• Anonym (suck)

Orosanmälan t soc???

Om soc får en orosanmälan om drogmissbruk vad gör de då? Måste man gå med på typ behandling lr att man ska gå på kontroller lr nåt? Hur mycket får föräldrar veta? Tjej, 17 år, röker cannabis ibland som jag var dum nog att berätta för min lärare.

• Svar på tråden Orosanmälan t soc???
  • Vanessa89
    Anonym (suck) skrev 2020-12-23 10:06:33 följande:

en annan bild av hur världen och samhället fungerar? Öh... jag tror det är du som har en sned bild om du tror att cannabis inte är en del av världen och samhället. 

Det är inte normalt att begå lagöverträdelser för att berusa sig själv. Det jag menar är att du inte har någon som helst aning om vilka konsekvenser ditt rökande medför i framtiden eftersom du inte behöver ta ansvar för något just nu.
  • Vanessa89
    Anonym (suck) skrev 2020-12-23 10:06:33 följande:

en annan bild av hur världen och samhället fungerar? Öh... jag tror det är du som har en sned bild om du tror att cannabis inte är en del av världen och samhället. 

Det är inte normalt att begå lagöverträdelser för att berusa sig själv. Det jag menar är att du inte har någon som helst aning om vilka konsekvenser ditt rökande medför i framtiden eftersom du inte behöver ta ansvar för något just nu.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Jadå) skrev 2020-12-22 23:53:57 följande:

Lärare hör till de grupper som är anmälningsskyldiga, det stämmer. I lagen står det att anmälningsskyldiga är skyldiga att genast anmäla till socialnämnden om de i sin verksamhet får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa. Vad fick läraren mer veta? Enbart att du röker cannabis räcker ju inte långt?

Alltså... han sa att han var bekymrad för han tyckte att han kände igen "tecken" och när han frågade mig rent ut så sa jag som det var och då sa han typ att tyvärr måste han göra en orosanmälan till soc om det och jag fick sån panik så jag sprang bara därifrån och sen har jag inte pratat med honom sen dess. Men det verkar inte som att han har pratat med nån annan än iaf eller iaf inte att mina föräldrar fått reda på det än. Sen vet han ju en massa andra saker om mig för jag brukar prata mycket med honom, men inget mer om rökningen än att jag röker ibland. Men menar du att det inte är tillräckligt för att göra en anmälan?? Och tack till dig också för ett schysst svar <3
  • Anonym (F)
    Anonym (suck) skrev 2020-12-23 10:00:49 följande:
    Seriöst, förstår du inte att jag inte hade sagt nåt om jag hade fattat det?? Han har sagt att jag kan prata med honom om allt och att han inte får föra vidare sånt jag säger i förtroende så nej jag förstod inte det.

Jag sa inte att jag får dåligt samvete, jag sa att du försöker ge mig dåligt samvete och det är skumt. som att skälla på nån för att den har trillat. Att säga att jag inte borde ha sagt nåt är inte det samma som att försöka få mig att må dåligt över att jag sagt nåt. Att du säger som det är och vad som kan hända nu är jag förstås bara tacksam för eftersom att det var det jag bad om.

Ja, jag vet att det är olagligt och jag fattar varför det kan bli en polisanmälan. Det var inte det jag frågade utan vad som händer efter att det gjorts en polisanmälan, alltså vad följden blir. 
    Haha du har ju inte trillat över en joint direkt och råkat inhalera medan du andades :D Nej du, det här har du bara dig själv att skylla, både att du rökt på och att du sedan gått och sagt det till en ansvarstagande vuxen. Synd att du inte förstod innan då vad en lärare får eller inte får säga. Att han inte får föra saker vidare rör helt andra saker, oskyldiga saker, men inte sådant som rör brottslighet eller om du far illa i hemmet.

Vad påföljden blir om det ens skulle bli en polisanmälan är svårt att säga, jag har inte koll på straffskalan. Det som är viktigast i det här fallet är att soc kontaktas, där brukar man lägga krutet.
  • Anonym (F)
    Anonym (suck) skrev 2020-12-23 10:03:46 följande:
    vad har det med smarthet att göra? Om han säger att han inte får föra vidare saker som jag säger till honom så har jag väl ingen anledning att inte tro honom? Men jag är nog inte så smart som trodde att jag skulle få vuxna svar här... hade jag velat ha såna här svar hade jag frågat på flashback istället. Och jag knarkar inte. Jag röker ibland precis som typ alla andra.
    Du menar som "typ" alla dina knarkande polare...? Det är inte särskilt utbrett att röka på, även om det ser ut så i vissa kretsar eftersom det är såna människor man råkar på där, som känner andra som röker på.

Att testa en eller två gånger är en sak. Även om du röker på väldigt sällan så knarkar du. Cannabis är en olaglig drog, det kommer du inte ifrån.
  • Anonym (suck)
    CitronTulo skrev 2020-12-23 02:11:34 följande:
    Fast att hon erkände var väl inte dumt? Hur menar du? Det är ju inte erkännandet som ställer till det, det är ju att tjejen tar droger som är problemet, inte att hon valde att berätta!

TS, om dina föräldrar är vettiga så kommer de såklart bli skogstokiga när de får veta! De kommer bli både arga, ledsna och besvikna och oroliga! Hoppas detta blev ett uppvaknande för dig och fattar allvaret i det du håller på med! Läraren gjorde helt rätt som tog detta vidare. OCH jag tycker att du var modig och stark som berättade! Även om det inte var detta du ville så kommer det här förhoppningsvis leda till något bra!
    Haha ja precis, det var det jag tyckte var konstigt också! Jag hade mer väntat mig att hen hade försökt ge mig dåligt samvete för att jag rökte i så fall.

Ja, de kommer döda mig... men de verkar inte ha fått reda på nåt än iaf. Men ärligt tycker jag att det är sjukt att så många fortfarande inte fattar att det inte är konstigare lr farligare att röka cannabis än nåt annat. Det är bara nån kvarlevande gammaldags moralgrej, och det har man ju fattat i många andra länder. Jag vet inte om det var så modigt lr starkt precis men jag ville inte ljuga för honom för han är superschysst och har hjälpt mig jättemycket med jättemånga grejer. 

Tack för ett fint svar!
  • Anonym (F)
    Anonym (suck) skrev 2020-12-23 10:19:59 följande:
    Alltså... han sa att han var bekymrad för han tyckte att han kände igen "tecken" och när han frågade mig rent ut så sa jag som det var och då sa han typ att tyvärr måste han göra en orosanmälan till soc om det och jag fick sån panik så jag sprang bara därifrån och sen har jag inte pratat med honom sen dess. Men det verkar inte som att han har pratat med nån annan än iaf eller iaf inte att mina föräldrar fått reda på det än. Sen vet han ju en massa andra saker om mig för jag brukar prata mycket med honom, men inget mer om rökningen än att jag röker ibland. Men menar du att det inte är tillräckligt för att göra en anmälan?? Och tack till dig också för ett schysst svar <3
    Soc gör inget samma dag, det kan ta tid innan de tar tag i det där. Nu är det dagen före jul så ni slipper åtminstone få det förstört.

Om du är smart pratar du själv med dina föräldrar om det här!

Och jo, även om du bara hade rökt på en enda gång så har läraren skyldighet att ta det vidare och göra en soc-anmälan.
  • Anonym (suck)
    Anonym (soc) skrev 2020-12-23 03:18:31 följande:

Om soc anser att orosanmälan bär vikt kommer du förmodligen rekommenderas genomgå någon behandling ja. Eller ja, det är något som kommer diskuteras mellan soc, dina föräldrar och andra inblandade insatser. Dock är du 17, snart myndig och soc jobbar ofta väldigt långsamt så du kan mycket väl hinna fylla 18 innan bollen kommer i rullning tillräckligt för allvarligare konsekvenser från soc. Inte heller behöver du vara mottaglig för deras försök, du kan vägra rätt långt. 

Om jag var du skulle jag vara mycket mer orolig över hur dina föräldrar kommer reagera för ja de kommer få veta allt och till skillnad från soc slipper du inte dem efter du fyllt 18. När du fyller 18 hamnar du även i helt nya konsekvensgrupper gällande narkotikabrott. 

Varför röker du cannabis? Är det något du kanske skulle vilja ha hjälp med? Cannabis har flera positiva egenskaper men för en växande tonårshjärna kan det vara katastrofalt. Du vill inte sabba din hjärna för en kort rus några gånger som tonåring. 

Tack för jättebra svar! Då ska jag kanske inte noja för mycket över soc iaf. Men ja, att mina föräldrar ska få veta är *verkligen* nåt jag oroar mig över... dom kommer inte att fatta öht...

Varför jag röker? För att jag mår bra av det det är inte konstigare än så. För att jag ofta mår väldigt dåligt och för att allt känns bättre när jag röker. Och det finns ju inga bevis för att det är så farligt (om man inte röker hela tiden, men det gör jag inte). Det är typiskt en sån sak som äldre människor tar till för att de är rädda för nåt som dom inte själva vuxit upp med (no offense).
  • Anonym (suck)
    Anonym (bra gjort) skrev 2020-12-23 09:17:12 följande:
    Lärare måste tala om sådant för sin chef, sedan kontaktar skolan soc vid oro. Klart det är oro när en elev tänder på! Jag arbetar på gymnasiet och sådant här sker hos oss också. I vår kommun finns en enhet dit eleven får gå och testa sig, lämna urinprov 3 ggr tror jag det är. Man blir också avstängd från skolan för man får inte vara i skolan om man använder droger. Soc kommer troligen prata med dina föräldrar och dig. 
    Ah va fan! Hoppas verkligen att det bara är i din kommun... var bor du? 
  • Anonym (suck)
    Vanessa89 skrev 2020-12-23 10:15:20 följande:
    men va? Vilken värld lever du i? Och att det är olagligt är väl förhoppningsvis bara en tidsfråga. Det finns ju inga unga människor som inte anser att det ska legaliseras.
Svar på tråden Orosanmälan t soc???