• Anonym (Minskad sexlust i längre relationer)

Mindre sex ju längre tillsammans?

Hej,

Läste nyligen en tråd där någon skrev att "sex blir mindre intressant när man varit länge tillsammans och attraktion minskar alltid med tiden". 
    Den enda lösningen på att få ett bra sexliv var enligt skribenten att byta partner eftersom attraktion bygger på nyhetens behag och det är alltid hett med en ny partner. 

Att det är så för många tvivlar jag inte på, inte heller att man som regel har mer sex i början av en relation när man är nykär. 
    Men sedan, är det verkligen en naturlag att sex alltid blir ointressant om man håller sig till en och samma partner, och att man blir "vänner" istället? Eller är det för att man väljer sin långsiktiga partner utifrån annat än sina sexuella preferenser, och då blir det ointressant efter ett tag? 

Eller är det snarare så att det är en viss typ av sexuell läggning, att kicken i sig ligger i nyhetens behag och det är ett krav för att kunna känna attraktion och lust? 

Stereotypen är att de flesta kvinnor fungerar så medan män lättare kan hålla attraktionen uppe till sin fasta partner även i längre förhållanden, men alla fungerar ju olika... 

• Svar på tråden Mindre sex ju längre tillsammans?
    Anonym (20+) skrev 2021-03-03 06:49:27 följande:
    Två barn (i yngre skolåldern), båda har heltidsjobb och dessutom driver vi en liten hästgård. Barnen har nog inte tagit död på varken min eller min mans sexlust, tidsbrist ät nog den största boven.
    Hmm...
    Utifrån vad folk skriver i tråden så verkar det handla en hel del om personlighet, vissa kan omöjligen vara attraherade av samma partner en längre tid, för vissa kommer det naturligt, och andra kan men det kräver aktivt arbete... 
  • Anonym (20+)
    Anonym (Minskad sexlust i längre relationer) skrev 2021-03-03 07:23:02 följande:

Hmm...

Utifrån vad folk skriver i tråden så verkar det handla en hel del om personlighet, vissa kan omöjligen vara attraherade av samma partner en längre tid, för vissa kommer det naturligt, och andra kan men det kräver aktivt arbete... 

Jag tycker att barnen gjorde att vi måste vara mera påhittiga. T.ex "mamma och pappa går nu upp och byter lakan, vänta ni här nere så länge" och så smyger vi iväg för en snabbis. Sen ser jag inte min man som min bästa vän utan han är min partner. Jag vet att många anser att ens partner skall vara ens bästa vän och visst kan jag berätta allt för honom, men jag vill ändå hålla isär begreppen partner och vän. Vi är också väldigt noga med att inte referera till varandra som mamma och pappa annat än om vi talar direkt till barnen.
  • Anonym (Love)
    Anonym (20+) skrev 2021-03-03 07:34:26 följande:
    Jag tycker att barnen gjorde att vi måste vara mera påhittiga. T.ex "mamma och pappa går nu upp och byter lakan, vänta ni här nere så länge" och så smyger vi iväg för en snabbis. Sen ser jag inte min man som min bästa vän utan han är min partner. Jag vet att många anser att ens partner skall vara ens bästa vän och visst kan jag berätta allt för honom, men jag vill ändå hålla isär begreppen partner och vän. Vi är också väldigt noga med att inte referera till varandra som mamma och pappa annat än om vi talar direkt till barnen.

Det låter som ni har en plan och att ni får det att fungera bra som partners. Du verkar fortfarande se upp till och respektera din man. Tyvärr kan det nog i många fall vara så att man tappar lite respekt för varandra med åren och att man hamnar i ett gnällhjul där man kritiserar varandra för småsaker.

Men då har jag en teori, inte alls säkert, men jag ställer frågan. Jag tror att din man är en person att se upp till, han har pondus/bra jobb/status på något sätt som att han har drivkraft/egna intressen/tar hand om sig etc?

Jag tror att många problem i längre förhållanden handlar om att man blir lat och bekväm.

Anonym (20+) skrev 2021-03-03 07:34:26 följande:
    Påhittighet är bra, men det kräver att båda vill, den ena partner kan vara aldrig så påhittig och skapa aldrig så många luckor men om den andra parten inte är med på noterna så spelar det ingen roll liksom. 

Hur tänker du kring skillnaden mellan partner och vän? 
  • Anonym (M)
    Anonym (Minskad sexlust i längre relationer) skrev 2021-03-03 06:24:12 följande:
    Hur ser ert liv u t i övrigt, barn, hus, osv?

Att få barn tillsammans verkar ju vara en sexdödare inte bara pga det praktiska utan även pga att man slutar se varandra som sexpartners o övergår till att helt se varandra som föräldrar och samarbetspartners.
    Det var nog det som dödade vårt samliv mest, min fru fokuserar hela tiden på nya saker, först gick hon upp i barnen, sen sitt jobb, sen blev barnen stora då vakar hon ändå över dom och nu sen klimakteriet, hon letar hela tiden upp nya saker som oroar och tar all hennes tankekraft i anspråk.

Hon kan aldrig slappna av och bara vara kvinna, se sig själv och försöka se sin egna lust och aptit. Jag tror inte ens hon försöker med det längre.
    Anonym (Love) skrev 2021-03-03 07:45:42 följande:

Det låter som ni har en plan och att ni får det att fungera bra som partners. Du verkar fortfarande se upp till och respektera din man. Tyvärr kan det nog i många fall vara så att man tappar lite respekt för varandra med åren och att man hamnar i ett gnällhjul där man kritiserar varandra för småsaker.

Men då har jag en teori, inte alls säkert, men jag ställer frågan. Jag tror att din man är en person att se upp till, han har pondus/bra jobb/status på något sätt som att han har drivkraft/egna intressen/tar hand om sig etc?

Jag tror att många problem i längre förhållanden handlar om att man blir lat och bekväm.

Ja, håller med , 20+ verkar vilja se sin man som partner och man och inte i första hand en arbetskamrat som hjälps åt med hus, hem och barn. Även om de säkert gör det också, det vet inte jag.  

Vad är hönan och vad är ägget? 
    Blir man gnällig för att man tappar attraktionen och inte får sina behov av kärlek och sex tillgodosedda eller försvinner attraktionen för att man får se varandras dåliga sidor när man lever tätt inpå? 
  • Anonym (man 50)
    Anonym (Minskad sexlust i längre relationer) skrev 2021-03-03 09:55:05 följande:

Ja, håller med , 20+ verkar vilja se sin man som partner och man och inte i första hand en arbetskamrat som hjälps åt med hus, hem och barn. Även om de säkert gör det också, det vet inte jag.  

Vad är hönan och vad är ägget? 

Blir man gnällig för att man tappar attraktionen och inte får sina behov av kärlek och sex tillgodosedda eller försvinner attraktionen för att man får se varandras dåliga sidor när man lever tätt inpå? 

Det är nog både och. Jag kommer ibland på mig själv med att reta mig på vissa saker som jag känner dödar sexlusten, och då försöker jag motarbeta den impulsen. Det hjälper faktiskt, jag känner att jag får starkare attraktion och lust när jag aktivt bortser från småsaker som irriterar. Jag tror att många par som tappat attraktionen i stället fokuserar på det negativa, och då försvinner sakta men säkert attraktionen som en följd. Tror verkligen att man kan själv påverka hur mycket lust och attraktion man känner för sin partner på det här sättet.
  • Anonym (abc)
    Anonym (Minskad sexlust i längre relationer) skrev 2021-03-03 06:24:12 följande:

Hur ser ert liv u t i övrigt, barn, hus, osv?

Att få barn tillsammans verkar ju vara en sexdödare inte bara pga det praktiska utan även pga att man slutar se varandra som sexpartners o övergår till att helt se varandra som föräldrar och samarbetspartners.

Det där är väl det stora problemet. Jag är övertygad om att det är väldigt viktigt att inte övergå i den synen på varandra. Att om det börjar hända måste den som först märker det "larma" och den andra ta det på allvar om man vill ha en långsiktig relation som är mer än "vänner som lever ihop med barn".

Vi har varit tillsammans i över 15 år och är dryga 40 och jag tycker vi har ett bra sexliv även om det inte var som när vi träffades. Då hade vi sex mest hela tiden (några gånger om dagen och mer på helgerna) och nu 1-3 gånger i veckan.

Men när vi träffades var det mer pang på, nu är vi mer avancerade med leksaker, binda fast, testa gränser, dela fantasier mm. Har varit någon gång på sexklubb och nu pratar vi om hur vi vill gå vidare där efter coronan.

Efter första barnet började vi hamna i den där familjelogistiken bara och jag trivdes bra och kände att vi var lyckliga tillsammans. Då släppte min man bomben med att han kände att vi höll på att glida isär och att allt handlade om vårt barn. Jag fick såklart en chock då jag gick runt i en lycklig bubbla men tog det på allvar och vi jobbade för att hitta tillbaka till varandra som par också.

Om jag då hade reagerat oförstående eller min man inte lyft saken till mig så gissar jag att vi antingen hade varit en av alla dessa par där mannen skriver på fl om att frun inte vill ha sex längre och är nöjd med det eller att vi hade separerat för länge sedan
  • Wench85
    Anonym (Minskad sexlust i längre relationer) skrev 2021-03-02 11:52:00 följande:

Hej,

Läste nyligen en tråd där någon skrev att "sex blir mindre intressant när man varit länge tillsammans och attraktion minskar alltid med tiden". 
    Den enda lösningen på att få ett bra sexliv var enligt skribenten att byta partner eftersom attraktion bygger på nyhetens behag och det är alltid hett med en ny partner. 

Att det är så för många tvivlar jag inte på, inte heller att man som regel har mer sex i början av en relation när man är nykär. 
    Men sedan, är det verkligen en naturlag att sex alltid blir ointressant om man håller sig till en och samma partner, och att man blir "vänner" istället? Eller är det för att man väljer sin långsiktiga partner utifrån annat än sina sexuella preferenser, och då blir det ointressant efter ett tag? 

Eller är det snarare så att det är en viss typ av sexuell läggning, att kicken i sig ligger i nyhetens behag och det är ett krav för att kunna känna attraktion och lust? 

Stereotypen är att de flesta kvinnor fungerar så medan män lättare kan hålla attraktionen uppe till sin fasta partner även i längre förhållanden, men alla fungerar ju olika... 

Jag skulle vara försiktig med uttalanden som "alltid", för det är väl rätt uppenbart att människor är och fungerar olika. Jag har alltid haft hög sexdrift och lyckligtvis är vi rätt bra synkade, jag och min partner. Vi har två barn i låg- och mellanstadieålder och har oftast jättebra sex ett par gånger i veckan, och det har vi haft i... ja, många år. Visst hade vi kanske sex dagligen första året eller så, och det var väl nåt uppehåll på ett par veckor i samband med förlossningar och en operation, och under en depression var det väldigt varierande, ibland inte alls på ett par veckor, ibland väldigt kravlöst mer ömsesidig onani med varandras kroppar flera dagar på raken. Men generellt några gånger i veckan senaste fem åren eller så. Jag ser inga tendenser till att lusten varken ökar eller minskar. 

Men däremot tror jag att det ligger något i att det finns biologiska anledningar att gå igång mer på en ny partner - tänker att för mänsklighetens utveckling, när vi främst levde i mindre grupper och det fanns färre möjligheter till nya partners skulle det vara fördelaktigt för männsikans överlevnad om en ny besökare hade sex med i princip alla för att blanda gener. 
  • Jonnynilsson
    Anonym (20+) skrev 2021-03-03 03:38:28 följande:

Min man och jag har varit över 20 år tillsammans och är båda kring 40. Visst har vi mer sällan sex idag än för 20 år sedan, men jag upplever nog att jag fortsättningsvis är väldigt attraherad av min man. Vi har idag sex 2-3 dagar i veckan och båda tar initiativ. Tycker dock inte att själva sexet har blivit sämre, snarare tvärtom!

Samma här fast vi är över 50 med nästan 30 år tillsammans. I början av vårt förhållande pippade vi som kaniner på Gotland. Efter familjebildning, hus, karriärer och nu utflugna ungar så ligger vi fortfarande med varandra. 

Även om vi ligger mer sällan nu för tiden så är sexet bättre. Vi vet vad som får igång varandra.

Tips till er med torra slemhinnor: Membrasin, testa det!
Svar på tråden Mindre sex ju längre tillsammans?