• klyban

Jomshof

Anonym (Louisa) skrev 2021-03-14 12:42:57 följande:
    Han sa inte att alla muslimer är avskyvärda. Han riktade sig mot religionen i sig. Alla "muslimer" är inte troende heller utan tvingas till det av familjen och släkten.

Dessa semantiska lekarna är det ingen som ens går på.
    TS är fallerad, då den glömmer av att kristendomen har liknande våld i bibeln och därmed per definition är avskyvärd enligt TS.

Inte heller är TS ateist lärde jag mig i en annan tråd, och då finns inte längre mycket kvar att välja bland och de som finns är rasist, nazist, högerextrem eller nått liknande.
    Och det som är så enkelt att kolla upp med bibeln också och ett liknande våld, det är faktiskt rätt komiskt att TS tror vi missar en så enkel sak och även efter vi berättat att det är så med våldet i bilen är liknande.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Lark skrev 2021-03-14 13:25:07 följande:
    Jag har aldrig påstått att man kan strunta i NT som kristen. 
    Eller rättare sagt - NT är ju en kristens primära skrift. 

Lika förhållanden mellan Hadith och NT? Vi säger så... det blir nog bra.

Förlåt mig... klumpigt uttryckt. Jag menar Sharia-lagen Reliance of the Traveller, sammanställd av Ahmad ibn Naqib al-Misri
    Nej!
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Lark skrev 2021-03-14 14:29:43 följande:
    Wow... här tar vi i så det knakar. Här har vi uppenbarligen personer som är oförmögna att läsa.

Har TS glömt att kristendomen har liknande våld i Bibeln?
    Wow... detta blir extremt intressant.

Kristendomen kan väl anses ha Jesus som grundare.
    Det står om Jesus i NT. Kan vi vara överens om det?

Det står en massa om våld i GT i Bibeln. Men den stora frågan är:
    Är dessa våldshandlingar i GT uppmaningar till kristna att syssla med våld?

Vad tror ni?

Eller baseras Kristendomen på Jesu lära i NT?

Och var i NT har vi uppmaningar till våld?

Absolut... det förekommer steningar i NT. Stefanos blir stenad och därmed en av de första martyrerna. Men - var det kristna som stenande honom?
    Eller var det judar?
    Fanns det kristna så blev uppmanade att stena Stefanos? Nej, det går ju inte eftersom Jesu lära är att ÄLSKA sin fiende... vända andra kinden till.

Finns det något annat ställe i NT där kristna har använt våld eller uppmanat till våld i Jesu namn?
    Jag hittar inget - hjälp mig gärna.

Har TS sagt något om att denne inte är ateist. Jag tycker mig skönja i svaren att denne person sagt varken bu eller bä.

Bibeln och koranen har våld av liknande art och därmed är både islam och kristendomen avskyvärda och helt enligt dig själv också.
    Sen tror du vi ska glömma av våldet i bibeln, det är ingen som ens förstår hur det går glömma av för ett resonemang skulle.

Och det komiska sen är hur du vägrar acceptera fakta, för det skulle ju innebära att det är mer än islam som är avskyvärda i sin religion och allt enligt dig själv.
    Du får ta ett steg tillbaka och fundera ut nya sätt du kan häckla islam, dock glömmer vi aldrig av denna diskussion du försökt lura i oss ett tag nu.

Och att det är ingen åsikt du har, utan en agenda direkt riktad emot muslimer och islam.(Och sånt glömmer vi inte.)

• klyban
    Lark skrev 2021-03-14 14:37:40 följande:
    Absolut inte... då ber jag om ursäkt. Finns en mängd hadither. Inom sunni godkänner man bara hadiths som kan föras tillbaka till Muhammed själv medan man inom shia godkänner alla hadiths som kommer från "de fjorton ofelbara" (Muhammed, hans dotter Fatima Azhra och de tolv imamerna, varav den fjärde kalifen Ali ibn Abi Talib är en). 

NT är absolut en samling böcker (därför ordet Bibel betyder böcker).
    Men motsäger varandra? Vilka motsägelser pratar du om?
    Det stod där vart du kunde hitta dessa, kanske titta på vad larwain skrev?
    Eller är det otänkbart eftersom du frågar efter nått du redan vet om återfinns i ett tidigare inlägg?
    Iarwain skrev 2021-03-14 14:10:38 följande:
    Samtidigt så har de olika inriktningarna till islam olika hadither och det är där de stora stridigheterna finns.
    Det finns ingen stor inriktning av islam, som inte använder sig av hadither, mig veterligen.

Du verkar skriva om någon form av enhetliga hadither. Det är det inte.

På samma sätt som NT inte är enhetlig, utan en sammanställning av många olika texter, som motsäger varandra, liknande exemplet jag tog ovan.

• klyban
    Lark skrev 2021-03-14 14:46:37 följande:
    Hahahah... jag måste bara få skratta lite. Du är rolig.

Jag har ALDRIG förnekat våld i Bibeln. Jag förstår inte varför du säger att jag försöker få er att glömma våldet i Bibeln.
    Jag säger återkommande att det finns våld i Bibeln.

Hör du det nu? Eller ska du vrida även om dessa meningar.

Det finns MYCKET våld i Bibeln. Så, nu kan det inte missuppfattas.

Men frågan är: Vem står för detta våld? 
    Uppmanar Jesus till våld?

VAR i Bibeln uppmanar Jesus sina lärjungar och efterföljare att använda våld?
    VAR i Bibeln uppmanar Jesus sina lärjungar att sprida Jesu budskap med våld?

Jag har absolut en agenda MOT Islam... det är inga hemligheter och inget ni behöver glömma.

Mohammed uppmanar sina följare att använda våld för att sprida Islam.

Uppmanar Jesus sina följare att använda våld för att sprida kristna läran?

En tanke.

Jag säger dock att du selektivt glömmer av detta liknande våld i bibeln.
    Allt enligt din egen terminologi, så berättar du även att kristendomen är avskyvärd.

Och finner ingen mening att gå djupare än så, och det komiska i det hela är att du vet om att liknande våld återfinns även i bibeln.
    Ändå ska vi glömma av det och selektivt ta bort saker som inte stödjer din fantasi.

• klyban
    Lark skrev 2021-03-14 15:04:17 följande:
    Jag skrev ju klart och tydligt att Bibeln innehåller våld. 
    Detta kan inte missuppfattas.

Ok... då försöker jag så här:

Bibeln innehåller en massa våld och våldsamheter.

Är dessa våldsamheter i Bibeln en uppmaning till KRISTNA att sprida kristendomen med våld?

Våldet som finns i Bibeln - är det våldet en uppmaning för kristna att sprida kristna budskapet med våld?

Det gör islam och kristendomen till avskyvärda enligt din terminologi.
    Som du förstår så finns det inget som du kan säga med detta, då vi ser det även i kristendomen.

Hur du missar det fast vi berättar det för dig, det är mycket intressant.
    Men blir väldigt talande efter ett tag att det handlar inte om någon saklighet för dig, och just pga du är så selektiv.

Dock kvarstår det även nu efter alla inlägg att din terminologi säger att kristendomen även den är avskyvärd och med de premisserna du gav för att islam skulle vara avskyvärd.
    Även så ser vi kristendomen närma sig ökad extremism med stormsteg, och USA är ett typexempel för detta och fundamentalism i sin religion.

• klyban
    Lark skrev 2021-03-14 15:33:42 följande:
    "då vi ser det även i kristendomen". Vad exakt är det du ser även i kristendomen?
    Ser du våld i kristna läran? 
    Var finns det våld i Jesu lära? Var predikar Jesus om att använda våld?
    Du måste ge exempel!

"Vi ser kristendomen närma sig ökad extremism med stormsteg och USA är ett typexempel..."

Absolut... vi ser ökad extremism i USA.
    Men... om du läser Jesu lära - vilka belägg ser du i hans lära för denna ökade extremism?
    Vilka bibliska argument används för denna ökade extremism?
    Du får gärna ge hänvisningar till Jesu lära och NT.

Det du berättar är att även kristendomen är avskyvärd.
    Finns liksom inget att diskutera och efter de premisser som är upplagda av dig.

• klyban
    Anonym (hmmm) skrev 2021-03-14 16:07:34 följande:
    Grattis ni har helt lyckats förvandla en trådstart som ska handla om en politikers uttalande till en debatt islam vs kristendom istället

Kräks

Man kan inte ignorera det i TS man berättar om att islam är avskyvärt och sen tro man kan glömma av hur det ser tex ut i kristendomen på samma område.
    Och där får vi berättat för oss att ett liknande våld finns även där, men då ska vi låtsas om att gamla testamentet inte längre existerar och med det säger man inget.

• klyban
    Lark skrev 2021-03-14 16:40:56 följande:
    Du svarade inte på frågorna jag ställde.
    Återkom när du har svar.

Dina frågor är irrelevanta inför premisserna som berättar att även kristendomen är avskyvärd enligt dessa premisser som gör islam till en avskyvärd religion.
    Dock förstår jag att du vill prata om annat, då det är lått pinsamt nu och med tanke på hur galet fel det gick.

• klyban
    Anonym (hmmm) skrev 2021-03-14 16:41:00 följande:
    Fanatiker är fanatiker oavsett vad dom tror eller inte tror på och dom kan man aldrig ändra - men har du rätt man ska inte låta hat och rasism stå oemotsagt

Fanatiker har så stor problem med att de är så selektiva, blir som i denna tråden extremt konstigt och udda när man gör ett påstående som inte är analyserat om det ens funkar som argumentation emot andra religioner.

För avskyvärt är extremt kraftfulla attacker emot andra människor.
    Och ja, man ska aldrig låta hat, rasism eller felaktig fakta så oemotsagt.

Svar på tråden Jomshof