Hej TS! Jag har ett barn, och steriliserade mig i början på året, det kommer alltså definitivt inga fler.
För mig var det tufft och skrämmande att vara gravid och jag är oerhört förlossningsrädd.
Det är väl ingångsvärde 1. Men; jag känner inte att jag orkar ha fler barn, nu räcker tiden till, både till sonen, mig och min relation till mannen. Livet är lugnt och skönt, något jag märker skillnad mot hos familjer med fler barn. Vi har bättre ekonomiska möjligheter att göra roliga saker, plus att vi kan bjuda med kompisar om det skulle vara så.
På kvällarna turas jag och maken om att läsa för vårt barn; dels är det underbart att kunna ligga där och läsa böcker och prata så länge som det behövs utan att känna att det går ut över ett annat barn, och för den som inte har läggningen får man lite välbehövlig mig-tid.
Normen om flera barn är så stark i Sverige, och kan vara svår att värja sig från, men det är faktiskt otroligt skönt med ett barn! Min son har börjat fråga om syskon, vilket har triggat den där osäkerheten, men minns själv att hett ha önskat mig fler syskon i samma ålder trots att jag redan hade flera. Tror det är en naturlig fas hos många barn.
Sedan har du ju myten om att syskon är de närmaste du har livet ut. Det är långt ifrån hela sanningen; två par i min närhet har fått barn med svåra handikapp, min ena bror gick bort när vi var i 20-års åldern och flera vänner har en mycket ytlig, eller ingen, kontakt med sina syskon. Syskon är verkligen inte en garanti för att ens barn alltid kommer ha någon nära.
Bara för att undvika missförstånd, anledningen till att jag tog upp familjerna med handikappade barn är att familjedynamiken helt förändrats, syskonen får en helt annan relation än den där "bästis" - relationen många tänker sig mellan syskon.
Det finns grupper som "endabarnsförädrar" och "one and done" i sociala medier, rekommenderar att kolla in dessa!