Maikward skrev 2021-01-19 19:54:57 följande:
Hej! Beklagar dina missfall <3 Jag (25) och sambo (27) går också på Uppsala Akademiska och ska dit på torsdag för IVF startsamtal.
Har de gjort ultraljud med koksalt och gått igenom livmodern för att titta efter ärrbildningar och polyper? Tänker eftersom du fått många missfall. Man kan ju få ärrbildningar som påverkar livmoderns förmåga att hålla kvar ett barn om man har skrapat till exempel och/eller opererat i livmodern.
Vill du förklara lite vad intralipiddropp är? Aldrig hört tidigare. Bli man inlagd då under insättningen?
Hej!
Jag har aldrig behövt skrapat eller operarat mig under mina missfall, min kropp har skött det fint själv.
Enl. min fertilitetläkare så var det dumt tyckte han att jag tog gravtest på min BIM dag (dag 28), eftersom det var för tidigt enl. Uppsalas testdag.
han sa att missfall är vanligt hos alla par (även dom som inte gör IVF) att få ett för tidigt + och sedan tidigt missfall.
Alla mina missfall efter mitt MA har skett på dag 4+(4-5), vilket är vanligt sa han. Därför vågade jag inte ta ett sista gravtest på min senaste insättning, mådde mycket bättre då när mensen väl kom för jag vet inte om jag blev gravid eller inte.
Vet dock inte hur jag ska göra nu, vet många som testar sig varje dag med stickor för att se om det blir tydligare och tydligare för varje dag som går från dag 5 efter insättningen. vad har ni andra gjort? har ni väntat hela vägen? eller testat tidigare än BIM?
intralipiddropp är ett dropp, tar ca 1,5h.
första droppet tas 7 dagar efter mens, andra droppet tas i samband med insättning och tredje vid ett +. sen fortsätter man periodvis under hela graviditeten.
kopiarat från kliniken som ska hjälpa mig:
Hjälp och behandling vid överaktivt immunförsvar samt vid flertalet missfall.
Ett foster är delvis främmande för mammans immunsystem eftersom det till hälften ärvt sina gener från pappan. Därför riskerar fostret att stötas bort, ungefär som ett transplanterat organ. En gravid kvinnas immunsystem har därför den svåra uppgiften att undvika avstötning av fostret, samtidigt som motståndskraften mot infektioner måste bibehållas. Genom immunsuppression kan FertilitetPlus hjälpa kvinnor som har återkommande missfall.