Min kille gjorde slut för jag somnade i badkaret
Jag har själv varit ordentligt nedstämd och haft ångest tidigare i livet, dock ingenting sedan 2008. Jag beundrar min exman för hur han stod ut under dessa år, att vi skilde oss kom mycket senare och var inte kopplat till min tidigare depression. Han roddade barn, hem, liv, länge.
Att leva med någon som är deprimerad eller har utmattningssydrom är oerhört påfrestande. Men tillstånden kommer inte enbart en förlamande inaktivering som stigmatiserar övriga familjen/partnern, utan också en form av självcentrering där personen enbart centrerar tankarna runt sig och sitt mående. Så var det i alla fall för mig, i perspektiv. Navelskådande. Jag ser samma sak runt mig hos folk i omgivningen.
Den trötta och deprimerade frågar sällan hur partnern mår, hur det är att ha partnerns liv, drömmar och förhoppningar, och ständigt vänta på Godot. Troligen ser han ingen framtid, ser inte ljuset i tunneln. Om man få inte varit tillsammans särskilt länge, så innebär det att man tillslut söker en utväg. Jag tycker uppriktigt sagt att det är förståeligt, trots att jag inte varit i hans sits, enbart i din.
Det är klokt att ta självmordstankarna med en terapeut, det är lätt att skuldbelägga och tynga sig partner/vän/kollega med det.