• Anonym (Minskad sexlust i längre relationer)

Mindre sex ju längre tillsammans?

Hej,

Läste nyligen en tråd där någon skrev att "sex blir mindre intressant när man varit länge tillsammans och attraktion minskar alltid med tiden". 
    Den enda lösningen på att få ett bra sexliv var enligt skribenten att byta partner eftersom attraktion bygger på nyhetens behag och det är alltid hett med en ny partner. 

Att det är så för många tvivlar jag inte på, inte heller att man som regel har mer sex i början av en relation när man är nykär. 
    Men sedan, är det verkligen en naturlag att sex alltid blir ointressant om man håller sig till en och samma partner, och att man blir "vänner" istället? Eller är det för att man väljer sin långsiktiga partner utifrån annat än sina sexuella preferenser, och då blir det ointressant efter ett tag? 

Eller är det snarare så att det är en viss typ av sexuell läggning, att kicken i sig ligger i nyhetens behag och det är ett krav för att kunna känna attraktion och lust? 

Stereotypen är att de flesta kvinnor fungerar så medan män lättare kan hålla attraktionen uppe till sin fasta partner även i längre förhållanden, men alla fungerar ju olika... 

• Svar på tråden Mindre sex ju längre tillsammans?
  • Anonym (M)

Tror det är väldigt varierande för hur man har det med sexlivet men jag tror många inte har det så glimrande som de vill att det ska låta som.

Vi har varit ett par i över 35 år och vi har i stort sett aldrig sex längre, vi tappade bort varandra när barnen var små sen blev det allt svårare att hitta tillbaka. Nu har min fru kommit i klimakteriet med följd av torra slemhinnor, svettningar och en allmänt konstig kropp. Hon jobbar också som sjuksköterska och hennes jobb är sjukt krävande och stressigt och när jag än tar initiativ så är det fel eller inte passar så jag har faktiskt helt gett upp. Onanerar till porr och det är rätt kravlöst och skönt faktiskt, visst kan jag sakna sexet men samtidigt är det sjukt skönt att inte bli ständigt besviken på att få ett nej rakt upp i ansiktet. 

• Anonym (40+ bättre än nånsin)
    Anonym (Minskad sexlust i längre relationer) skrev 2021-03-02 14:18:49 följande:
    Vad intressant! Skulle gärna veta mer om vad ni gjorde, vems initiativ det var och hur lång tid det tog...
    Det var nog mest på min mans initiativ eftersom jag befann mig i en ålderskris och var på väg åt fel håll.

Vi bestämde oss
    och vi gjorde allt och tog till alla medel vi kunde finna.

Vi studerade massor på nätet, båda enskilt och även vi tillsammans.

Det var verkligen inte enkelt och ingen kvick-fix.

Det tog nog ett år att överhuvudtaget börja göra något konkret, eller innan vi åtminstone såg några riktigt påtagliga positiva tecken att vi var på rätt väg.
    Sedan tog det nog ytterligare nästan ett år innan vi nådde några riktigt påtagliga resultat eller att vi lyckats helt sluta trilla tillbaka i gamla hjulspår.

Och det är fortfarande en pågående process, även om den idag mest präglas av glädje, tacksamhet och lust.

Mycket avgörande att vi tog också hjälp av terapi, enskilt och parterapi. Faktisk provade vi tre olika terapeuter innan vi var någorlunda nöjda. Det kostade en hel del pengar men vi såg det som en god investering eftersom vi ändå bedömde det som mycket billigare än att skilja oss.

Vi har också provat lite "flummigare" och skojigare saker och kurser. En del har nog varit till hjälp, andra mest på kul. Men humor och ha roligt tillsammans är jätteviktigt.

Så det är bara sätta igång och studera massor på nätet.
    I början är det svårt finna det som är bra och konstruktivt, men med tiden lär man sig och det blir så småningom enklare och snabbare.
    Men det kräver tålamod och envishet och att man är tillräckligt intresserad att investera den tiden.
    Och tid får man massor av t ex om man skippar sociala medier och TV-tittande, vilket vi har minskat med minst 90%.
  • Anonym (syskonkänsla)

Så är det för de allra flesta i relationer. Såg nåt program där de tog upp varför.

De menade att attraktionen inte är menad att hålla längre än att barnet kan klara sig någorlunda själv, ca 5 år. Sen minskar lusten eller dör helt för många. Det är också vad jag hört när man talat med vänner och människor på nätet. Finns så klart några få undantag men de är nog lätträknade. Kvinnor tappar lusten lättare
    än män och verkar ha större behov av förnyelse och spänning för att uppehålla sin lust till sex. Så är det också för mig. Har hittills tappat lusten efter några år och då har förhållandet tagit slut ganska snart efteråt. Försökt tvinga mig själv i vissa fall då jag uppskattat andra delar med en relation men det är nog det sämsta man kan göra. Bättre att avsluta innan man börjar må alltför dåligt.

• Anonym (Kvinna - Stereotypen)
    Anonym (syskonkänsla) skrev 2021-03-02 19:38:05 följande:

Så är det för de allra flesta i relationer. Såg nåt program där de tog upp varför.

De menade att attraktionen inte är menad att hålla längre än att barnet kan klara sig någorlunda själv, ca 5 år. Sen minskar lusten eller dör helt för många. Det är också vad jag hört när man talat med vänner och människor på nätet. Finns så klart några få undantag men de är nog lätträknade. Kvinnor tappar lusten lättare

än män och verkar ha större behov av förnyelse och spänning för att uppehålla sin lust till sex. Så är det också för mig. Har hittills tappat lusten efter några år och då har förhållandet tagit slut ganska snart efteråt. Försökt tvinga mig själv i vissa fall då jag uppskattat andra delar med en relation men det är nog det sämsta man kan göra. Bättre att avsluta innan man börjar må alltför dåligt.

Ja jag har också försökt tvinga mig själv att ha sex när jag har tappat attraktionen men det rekomenderar jag inte till någon. Den känslan jag har upplevt då under sex har satt sig i kroppsminnet på mig och har ställt till det för mig ibland trots att lång tid har gått. Det är nästan som jag har begått övergrepp på mig själv.
  • Anonym (syskonkänsla)
    Anonym (Kvinna - Stereotypen) skrev 2021-03-02 20:06:58 följande:
    Ja jag har också försökt tvinga mig själv att ha sex när jag har tappat attraktionen men det rekomenderar jag inte till någon. Den känslan jag har upplevt då under sex har satt sig i kroppsminnet på mig och har ställt till det för mig ibland trots att lång tid har gått. Det är nästan som jag har begått övergrepp på mig själv.
    Det har jag upplevt också och det kan skada för lång tid framöver. Kvinnor kan ju få vaginism och upprepade infektioner pga sådana övergrepp på sina kroppar som är så mycket ömtåligare än mäns och reaktiva. Vågar inte ens tänka på hur det kan vara för prostituerade exempelvis?!
  • Anonym (Eve)

Vi har som mest sex nu när barnen flyttat hemifrån.

• Anonym (20+)

Min man och jag har varit över 20 år tillsammans och är båda kring 40. Visst har vi mer sällan sex idag än för 20 år sedan, men jag upplever nog att jag fortsättningsvis är väldigt attraherad av min man. Vi har idag sex 2-3 dagar i veckan och båda tar initiativ. Tycker dock inte att själva sexet har blivit sämre, snarare tvärtom!

• Anonym (Kvinna - Stereotypen)
    Anonym (syskonkänsla) skrev 2021-03-03 00:27:19 följande:

Det har jag upplevt också och det kan skada för lång tid framöver. Kvinnor kan ju få vaginism och upprepade infektioner pga sådana övergrepp på sina kroppar som är så mycket ömtåligare än mäns och reaktiva. Vågar inte ens tänka på hur det kan vara för prostituerade exempelvis?!

Tråkigt att höra att du har upplevt samma sak. Man har ju inte den tanken att det ska få sådana konsekvenser när man försöker....
  • Anonym (Minskad sexlust i längre relationer)
    Anonym (20+) skrev 2021-03-03 03:38:28 följande:

Min man och jag har varit över 20 år tillsammans och är båda kring 40. Visst har vi mer sällan sex idag än för 20 år sedan, men jag upplever nog att jag fortsättningsvis är väldigt attraherad av min man. Vi har idag sex 2-3 dagar i veckan och båda tar initiativ. Tycker dock inte att själva sexet har blivit sämre, snarare tvärtom!

Hur ser ert liv u t i övrigt, barn, hus, osv?

Att få barn tillsammans verkar ju vara en sexdödare inte bara pga det praktiska utan även pga att man slutar se varandra som sexpartners o övergår till att helt se varandra som föräldrar och samarbetspartners.
  • Anonym (20+)
    Anonym (Minskad sexlust i längre relationer) skrev 2021-03-03 06:24:12 följande:

Hur ser ert liv u t i övrigt, barn, hus, osv?

Att få barn tillsammans verkar ju vara en sexdödare inte bara pga det praktiska utan även pga att man slutar se varandra som sexpartners o övergår till att helt se varandra som föräldrar och samarbetspartners.

Två barn (i yngre skolåldern), båda har heltidsjobb och dessutom driver vi en liten hästgård. Barnen har nog inte tagit död på varken min eller min mans sexlust, tidsbrist ät nog den största boven.
Svar på tråden Mindre sex ju längre tillsammans?