Inlägg från: Anonym (20+) |Visa alla inlägg
  • Anonym (20+)

Mindre sex ju längre tillsammans?

Min man och jag har varit över 20 år tillsammans och är båda kring 40. Visst har vi mer sällan sex idag än för 20 år sedan, men jag upplever nog att jag fortsättningsvis är väldigt attraherad av min man. Vi har idag sex 2-3 dagar i veckan och båda tar initiativ. Tycker dock inte att själva sexet har blivit sämre, snarare tvärtom!

• Anonym (20+)
    Anonym (Minskad sexlust i längre relationer) skrev 2021-03-03 06:24:12 följande:

Hur ser ert liv u t i övrigt, barn, hus, osv?

Att få barn tillsammans verkar ju vara en sexdödare inte bara pga det praktiska utan även pga att man slutar se varandra som sexpartners o övergår till att helt se varandra som föräldrar och samarbetspartners.

Två barn (i yngre skolåldern), båda har heltidsjobb och dessutom driver vi en liten hästgård. Barnen har nog inte tagit död på varken min eller min mans sexlust, tidsbrist ät nog den största boven.
  • Anonym (20+)
    Anonym (Minskad sexlust i längre relationer) skrev 2021-03-03 07:23:02 följande:

Hmm...

Utifrån vad folk skriver i tråden så verkar det handla en hel del om personlighet, vissa kan omöjligen vara attraherade av samma partner en längre tid, för vissa kommer det naturligt, och andra kan men det kräver aktivt arbete... 

Jag tycker att barnen gjorde att vi måste vara mera påhittiga. T.ex "mamma och pappa går nu upp och byter lakan, vänta ni här nere så länge" och så smyger vi iväg för en snabbis. Sen ser jag inte min man som min bästa vän utan han är min partner. Jag vet att många anser att ens partner skall vara ens bästa vän och visst kan jag berätta allt för honom, men jag vill ändå hålla isär begreppen partner och vän. Vi är också väldigt noga med att inte referera till varandra som mamma och pappa annat än om vi talar direkt till barnen.
  • Anonym (20+)
    Anonym (Love) skrev 2021-03-03 07:45:42 följande:

Det låter som ni har en plan och att ni får det att fungera bra som partners. Du verkar fortfarande se upp till och respektera din man. Tyvärr kan det nog i många fall vara så att man tappar lite respekt för varandra med åren och att man hamnar i ett gnällhjul där man kritiserar varandra för småsaker.

Men då har jag en teori, inte alls säkert, men jag ställer frågan. Jag tror att din man är en person att se upp till, han har pondus/bra jobb/status på något sätt som att han har drivkraft/egna intressen/tar hand om sig etc?

Jag tror att många problem i längre förhållanden handlar om att man blir lat och bekväm.

Jag ser upp till min man och vet att många andra gör det också. Dock har han inte något välbetalt jobb. Det är jag som har gjort karriär och förtjänar betydligt mer. Han har dock ett lite "macho" yrke (brandman) och är väldigt uppskattad på sin arbetsplats. Han är även otroligt duktig med allt praktiskt och mina vänner brukar kalla honom för Mac Gayver för han har alltid en lösning på alla praktiska problem. Han är definitivt inte macho till sin personlighet, men såklart vältränad på grund av sitt yrke.

Samtidigt vet jag att han är oerhört stolt över mig och den karriär jag har gjort. Vi är väldigt olika, men kompletterar varandra. Låter kanske lite väl klyschigt, men så är det bara.

Bara för att ingen skall tro att jag lever i förnekelse så måste jag ännu tillägga att vi naturligtvis har haft våra upp- och nedgångar. Vi kan bli rejält osams men vi håller stenhårt fast vid vad vår vigselpräst gav för råd åt oss. Det är okej att vara osams och till och med att gå o lägga sig osams. Det betyder dock inte att man inte älskar varandra. Så vi säger istället "godnatt skitstövel" (det var även det uttrycket vår präst använde). Låter kanske löjligt, men för oss har det fungerat.
  • Anonym (20+)
    Anonym (Minskad sexlust i längre relationer) skrev 2021-03-03 07:46:45 följande:

Påhittighet är bra, men det kräver att båda vill, den ena partner kan vara aldrig så påhittig och skapa aldrig så många luckor men om den andra parten inte är med på noterna så spelar det ingen roll liksom. 

Hur tänker du kring skillnaden mellan partner och vän? 

Det är klart att båda måste vara med på det. Inte är jag alltid heller på humör, men jag kan "tvinga" mig till att bli det och det tar inte länge före jag sedan är kåt på riktigt. Ju oftare vi har sex desto kåtare blir jag.

Min partner är den enda jag har sex med. Vi har något tillsammans som jag inte har med någon annan. Visst är han någon jag trivs otroligt bra med och som jag alltid vill ha vid min sida, men relaterar helt enkelt inte till honom som en vän. Det är antagligen jag som är enkelspårig här med det är så jag känner.
Svar på tråden Mindre sex ju längre tillsammans?