Anonym (suck) skrev 2020-12-23 12:56:16 följande:
Jag har pratat med min lärare och sen har jag pratat med skolkuratorn en gång men hon var helt dum i huvet. Min lärare har sagt att jag borde prata med nån på bup, men jag är rädd att mina föräldrar skulle få reda på det och det vill jag absolut inte. Och jag vet inte vad bup skulle kunna göra heller som skulle kunna hjälpa. Men allvarligt tror du själv på att det som skrivs ut inte är farligt??? Jag har en kompis som får benzo och jag kan lova dig att det är fan så mycket farligare än cannabis. Men det är ju lagligt förstås.
Bup har tystnadsplikt mot dina föräldrar, de kommer inte få reda på nåt. Det finns otroligt många mediciner som kan hjälpa. Bensodiazepiner är kanske inte det första man får utskrivet, just för att det är narkotikaklassat.
Anonym (suck) skrev 2020-12-23 12:48:53 följande:
öh... va? Haha va? Vad har det här med nånting att göra?
Anonym (F) skrev 2020-12-23 12:25:07 följande:
Du vet inget om varken mitt privatliv eller mina upplevelser så gissa på du.
Nä och jag är inte speciellt intresserad heller. Jag gissar inget om ditt privatliv eller dina upplevelser. Du gjorde ett antagande om vilka jag umgås med och påstod saker om varför jag har en viss uppfattning och då vände jag på det och gjorde samma sak på omvända hållet. Det måste du väl ändå ha förstått?Anser du att man är alkoholist för att man dricker ibland? I så fall köper jag det du säger.
Anonym (F) skrev 2020-12-23 12:25:07 följande:
Och hur tror du dina föräldrar reagerar om en soc-arbetare ringer och talar om det för dem istället....? Du är för ung och har inte nödvändiga erfarenheter för att fatta det här intuitivt så du får lita på mig när jag säger att föräldrar reagerar bättre om man själv erkänner sina fel.
Du känner inte mina föräldrar. Om jag skulle prata med dom om detta så finns det inget sätt dom kan reagera på som skulle kunna vara värre än hur dom skulle reagera då så jag har liksom inget att förlora. Dom kommer att bli precis lika asförbannade oavsett. Och hur kan din ålder vara mer relevant än min erfarenhet av mina föräldrar när det gäller att avgöra hur dom kommer reagera?
Ja du verkade ju klaga på att jag inte rackade ner på att du röker på utan istället sa att det var dumt att du talat om det för någon som har skyldighet att anmäla dig.
Din upplevelsevärld är fortfarande väldigt snäv och om du har fått en uppfattning om att "alla" röker på så har du fel, och det är nåt man lätt kan inbilla sig om de omkring en röker på också, det har jag redan förklarat.
Att dricka ibland ger inte samma beroende som man kan få av narkotika, även om just cannabis inte direkt är beroendeframkallande. De substanserna går inte att jämföra med varandra.
Nej jag känner inte dina föräldrar men jag känner hundratals andra föräldrar och andra vuxna utöver det också, förutom att jag har utbildning som gett mig diverse kunskaper kring sånt. Din ålder är relevant utifrån det att du helt enkelt är för ung för att ha möjligheten att komma till de insikterna än men du borde passa på att lära dig av de som är äldre med mer livserfarenhet än dig själv. Det är tyvärr väldigt tydligt i tråden att du har en del växande att göra innan du kan nå en sån punkt.