigare i livet, dock ingenting sedan 2008. Jag beundrar min exman för hur han stod ut under dessa år, att vi skilde oss kom mycket senare och var inte kopplat till min tidigare depression. Han roddade barn, hem, liv, länge.

Att leva med någon som är deprimerad eller har utmattningssydrom är oerhört påfrestande. Men tillstånden kommer inte enbart en förlamande inaktivering som stigmatiserar övriga familjen/partnern, utan också en form av självcentrering där personen enbart centrerar tankarna runt sig och sitt mående. Så var det i alla fall för mig, i perspektiv. Navelskådande. Jag ser samma sak runt mig hos folk i omgivningen.

Den trötta och deprimerade frågar sällan hur partnern mår, hur det är att ha partnerns liv, drömmar och förhoppningar, och ständigt vänta på Godot. Troligen ser han ingen framtid, ser inte ljuset i tunneln. Om man få inte varit tillsammans särskilt länge, så innebär det att man tillslut söker en utväg. Jag tycker uppriktigt sagt att det är förståeligt, trots att jag inte varit i hans sits, enbart i din.

Det är klokt att ta självmordstankarna med en terapeut, det är lätt att skuldbelägga och tynga sig partner/vän/kollega med det.

• Anonym (Söndag)
    Anonym (.) skrev 2021-04-25 12:39:24 följande:

Två olika saker här.

1. Du har stort sömnbehov och slocknar ofta och tidigt

2. Din relativt nye pojkvän, som du inte har någon flerårig stabil grund med innan detta började, känner behov av att umgås och ha ett familjeliv med dig.

Förstår jag saken rätt har du kollat upp dig medicinskt (sköldkörtel, sömnapné o s v - själv fick jag sömnapnéer när jag gick upp i vikt.) och inte hitttat något som går att åtgärda medicinskt, så uteslutningsdiagnosen blir uppmattningssyndrom. Du kan följa rekommendationer för detta (fysisk aktivitet, pacing  m m) men det finns varken garantier eller egentlig anledning att tro att detta kommer att bli bättre inom överskådlig framtid.

Mot den bakgrunden skulle jag säga att pojkvännen inte har någon realistisk anledning att tro att livet med dig kommer att bli som han hoppades inom överskådlig tid. Han trodde att ni skulle fördjupa er relation när ni flyttade ihop (kanske lyckades du gå på övertid för att hålla dig vaken så länge ni bara dejtade så att han inte märkte av detta nu, men klarar inte att göra det i vardagen). I stället blir han som sambo ständigt frustrerad över att dela bostad med en sovande partner.

I en flerårig etablerad och bra relation är toleransen naturligt större när ena parten får hälsoproblem, både när man kan hoppas på att komma tillbaka till detta och när man vet att chansen är liten.  I ert fall är relationen ny och ni har aldrig fått till gemensamt hemliv av den typ din sambo vill ha(?). Jag tycker nog att du, även med din egen frustration över ditt mående, borde försöka förstå hans känsla runt detta.

Nuvarande situation verkar mest stressig för er båda. Han är besviken och frustrerad, du är trött och känner dig pressad.

Varför inte tala klarspråk kring situationen? Detta är tyvärr hur situationen är för närvarande, det är tråkigt för er båda och du kan inte ge några garantier för när/om det blir bättre. Han får bestämma om han är intresserad av att fortsätta relationen på de premisserna eller inte. Väljer han att stanna så vet han om t ex ditt stora återhämtningsbehov och att det kommer att ta tid från gemensam tid och aktiviteter och ska inte skuldbelägga dig för det. Då utgår jag från att du gör vad du kan för att bli bättre. Är han inte OK med den typen av relation är det bättre att han inser det och lämnar förhållandet.

Vad gäller att du svarade med självmordshot när du kände dig pressad är det en stor varningsflagga, antingen för att du är psykiskt obalanserad eller att du är manipulativ. Menade du allvar bör du söka vård snarast.

Bra inlägg!
Svar på tråden Min kille gjorde slut för jag somnade i badkaret