• nernu

Ni med ett barn

Drottningen1970 skrev 2021-03-07 12:48:42 följande:

Jag tänker på en kompis jag hade. Mamma och pappa döda. Inga syskon. Några kusiner i andra delar av landet fanns men inga som han stod nära. Ingen flickvän och inga barn. Just på julafton tyckte jag synd om honom. Det fanns ingen naturlig tillhörighet för honom. Alla träffas i sina familjebubblor. Han var ensam. En julafton kan man väl ta sig igenom. Men om det uppstår kriser i livet. Man kanske blir sjuk, man behöver hjälp med pengar. Då är det långt ifrån självklart att kollegor eller vänner är tillräckligt. Just i dessa lägen är familjeband viktiga och då kan jag tänka att syskon är en trygghet. Sånt kan jag vara orolig för...

Samtidigt är det ju aldrig en lösning att skaffa ett barn man egentligen inte vill ha.

Man kanske inte måste dra upp såna skräckexempel när ts inte kan få fler barn och ber om fördelar med ensambarn...
  • nernu
    fluu skrev 2021-03-08 06:08:18 följande:

Kan du inte bara kalla tråden "bekräfta mitt val"?

Vi har inte helt gett upp hoppet, men nioåringen ser ut att bli den enda. Jag själv är tyvärr också ensambarn.

Det positiva jag kan komma på är att det var enkelt att byta ner oss till vår lilla smidiga bil.

Ts har skrivit att hon blivit tvungen att operera bort livmodern efter förlossningen. Knappast ett val. Kan man tänka sig lite hänsyn i känsliga rummet?
  • nernu

Hoppas att det är ok att jag skriver trots att vi hoppas på syskon.

Jag tänker ibland att det vore skönt med ett barn. Det är väldigt smidigt. Mycket tid både till barnet och egentid. Skönt att inte behöva stressa och känna sig otillräcklig och pussla med förskola och skola och allt för tre olika barn.

Visst finns det risk att barnet blir ensamt i vuxen ålder men det kan ju också vara smidigt. Om barnet bildar familj slipper man tjafsa om vems familj man ska vara hos på jul och sånt. Min svärmor är ensambarn och det har gjort att min mans familj blivit väldigt nära hennes kusin med familj istället. Det finns möjligheter överallt.

• nernu
    fluu skrev 2021-03-08 19:52:11 följande:

Jag talar inte om faktiska omständigheter, utan om att tråden är så ensidig och bara det positiva får yppas.

Och jag talar om att det här är känsliga rummet och ts har varit med om något hemskt och vill få lite positiv input.

Du får yppa vad du vill. Du får sitta och bajsa i ett hörn också. Det är inte olagligt. Det betyder inte att det är lämpligt. Lägg ner.
Svar på tråden Ni med ett barn