Anonym (suck) skrev 2020-12-22 22:30:22 följande:
jag trodde väl för fan inte att han skulle berätta för nån annan! Jag trodde att lärare har typ tystnadsplikt lr nåt men ja det är klart det var skitkorkat men fattar inte riktigt varför du försöker ge mig dåligt samvete för att jag berättade? Det är ju inte precis som att jag visste lr trodde det här skulle hända. Fast det var schysst att du svarar iaf förstås. Fan de kommer döda mig... Polisanmälan? Shit vad kan det bli av det då??
Seriöst, förstod du inte det själv...? Skolan har anmälningsplikt, i det här fallet både kring kriminalitet och om elever far illa på något sätt. Läraren begår tjänstefel om han inte hade tagit det vidare, något som i förlängningen riskerar hans anställning.
Lärare har inte tystnadsplikt på det sättet. Det finns sekretess men det gäller andra saker, och det är skillnad på sekretess mot omvärlden eller gentemot kollegor. Här har däremot läraren skyldighet att meddela EHT, rektor och soc.
Om du får dåligt samvete så kan jag inte rå för det. Jag är bara ärlig och säger som det är, du borde inte ha sagt nåt!
Polisanmälan skulle i så fall kunna röra själva drogmissbruket, eftersom det är olagligt. Det visste du väl åtminstone hoppas jag? Inte ens eget bruk är tillåtet.