• Anonym (suck)

Orosanmälan t soc???

Om soc får en orosanmälan om drogmissbruk vad gör de då? Måste man gå med på typ behandling lr att man ska gå på kontroller lr nåt? Hur mycket får föräldrar veta? Tjej, 17 år, röker cannabis ibland som jag var dum nog att berätta för min lärare.

• Svar på tråden Orosanmälan t soc???
  • Anonym (F)
    CitronTulo skrev 2020-12-23 02:11:34 följande:
    Fast att hon erkände var väl inte dumt? Hur menar du? Det är ju inte erkännandet som ställer till det, det är ju att tjejen tar droger som är problemet, inte att hon valde att berätta!
    Jag ser inga problem med en person som röker på någon enstaka gång. Ts verkar inte vara beroende, det lär inte påverka skolarbetet heller om hon röker så sällan. Däremot borde man vänta med sånt tills man är vuxen. Just nu skapar det mer problem än nödvändigt att ha berättat för läraren. Ts kanske hade slutat på egen hand annars, om hon inte är på väg att bli beroende förstås.
  • Anonym (bra gjort)
    Anonym (suck) skrev 2020-12-22 22:30:22 följande:
    jag trodde väl för fan inte att han skulle berätta för nån annan! Jag trodde att lärare har typ tystnadsplikt lr nåt men ja det är klart det var skitkorkat men fattar inte riktigt varför du försöker ge mig dåligt samvete för att jag berättade? Det är ju inte precis som att jag visste lr trodde det här skulle hända. Fast det var schysst att du svarar iaf förstås. Fan de kommer döda mig... Polisanmälan? Shit vad kan det bli av det då??
    Lärare måste tala om sådant för sin chef, sedan kontaktar skolan soc vid oro. Klart det är oro när en elev tänder på! Jag arbetar på gymnasiet och sådant här sker hos oss också. I vår kommun finns en enhet dit eleven får gå och testa sig, lämna urinprov 3 ggr tror jag det är. Man blir också avstängd från skolan för man får inte vara i skolan om man använder droger. Soc kommer troligen prata med dina föräldrar och dig. 
  • Anonym (bra gjort)
    Anonym (F) skrev 2020-12-23 08:13:28 följande:
    Jag ser inga problem med en person som röker på någon enstaka gång. Ts verkar inte vara beroende, det lär inte påverka skolarbetet heller om hon röker så sällan. Däremot borde man vänta med sånt tills man är vuxen. Just nu skapar det mer problem än nödvändigt att ha berättat för läraren. Ts kanske hade slutat på egen hand annars, om hon inte är på väg att bli beroende förstås.
    Att du inte ser problem betyder inte att du har rätt. Dessutom kan elever ha rökt på fler gånger än vad man känner till. Hur det påverkar kan vara olika och enligt skollagen ska man fånga upp sådant här.  
  • Egon den stora
    Anonym (suck) skrev 2020-12-22 22:30:22 följande:

jag trodde väl för fan inte att han skulle berätta för nån annan! Jag trodde att lärare har typ tystnadsplikt lr nåt men ja det är klart det var skitkorkat men fattar inte riktigt varför du försöker ge mig dåligt samvete för att jag berättade? Det är ju inte precis som att jag visste lr trodde det här skulle hända. Fast det var schysst att du svarar iaf förstås. Fan de kommer döda mig... Polisanmälan? Shit vad kan det bli av det då??

Man blir dum i huvudet av cannabis, vilket du har bevisat. Jättebra att det kom fram så att du kan få hjälp.
  • Anonym (F)
    Anonym (bra gjort) skrev 2020-12-23 09:18:36 följande:
    Att du inte ser problem betyder inte att du har rätt. Dessutom kan elever ha rökt på fler gånger än vad man känner till. Hur det påverkar kan vara olika och enligt skollagen ska man fånga upp sådant här.  
    Varför skulle ts sitta och ljuga om en sådan sak på ett anonymt forum...?
  • Anonym (suck)
    Anonym (F) skrev 2020-12-22 22:50:05 följande:
    Seriöst, förstod du inte det själv...? Skolan har anmälningsplikt, i det här fallet både kring kriminalitet och om elever far illa på något sätt. Läraren begår tjänstefel om han inte hade tagit det vidare, något som i förlängningen riskerar hans anställning.

Lärare har inte tystnadsplikt på det sättet. Det finns sekretess men det gäller andra saker, och det är skillnad på sekretess mot omvärlden eller gentemot kollegor. Här har däremot läraren skyldighet att meddela EHT, rektor och soc.

Om du får dåligt samvete så kan jag inte rå för det. Jag är bara ärlig och säger som det är, du borde inte ha sagt nåt!

Polisanmälan skulle i så fall kunna röra själva drogmissbruket, eftersom det är olagligt. Det visste du väl åtminstone hoppas jag? Inte ens eget bruk är tillåtet.
    Seriöst, förstår du inte att jag inte hade sagt nåt om jag hade fattat det?? Han har sagt att jag kan prata med honom om allt och att han inte får föra vidare sånt jag säger i förtroende så nej jag förstod inte det.

Jag sa inte att jag får dåligt samvete, jag sa att du försöker ge mig dåligt samvete och det är skumt. som att skälla på nån för att den har trillat. Att säga att jag inte borde ha sagt nåt är inte det samma som att försöka få mig att må dåligt över att jag sagt nåt. Att du säger som det är och vad som kan hända nu är jag förstås bara tacksam för eftersom att det var det jag bad om.

Ja, jag vet att det är olagligt och jag fattar varför det kan bli en polisanmälan. Det var inte det jag frågade utan vad som händer efter att det gjorts en polisanmälan, alltså vad följden blir. 
  • Anonym (suck)
    Anonym (Kex) skrev 2020-12-22 22:52:50 följande:

Ja, du är ju inte den smartaste 17 åringen om du inte kan skilja på vilka yrkesmänniskor som har tystnadsplikt och inte...

Och dessutom knarkar du... vad ska det bli av dig...?

vad har det med smarthet att göra? Om han säger att han inte får föra vidare saker som jag säger till honom så har jag väl ingen anledning att inte tro honom? Men jag är nog inte så smart som trodde att jag skulle få vuxna svar här... hade jag velat ha såna här svar hade jag frågat på flashback istället. Och jag knarkar inte. Jag röker ibland precis som typ alla andra.
  • Anonym (suck)
    Vanessa89 skrev 2020-12-22 22:55:26 följande:

Att du blivit påkommen kommer vara det bästa som hänt i ditt liv. Du kan tacka din lärare om 15 år när du har en annan bild av hur världen och samhället fungerar.

en annan bild av hur världen och samhället fungerar? Öh... jag tror det är du som har en sned bild om du tror att cannabis inte är en del av världen och samhället. 
  • Anonym (suck)
    Crash Man skrev 2020-12-22 23:36:18 följande:
    Lärare har tillsynsplikt, vilket innebär att de har en skyldighet att anmäla om en elev far illa.
    Tack för ett rakt svar utan en massa pekpinnar.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Linda) skrev 2020-12-22 23:44:04 följande:

Vet du, få människor som röker på mår bra. Ofta är det ett sätt att döva ångest. Soc kan vara fyrkantiga men det här kan vara början till att förändra ditt liv. Du är inte dum för att du inte visste att lärare inte har tystnadsplikt. Bra att du berättade, nu kan du vända ditt liv. Cannabis suger, det gör dig lat och sunkig, välj positiva saker i ditt liv i stället.

Tack. Verkligen <3 Jag håller inte med dig att det suger, och det var ju inte egentligen detta jag frågade efter, men m tanke på de svar jag fått hittills var detta väldigt fint att läsa, så tack!
Svar på tråden Orosanmälan t soc???