• klyban

Jomshof

Maya84 skrev 2021-03-21 02:59:23 följande:
    Om du nämner rasism, när man diskuterar Islamkritik så jo, du tror att Islam är en ras.
    Om man har helt plötsligt kommit på ett nytt ord att anklaga människor för, när man utnyttjar sin rätt att utrycka sina åsikter, så vore det en bra ide att ta bort "ras" från det man vill anklaga människor för. Det vore ju passande.

Rasism är någon som ser sig själv överlägsen någon annan pg a att denna person är av en annan etnicitet/härkomst/hudfärg och dömmer denna utefter något man inte kan kontrollera eller har valt, vilket gör att detta hat är det värsta.

Ideologi väljer man att tillhöra. Man är ansvarig för sina handlingar, beteende och sina värderingar och kan då dömas efter det. Enkelt.

Kritik tåls dock inte av en viss grupp människor, och då skall man anklaga andra människor för att vara det ena eller det andra.
    Dessa människor besitter noll moral 

Lägga orden i munnen på folk är en sak som aldrig har fungerat, och speciellt inte emot såna som Padirac som har huvudet på skaft och är saklig.

Projicerar du på andra nu och med tanke på etik och moral.
    Och jo, vi har lärt oss vid detta laget att din ideologi är väldigt väldigt långt ut till höger, frågan är ens om SD räcker.

Lark skrev 2021-03-21 09:26:52 följande:
    Det blev en väldigt intressant diskussion detta.
    Jag måste citera mig själv och utveckla denna diskussion en aning.
    Intressant att höra vad folk tycker.

Nazismen är en fruktansvärd ideologi som vill döda vissa människor, bla judar. 
    Nazismen är en fruktansvärd ideologi som anser att den ariska rasen är överlägsen och vill döda människor som inte passar in i den, bla judar.
    Detta är fruktansvärt!!!!!

Islam är en religion som räknar Muhammed som den sista profeten har Koranen som sin heliga skrift.
    I Koranen säger Muhammed att man ska sprida Islam och de som vägrar att omvända sig ska dödas/halshuggas.

Är detta en fruktansvärd religion?
    Och om det inte är en fruktansvärd religion - varför är det inte?

Varför pratar du om så få människor, och sen applicerar det på resten?
    Hur kan så få procent(om det ens når en procent) bli till alla?

Det är en av de värsta generaliseringarna jag sett, och en generalisering vi aldrig ser med människor som är sakliga.
    För det går inte vara saklig med en sådan generalisering du gör.

Och det mest komiska är att dina premisser fortfarande berättar att kristendomen är också avskyvärd, då den har ett våld av liknande art.(Det är nu du låtsas om saker inte existerar, selektivitet genom påstå att gamla testamentet inte används av kristna, och sen när du sprang på den så började du prata om de få kristna som valt bort gamla testamentet i sin kristendom, men vad ska det ge oss prata om så få för, för det ändrar ju inget om kristendomens avskyvärdhet enligt dina premisser DU gett oss!!!!)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Lark skrev 2021-03-21 10:06:15 följande:
    Anhängare av JW? Jag försöker studera vad religionerna säger i sina skrifter och hur dessa ska användas.

Enligt experter på grekiska språket som jag har pratar med, så flyttar JW på skiljetecken vilket ger en helt annan betydelse av texterna som inte stämmer med originaltexterna.

Men totalt bortse från GT? Nja... jag läser vad som står i Bibeln.
    Jesus och apostlarna i NT är ganska tydliga ang hur GT ska användas.
    Det är bara att läsa innantill. Precis som med Koranen.
    Det står liksom exakt vad man ska göra som anhängare av läran.

Gamla testamentet är kristendomen, att räkna upp en obskyr del av kristendomen som förkastat gamla testamentet, ändrar inte att dina premisser berättar enligt dessa premisser så är kristendomen en avskyvärd religion.(Vilket jag kan hålla med om till mindre del, så även andra religioner som islam.)

Som alla förstår är det inte religionen som styr människor, utan ett fåtal människor som styr religionen och människorna bakom.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Lark skrev 2021-03-21 10:25:49 följande:
    Bibeln är väldigt tydlig tycker jag. Glasklara besked.
    Jag läser definitivt inte selektivt. Jag läser vad som står.
    Enkelt.

Jag tycker allt hänger ihop väldigt bra - både i GT och NT.
    Läser man så ser man klart och tydligt hur allt hänger ihop.
    Därmed inte sagt att man automatiskt tror att det är sant och den sanna religionen. Men det hänger ihop väldigt bra.
    Men då måste man som sagt läsa HELA Bibeln. Det finns solklara hänvisningar och paralleller i både GT och NT. Bara att läsa.

Ångrande sig? Nope, det tror jag inte. Böckerna hänger liksom samman. Läser man hela Bibeln så ser man en gigantisk plan med alltsammans. 
    Om Bibeln endast är en påhittad fantasi-saga så är den fruktansvärd välskriven med tanke på hur många författare den har... och allt hänger samman.

Du exkluderar det som inte talar för dig, det är det oppositionella mot att vara glasklart.

Lätt komiskt och säga att bilen är en saga och använda olika författare som orsaken.
    Men men men, så kommer sakligheten på detta och berättar att det är någon som sammanställt bilen och tolkat ursprungstexterna.
    Hur kan du ha missat det?

Det ändrar dock inte dina premisser och inte heller din selektivitet och ta bort saker som inte är för stöd i din argumentation.
    Och det är det vi påminner dig om hela tiden.
    Vi kommit till en punkt där du inte bryr dig om sakligheten längre, och vid den punkten så berättar det även att din åsikt är invalid och mycket till dessa premisser, men även mycket annat också.

• klyban
    Lark skrev 2021-03-21 10:46:27 följande:
    Vad bra att du har läst den! Perfekt! Glad för din skull.
    Tråkigt att den inte hänger samman för dig!

Det är mååånga skriftställen som hänger samman och kräver en längre utläggning för att förstå hur allt hänger samman, men grundläggande kan man säga så här:

Romarbrevet 6:14 - Synden skall inte vara herre över er, ty ni står inte under lagen utan under nåden.

Ett annat tips är att studera religionsvetenskap på universitet. Då har man riktiga möjligheter att bolla tankar med proffs inom både hebreiska och grekiska... och då ser man väldigt tydligt hur allt hänger  samman.
    Mycket intressant.

Intressant att du berättar hur bra du förstår bibeln, och sen tar det ur sitt sammanhang.
    Det är sällan man ser någon argumentera för en som du där gjorde.

Hur ska studera hjälpa och när du inte ens själv inser att våldet är av liknande art och per de facto ENLIGT DIG och dina premisser berättar en sak om även kristendomen som du inte önskade.
    Då valde du kompartmentalisera bort gamla testamentet i hopp ingen skulle märka det Tomte

Lark skrev 2021-03-21 10:55:08 följande:
    Jag är personligen extremt skeptisk till att utelämna dessa skrifter.
    Tycker det är översitteri. Jag vill själv ha alla skrifter och bilda en egen uppfattning. 

Det finns skrifter bland apokryferna som är extremt intressanta tycker jag.
    Men även skrifter bland NT som är väldigt intressanta och intressanta teorier runt detta exempelvis Q-källan och annat.

De hittade ju också nyligen nya dokument i Qumran-området som är väldigt intressanta.  

Och ändå ska vi utelämna hela gamla testamentet Solig

Anonym (Louisa) skrev 2021-03-21 10:52:05 följande:
    Det undrar jag också.

Sen undrar jag hur det kan vara att när det är en "riktig" svensk som begått något förfärligt brott så visar foto och namn av msm, är det däremot en somalier eller arab så pixlas bilden. Varför?

Där berättar du att du inte vet varför och när man kan visa ansikte.
    Du får läsa upp dig, då detta är mycket tydligt om när man kan posta dessa bilder.

Hur kan du ha missat Död

• klyban
    Anonym (Louisa) skrev 2021-03-21 11:31:41 följande:
    Då kan du väl berätta, du som vet?
    Bilderna kan man förstås se opixlade om man vet var man ska leta.
    Vi alla vet.

Vet inte varför du berättar att du inte vet, kan det vara för att argumentet försvinner?
    Iarwain skrev 2021-03-21 11:41:13 följande:
    Du struntar ju fullständigt i delar av Bibeln.
    Så varför ska inte en muslin kunna strunta fullständigt i delar av Koranen? (inte heller den är internt konsistent så man måste strunta i saker i den)

För lark har en agenda som inte är grundad i en saklighet utan av en konfirmationsbias som inte följer med till kristendomen och exkluderar det som inte funkar för lark.

Det blir lite lustigt när man sen har förklarat och han låtsas om att det inte existerar och ska trolla bort gamla testamentet.

• klyban
    KostasSonawj skrev 2021-03-21 11:55:33 följande:
    Jag vet varför vissa blir pixlade och vissa inte blir det, det är för att invandrare begår mer brott och media har kommit fram till att om man visar sanningen så blir folk "rasister" (det vill säga korrekt informerade, inte fördomsfulla som man gärna vill ha det till). Det är den enklaste förklaringen.
    Intressant att du inte ens nämnde orsaken.
  • klyban
    Anonym (Louisa) skrev 2021-03-21 12:07:16 följande:
    Vilket argument dillar du om som försvinner?

Vet inte, då du gav upp argumentet.
    Men först måste du återge vem man visa bild på och vem man inte visar.(Och här pratar vi om fall, inte hudfärg.)

Har du källa på vem man har visat bild på., annars blir ju det ingen argumentation alls.
    Lambertz?

Anonym (Louisa) skrev 2021-03-21 12:06:22 följande:
    För att jag vill att du berättar.
    Så varför gör du inte det?

Nej, det är du som behöver läsa upp dig.
    Källa tack på att det sker att man visar vita som beskrivet!

• klyban
    Anonym (Louisa) skrev 2021-03-21 12:17:44 följande:
    Haha, källa?
    Svara först du så får du svar sen.

Det är du som påstod att vita är inte pixlade och invandrarna är.
    Så vilka vita är publicerade, det är trots allt ditt påstående och som kom först.

Vet du vad jag anar här?
    Jo, det är att du inte ens vet om det existerar ett exempel ens.
    Så visar det sig att du inte ger exempel, så betyder ju det att jag har rätt och att du inte kan påvisa annat.

Utan detta svaret så tar jag det som att det är ett fallerad argumentation du gav, och att du insåg att du har fel.
    Dock verkar det som du inte ens vet varför man publicerar bild och när man inte gör och pixlar det.

• klyban
    Anonym (Louisa) skrev 2021-03-21 12:28:36 följande:
    Vet du vad? Du får tro vad du vill om mig. Det spelar liksom ingen roll vad anonyme klyban på Familjeliv inbillar sig eller inte.
    Jag har läst mycket som du har skrivit här i forumet och jag tror faktiskt inte att jag någonsin har delat någon åsikt med dig.

Du är en ordmaskin utan dess like, bara mal och mal och producerar en massa ord. Men du kommer liksom ingenstans. Det är bara ord. Bokstavskombinationer.

Till sist, det har förvånat  mig mycket att Yasin (stavning?) publicerats bild på utan dom. Dock valde SR att bara nämna att han inte kunde delta i galan som han vann två priser i nu i helgen... bara det.
    Att Lambertz publicerats med bild är för att han själv begärt det.

Det är andra artister och vänner till som tagit plockat ut Yasin.
    Även har Yasin deltagit i denna process genom diskutera sin situation och därmed förverkat sin anonymitet.

Så jag väntar på ett exempel av dig, och det komiska är att både Lambertz och Yasin har bägge gått ut själva.

Vill du ha en chans till efter denna miss?
    För det finns faktiskt exempel på detta när man publicerar utan medgivande, även om de är mycket få.
    Det finns ett fall där större delen av media gick ut med dessa uppgifter, men komemr idag inte ihåg exakt vad det var den gången.
    Men ett undantag som bekräftar regeln att man inte gör.

Så källa tack!

Och bra du slutat låtsas om varför man inte publicerar namn och bilder på den misstänkta utan dolt.
    Så behöver du inte längre en källa på detta, dock sjukt intressant varför du ville ha källa på nått du redan visste om.

• klyban
    Lark skrev 2021-03-21 12:27:18 följande:
    Den frågan har jag redan besvarat.
    Läs Bibeln igen. Har du inte förstått den frågan så har du inte läst ordentligt.

Det gjorde jag... jag studerade, läste vad som stod och bildade mig en egen uppfattning. Då behöver man inte fråga andra.

På samma sätt har jag studerat Islam, Koranen, Sharia och hadither.
    Bildat mig en uppfattning.
    Står ju glasklart vad som gäller.
    Nope, då du är selektiv och särskiljer islam och kristendomen, fastän du har samma premisser men som inte ger samma resultat beroende på vilken religion det handlar om!
Svar på tråden Jomshof