Inlägg från: Anonym (Love) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Love)

Mindre sex ju längre tillsammans?

Anonym (Kvinna - Stereotypen) skrev 2021-03-02 12:52:28 följande:

Jag är nog stereotypen då. Oavsett vilken parameter som styrt mitt val av kille/man så har jag alltid tappat den sexuella attraktionen till slut. Oavsett ålder eller typ av förhållande. Jag har svårt att förstå hur de som klarar av att hålla attraktionen över årtionden gör.

Du lär som sagt inte vara ensam om detta. Det är ju som mat eller aktiviteter. Man kan inte köra samma rätt hela tiden och tro att det ska kännas lika bra efter man ätit tacos för 58:e gången.

Jag har sett kvinnor som separerat från längre förhållanden och mer eller mindre trott att dom växt ifrån sex, som blir jättesexuella med nya kontakter.

Däremot är det inget jag förespråkar. Man kan ha ett bra sexliv med samma partner under lång tid, även om det dalar lite. Men andra delar av förhållandet är så mkt värda att man får köpa det. För mig skulle livet inte vara detsamma och jag skulle behöva byta partner med jämna mellanrum. Man är inte bara sexpartners, utan livskamrater också.
  • Anonym (Love)
    Anonym (20+) skrev 2021-03-03 07:34:26 följande:
    Jag tycker att barnen gjorde att vi måste vara mera påhittiga. T.ex "mamma och pappa går nu upp och byter lakan, vänta ni här nere så länge" och så smyger vi iväg för en snabbis. Sen ser jag inte min man som min bästa vän utan han är min partner. Jag vet att många anser att ens partner skall vara ens bästa vän och visst kan jag berätta allt för honom, men jag vill ändå hålla isär begreppen partner och vän. Vi är också väldigt noga med att inte referera till varandra som mamma och pappa annat än om vi talar direkt till barnen.

Det låter som ni har en plan och att ni får det att fungera bra som partners. Du verkar fortfarande se upp till och respektera din man. Tyvärr kan det nog i många fall vara så att man tappar lite respekt för varandra med åren och att man hamnar i ett gnällhjul där man kritiserar varandra för småsaker.

Men då har jag en teori, inte alls säkert, men jag ställer frågan. Jag tror att din man är en person att se upp till, han har pondus/bra jobb/status på något sätt som att han har drivkraft/egna intressen/tar hand om sig etc?

Jag tror att många problem i längre förhållanden handlar om att man blir lat och bekväm.

• Anonym (Love)
    Anonym (20+) skrev 2021-03-03 15:39:07 följande:
    Jag ser upp till min man och vet att många andra gör det också. Dock har han inte något välbetalt jobb. Det är jag som har gjort karriär och förtjänar betydligt mer. Han har dock ett lite "macho" yrke (brandman) och är väldigt uppskattad på sin arbetsplats. Han är även otroligt duktig med allt praktiskt och mina vänner brukar kalla honom för Mac Gayver för han har alltid en lösning på alla praktiska problem. Han är definitivt inte macho till sin personlighet, men såklart vältränad på grund av sitt yrke.

Samtidigt vet jag att han är oerhört stolt över mig och den karriär jag har gjort. Vi är väldigt olika, men kompletterar varandra. Låter kanske lite väl klyschigt, men så är det bara.

Bara för att ingen skall tro att jag lever i förnekelse så måste jag ännu tillägga att vi naturligtvis har haft våra upp- och nedgångar. Vi kan bli rejält osams men vi håller stenhårt fast vid vad vår vigselpräst gav för råd åt oss. Det är okej att vara osams och till och med att gå o lägga sig osams. Det betyder dock inte att man inte älskar varandra. Så vi säger istället "godnatt skitstövel" (det var även det uttrycket vår präst använde). Låter kanske löjligt, men för oss har det fungerat.
    Men då är jag inte fel ute. Att se upp till någon behöver inte alls grunda sig i att tjäna mkt, utan att vara omtyckt/uppskattad av andra, fixa/hjälpa andra osv är minst lika viktigt.

Men min grundtanke är ändå att det behöver finnas något att se upp till och vara stolt över hos sin partner. I det långa loppet, så man inte dekar ner sig, blir lat och bekväm i förhållandet... och viktigast av allt, i livet generellt. Då har man betydligt lättare att hålla gnistan vid liv.
Svar på tråden Mindre sex ju längre tillsammans?