• Anonym (Minskad sexlust i längre relationer)

Mindre sex ju längre tillsammans?

Hej,

Läste nyligen en tråd där någon skrev att "sex blir mindre intressant när man varit länge tillsammans och attraktion minskar alltid med tiden". 
    Den enda lösningen på att få ett bra sexliv var enligt skribenten att byta partner eftersom attraktion bygger på nyhetens behag och det är alltid hett med en ny partner. 

Att det är så för många tvivlar jag inte på, inte heller att man som regel har mer sex i början av en relation när man är nykär. 
    Men sedan, är det verkligen en naturlag att sex alltid blir ointressant om man håller sig till en och samma partner, och att man blir "vänner" istället? Eller är det för att man väljer sin långsiktiga partner utifrån annat än sina sexuella preferenser, och då blir det ointressant efter ett tag? 

Eller är det snarare så att det är en viss typ av sexuell läggning, att kicken i sig ligger i nyhetens behag och det är ett krav för att kunna känna attraktion och lust? 

Stereotypen är att de flesta kvinnor fungerar så medan män lättare kan hålla attraktionen uppe till sin fasta partner även i längre förhållanden, men alla fungerar ju olika... 

• Svar på tråden Mindre sex ju längre tillsammans?
  • Anonym (Filosof)

...finns ju alltid undantag såklart.
    Sen tycker väl jag att det blir en viss skillnad beroende på vad för slags relation man utgår ifrån.
    Tänker skillnaden mellan ett långt förhållande som innefattar barn och den biten kontra en yngre eller äldre relation etc. Lusten i sig är ju oavsett högst individuell som jag ser det och kan naturligtvis gå lite i vågor/perioder. Tror dock att det i mer generella termer skiljer en del åt mellan kvinna och man här, men inte nödvändigtvis så mkt som normen tycks tro. Är man sexuell av sig så tror jag att man bär med sig det mer eller mindre livet ut oavsett kön. Tänker mer på att kvinnans lust lättare kan komma och gå än mäns här.

• Anonym (Agnes)

Jag och min man har varit ihop i 20+ år. Nyss fyllda 40, så rätt unga när vi blev ihop. I vårt fall är det inte "tidsfaktorn" som påverkat sexlivet mest, utan barnen.
    Jag personligen hör till dem som upplever att jag får väldigt mycket fysisk närhet ifrån barnen i början. Man har dem nära, sover nära, bär nästan hela dagarna och ammar. Plus att man har varit gravid i nio månader och behöver läka fysiskt. Båda mina barn är födda med kejsarsnitt så där har inte funnits några smärtor inblandade som skulle kunnat sätta p för intimitet på det sättet men jag har helt enkelt inte haft någon lust. Och inte känt mig särskilt "sexig" heller för den delen. Sen har det inte varit några problem med att komma igång igen så att säga men då har du annat att ta hänsyn till; barn som sover (eller inte sover) till exempel.

Jag tror att vissa tappar intresset och är okej med det. Andra är mer, som du spekulerade, såna av naturen att sex är väldigt viktigt och att det kan vara erövringen eller allt man kan uppleva för första gången med en ny partner som är grejen. Då kanske det inte funkar att leva ihop med samma person, om man inte accepterar flersamhet? För vår del handlar allt om kommunikation. Vi kan känna ibland att vi gemensamt prioriterar annat. Då är det ingen som går runt och är sur eller irriterad på nån utan det får helt enkelt vänta. Men skulle jag uppleva att det gick för långt och hade svårt att hitta tillbaka så skulle jag ta upp det.

• Anonym (Filosof)
    Anonym (Agnes) skrev 2021-03-02 12:18:01 följande:
    Jag och min man har varit ihop i 20+ år. Nyss fyllda 40, så rätt unga när vi blev ihop. I vårt fall är det inte "tidsfaktorn" som påverkat sexlivet mest, utan barnen.
    Jag personligen hör till dem som upplever att jag får väldigt mycket fysisk närhet ifrån barnen i början. Man har dem nära, sover nära, bär nästan hela dagarna och ammar. Plus att man har varit gravid i nio månader och behöver läka fysiskt. Båda mina barn är födda med kejsarsnitt så där har inte funnits några smärtor inblandade som skulle kunnat sätta p för intimitet på det sättet men jag har helt enkelt inte haft någon lust. Och inte känt mig särskilt "sexig" heller för den delen. Sen har det inte varit några problem med att komma igång igen så att säga men då har du annat att ta hänsyn till; barn som sover (eller inte sover) till exempel.

Jag tror att vissa tappar intresset och är okej med det. Andra är mer, som du spekulerade, såna av naturen att sex är väldigt viktigt och att det kan vara erövringen eller allt man kan uppleva för första gången med en ny partner som är grejen. Då kanske det inte funkar att leva ihop med samma person, om man inte accepterar flersamhet? För vår del handlar allt om kommunikation. Vi kan känna ibland att vi gemensamt prioriterar annat. Då är det ingen som går runt och är sur eller irriterad på nån utan det får helt enkelt vänta. Men skulle jag uppleva att det gick för långt och hade svårt att hitta tillbaka så skulle jag ta upp det.
    precis...tid går ju alltid att prioritera och pussla med och alla ligg behöver ju inte vara marathon :) En skön snabbis kan pigga upp! Känner dock alltför väl igen det där med barn som sover eller inte sover...när de är små små är det förvisso rätt lätt att hitta tid, men som du skriver så kanske mamman i fråga inte känner sig alltför sexig just under de åren...sen kommer de äldre åren där barnen sover lite mindre än tidigare och har man fler än ett så kan ju det ena barnet vara morgonpiggt medans det andra kan vara kvällspiggt :) Lägger man där till fulltidsjobb och annat, så är det långt ifrån alla som tänker sig ett snabbt avslappnande nyp innan läggdags eller arla morgon för de som behärskar den tiden på dygnet bättre :) Kommunikation är inte dumt. Tenderar ju att öka förståelsen om inte annat.
  • Anonym (Kvinna - Stereotypen)

Jag är nog stereotypen då. Oavsett vilken parameter som styrt mitt val av kille/man så har jag alltid tappat den sexuella attraktionen till slut. Oavsett ålder eller typ av förhållande. Jag har svårt att förstå hur de som klarar av att hålla attraktionen över årtionden gör.

• Anonym (Love)
    Anonym (Kvinna - Stereotypen) skrev 2021-03-02 12:52:28 följande:

Jag är nog stereotypen då. Oavsett vilken parameter som styrt mitt val av kille/man så har jag alltid tappat den sexuella attraktionen till slut. Oavsett ålder eller typ av förhållande. Jag har svårt att förstå hur de som klarar av att hålla attraktionen över årtionden gör.

Du lär som sagt inte vara ensam om detta. Det är ju som mat eller aktiviteter. Man kan inte köra samma rätt hela tiden och tro att det ska kännas lika bra efter man ätit tacos för 58:e gången.

Jag har sett kvinnor som separerat från längre förhållanden och mer eller mindre trott att dom växt ifrån sex, som blir jättesexuella med nya kontakter.

Däremot är det inget jag förespråkar. Man kan ha ett bra sexliv med samma partner under lång tid, även om det dalar lite. Men andra delar av förhållandet är så mkt värda att man får köpa det. För mig skulle livet inte vara detsamma och jag skulle behöva byta partner med jämna mellanrum. Man är inte bara sexpartners, utan livskamrater också.
  • Anonym (40+ bättre än nånsin)

Ja. Väldigt många låter det bli så.
    Och ganska många verkar tro att den enda lösningen är att byta partner eller möjligen att vara otrogen eller liknande.

Är det möjligt göra något åt det? Alltså att förebygga att det blir så eller att återuppväcka, utveckla och förbättra?
    Ja, säger jag utan minsta tvekan.

För oss utvecklades det med barn och familjebygge, karriärer, sjuka föräldrar och annat, ungefär som för de flesta. Mindre och mindre sexuell attraktion, alltmera slocknande kärlek och ingen förälskelse, ju längre tiden gick.

Efter en kris vårt äktenskap för fem år sedan, förmodligen utlöst i samband med en ålderskris för mig, så bestämde vi oss så småningom att verkligen ta tag i problemet. Vi konstaterade att egentligen ville ingen av oss byta ut vår partner och ingen av oss ville vara otrogen.
    Vi bestämde oss och vi gjorde allt och tog till alla medel vi kunde finna. Det var verkligen inte enkelt och ingen kvick-fix. Vi studerade massor på nätet, båda enskilt och även vi tillsammans och tog också hjälp av terapi, enskilt och parterapi. Faktisk provade vi tre olika terapeuter innan vi var någorlunda nöjda. Vi har också provat lite "flummigare" och skojigare saker och kurser.

Nu har vi ett bättre samliv än någonsin. Till och med mera och bättre sex än när vi träffades och var nykära.
    Vi tar vara på att barnen nu är så stora att de ganska mycket kan klara sig själva, man kan faktiskt göra så som många säger att möta en ny vår när barnen blir större, tar vara på tiden och ordnar olika äventyr för oss själva, med väldigt mycket glädje och kärlek.
    Vi är mera kära, och faktiskt nyförälskade lite då och då, vi har roligare och ser mycket mera positivt på oss själva och på vårt förhållande. Vårt liv och vårt sexliv är härligt. 

• Anonym (Minskad sexlust i längre relationer)
    Anonym (40+ bättre än nånsin) skrev 2021-03-02 13:03:41 följande:

Ja. Väldigt många låter det bli så.
    Och ganska många verkar tro att den enda lösningen är att byta partner eller möjligen att vara otrogen eller liknande.

Är det möjligt göra något åt det? Alltså att förebygga att det blir så eller att återuppväcka, utveckla och förbättra?
    Ja, säger jag utan minsta tvekan.

För oss utvecklades det med barn och familjebygge, karriärer, sjuka föräldrar och annat, ungefär som för de flesta. Mindre och mindre sexuell attraktion, alltmera slocknande kärlek och ingen förälskelse, ju längre tiden gick.

Efter en kris vårt äktenskap för fem år sedan, förmodligen utlöst i samband med en ålderskris för mig, så bestämde vi oss så småningom att verkligen ta tag i problemet. Vi konstaterade att egentligen ville ingen av oss byta ut vår partner och ingen av oss ville vara otrogen.
    Vi bestämde oss och vi gjorde allt och tog till alla medel vi kunde finna. Det var verkligen inte enkelt och ingen kvick-fix. Vi studerade massor på nätet, båda enskilt och även vi tillsammans och tog också hjälp av terapi, enskilt och parterapi. Faktisk provade vi tre olika terapeuter innan vi var någorlunda nöjda. Vi har också provat lite "flummigare" och skojigare saker och kurser.

Nu har vi ett bättre samliv än någonsin. Till och med mera och bättre sex än när vi träffades och var nykära.
    Vi tar vara på att barnen nu är så stora att de ganska mycket kan klara sig själva, man kan faktiskt göra så som många säger att möta en ny vår när barnen blir större, tar vara på tiden och ordnar olika äventyr för oss själva, med väldigt mycket glädje och kärlek.
    Vi är mera kära, och faktiskt nyförälskade lite då och då, vi har roligare och ser mycket mera positivt på oss själva och på vårt förhållande. Vårt liv och vårt sexliv är härligt. 

Vad intressant! Skulle gärna veta mer om vad ni gjorde, vems initiativ det var och hur lång tid det tog...
  • Anonym (Naturligt)

Om man vänder på frågan så kan man ju undra dels om det är naturligt och dels om det ens är eftersträvansvärt att vi kvinnor har samma sexdrift när vi är 49 och har barn som är på väg ut ur boet, som när vi var 18 och kåta på allt snyggt som rörde sig? Jag ser det inte alls som något märkligt att sex tappar nyhetens behag efter några decennier. Visst är sex härligt när det är bra, men det kanske inte är något man måste centrera sin tillvaro kring efter 30 års aktivt sexliv.

• Anonym (man 50)
    Anonym (Naturligt) skrev 2021-03-02 15:35:41 följande:

Om man vänder på frågan så kan man ju undra dels om det är naturligt och dels om det ens är eftersträvansvärt att vi kvinnor har samma sexdrift när vi är 49 och har barn som är på väg ut ur boet, som när vi var 18 och kåta på allt snyggt som rörde sig? Jag ser det inte alls som något märkligt att sex tappar nyhetens behag efter några decennier. Visst är sex härligt när det är bra, men det kanske inte är något man måste centrera sin tillvaro kring efter 30 års aktivt sexliv.

Problemet är att för män avtar oftast inte sexlusten runt 50 på samma sätt. Så det skapar en situation där den ena partnern (oftast mannen) är konstant missnöjd pga av för lite eller för dåligt sex, eller den andra (oftast kvinnan) har sex för husfridens skull men får inte ut mycket av det. Om allt annat i förhållandet är bra så är separation kanske inte alltid svaret.

Det är också en lite förlegad uppfattning att sex bara är något för unga. Många par har sex långt upp i åldrarna, 70-åringar kan vara minst lika sexuellt aktiva som 50-åringar.
  • Anonym (40)
    Anonym (man 50) skrev 2021-03-02 16:07:30 följande:
    Problemet är att för män avtar oftast inte sexlusten runt 50 på samma sätt. Så det skapar en situation där den ena partnern (oftast mannen) är konstant missnöjd pga av för lite eller för dåligt sex, eller den andra (oftast kvinnan) har sex för husfridens skull men får inte ut mycket av det. Om allt annat i förhållandet är bra så är separation kanske inte alltid svaret.

Det är också en lite förlegad uppfattning att sex bara är något för unga. Många par har sex långt upp i åldrarna, 70-åringar kan vara minst lika sexuellt aktiva som 50-åringar.
    Har varit ett par i 40 år. Är nu 60+. Vi har sex ca en gång i veckan till bådas glädje. Jag behöver dock hjälp av ett litet blått piller. Inget konstigt med det i min ålder. Funkar dessutom perfekt utan biverkningar. 
Svar på tråden Mindre sex ju längre tillsammans?