Anonym (20+) skrev 2021-03-03 15:39:07 följande:
Jag ser upp till min man och vet att många andra gör det också. Dock har han inte något välbetalt jobb. Det är jag som har gjort karriär och förtjänar betydligt mer. Han har dock ett lite "macho" yrke (brandman) och är väldigt uppskattad på sin arbetsplats. Han är även otroligt duktig med allt praktiskt och mina vänner brukar kalla honom för Mac Gayver för han har alltid en lösning på alla praktiska problem. Han är definitivt inte macho till sin personlighet, men såklart vältränad på grund av sitt yrke.
Samtidigt vet jag att han är oerhört stolt över mig och den karriär jag har gjort. Vi är väldigt olika, men kompletterar varandra. Låter kanske lite väl klyschigt, men så är det bara.
Bara för att ingen skall tro att jag lever i förnekelse så måste jag ännu tillägga att vi naturligtvis har haft våra upp- och nedgångar. Vi kan bli rejält osams men vi håller stenhårt fast vid vad vår vigselpräst gav för råd åt oss. Det är okej att vara osams och till och med att gå o lägga sig osams. Det betyder dock inte att man inte älskar varandra. Så vi säger istället "godnatt skitstövel" (det var även det uttrycket vår präst använde). Låter kanske löjligt, men för oss har det fungerat.
Men då är jag inte fel ute. Att se upp till någon behöver inte alls grunda sig i att tjäna mkt, utan att vara omtyckt/uppskattad av andra, fixa/hjälpa andra osv är minst lika viktigt.
Men min grundtanke är ändå att det behöver finnas något att se upp till och vara stolt över hos sin partner. I det långa loppet, så man inte dekar ner sig, blir lat och bekväm i förhållandet... och viktigast av allt, i livet generellt. Då har man betydligt lättare att hålla gnistan vid liv.