Inlägg från: Anonym (man 50) |Visa alla inlägg
  • Anonym (man 50)

Mindre sex ju längre tillsammans?

Anonym (Naturligt) skrev 2021-03-02 15:35:41 följande:

Om man vänder på frågan så kan man ju undra dels om det är naturligt och dels om det ens är eftersträvansvärt att vi kvinnor har samma sexdrift när vi är 49 och har barn som är på väg ut ur boet, som när vi var 18 och kåta på allt snyggt som rörde sig? Jag ser det inte alls som något märkligt att sex tappar nyhetens behag efter några decennier. Visst är sex härligt när det är bra, men det kanske inte är något man måste centrera sin tillvaro kring efter 30 års aktivt sexliv.

Problemet är att för män avtar oftast inte sexlusten runt 50 på samma sätt. Så det skapar en situation där den ena partnern (oftast mannen) är konstant missnöjd pga av för lite eller för dåligt sex, eller den andra (oftast kvinnan) har sex för husfridens skull men får inte ut mycket av det. Om allt annat i förhållandet är bra så är separation kanske inte alltid svaret.

Det är också en lite förlegad uppfattning att sex bara är något för unga. Många par har sex långt upp i åldrarna, 70-åringar kan vara minst lika sexuellt aktiva som 50-åringar.
  • Anonym (man 50)
    Anonym (Minskad sexlust i längre relationer) skrev 2021-03-03 09:55:05 följande:

Ja, håller med , 20+ verkar vilja se sin man som partner och man och inte i första hand en arbetskamrat som hjälps åt med hus, hem och barn. Även om de säkert gör det också, det vet inte jag.  

Vad är hönan och vad är ägget? 

Blir man gnällig för att man tappar attraktionen och inte får sina behov av kärlek och sex tillgodosedda eller försvinner attraktionen för att man får se varandras dåliga sidor när man lever tätt inpå? 

Det är nog både och. Jag kommer ibland på mig själv med att reta mig på vissa saker som jag känner dödar sexlusten, och då försöker jag motarbeta den impulsen. Det hjälper faktiskt, jag känner att jag får starkare attraktion och lust när jag aktivt bortser från småsaker som irriterar. Jag tror att många par som tappat attraktionen i stället fokuserar på det negativa, och då försvinner sakta men säkert attraktionen som en följd. Tror verkligen att man kan själv påverka hur mycket lust och attraktion man känner för sin partner på det här sättet.
  • Anonym (man 50)
    Anonym (T) skrev 2021-03-03 22:50:09 följande:

Varit tillsammans 15 år, tre barn. Har ett bra sexliv. Bättre nu. Det är dock jag kvinna som vill mest och hittar på nytt. Men när man läser sanna här trådar och annat som säger att det oftast är tvärtom och beskriver hur det ligger till så känner jag mig alltid så obekväm, som att det är nåt fel på mig som vill ha så mycket mer sex än min man. Vi har sex ett par gånger i veckan, ibland mindre. Har nog gått 6 veckor som mest efter barn. Men jag dras fortfarande till honom och han till mig bara att jag skulle vilja göra lite mer spännande saker än bara snabbisar. Det funkar det med men ibland vill jag ha mer för att känna mig tillfredsställd. Min man blir nog tillfredsställd lättare och är nöjd så typ.

Det är inte dig det är fel på, ni verkar bara ha osynkad sexlust. För mig som är gift med en kvinna med mycket lägre sexlust så blir jag väldigt avundsjuk på din man, problemet är väl att många par helt enkelt inte är så bra synkade vad gäller sexintresse, och oftast men inte alltid är det kvinnan som har mindre lust. Det bästa tipset jag kan ge är att sätta av ordentligt med tid till varandra för sex och närhet, att bara ha en halvtimma åt gången gör att det har svårt för den riktiga lusten att vakna även om man har sex rätt ofta (ett par gånger i veckan är rätt ofta efter 15 år tillsammans!).
Svar på tråden Mindre sex ju längre tillsammans?