• Anonym (suck)

Orosanmälan t soc???

Om soc får en orosanmälan om drogmissbruk vad gör de då? Måste man gå med på typ behandling lr att man ska gå på kontroller lr nåt? Hur mycket får föräldrar veta? Tjej, 17 år, röker cannabis ibland som jag var dum nog att berätta för min lärare.

• Svar på tråden Orosanmälan t soc???
  • Anonym (F)

Ja det var ju väldigt dumt att erkänna.... Du ställer till det både för dig själv och dina föräldrar på det sättet.

De kan inte tvinga dig till behandling men jag misstänker att de kan vilja försöka tvinga dig att göra kontroller. De kan alltid hota med ett LVU förstås om du inte samarbetar.

Soc kommer så klart att göra en utredning kring det här. Dina föräldrar kommer att bli förhörda, om de visste något, och de kommer att skärskåda hela hemmets tillvaro, inte bara att du har rökt gräs. Du kommer också få frågor så klart om hur ofta du röker och varför och en massa annat. Jag tror inte du kommer att bli omhändertagen i första taget, du är snart myndig ändå så känns inte som någon större vits. Polisanmälan kan det säkert bli förstås.

• Anonym (suck)
    Anonym (F) skrev 2020-12-22 22:05:39 följande:

Ja det var ju väldigt dumt att erkänna.... Du ställer till det både för dig själv och dina föräldrar på det sättet.

De kan inte tvinga dig till behandling men jag misstänker att de kan vilja försöka tvinga dig att göra kontroller. De kan alltid hota med ett LVU förstås om du inte samarbetar.

Soc kommer så klart att göra en utredning kring det här. Dina föräldrar kommer att bli förhörda, om de visste något, och de kommer att skärskåda hela hemmets tillvaro, inte bara att du har rökt gräs. Du kommer också få frågor så klart om hur ofta du röker och varför och en massa annat. Jag tror inte du kommer att bli omhändertagen i första taget, du är snart myndig ändå så känns inte som någon större vits. Polisanmälan kan det säkert bli förstås.

jag trodde väl för fan inte att han skulle berätta för nån annan! Jag trodde att lärare har typ tystnadsplikt lr nåt men ja det är klart det var skitkorkat men fattar inte riktigt varför du försöker ge mig dåligt samvete för att jag berättade? Det är ju inte precis som att jag visste lr trodde det här skulle hända. Fast det var schysst att du svarar iaf förstås. Fan de kommer döda mig... Polisanmälan? Shit vad kan det bli av det då??
  • Anonym (F)
    Anonym (suck) skrev 2020-12-22 22:30:22 följande:
    jag trodde väl för fan inte att han skulle berätta för nån annan! Jag trodde att lärare har typ tystnadsplikt lr nåt men ja det är klart det var skitkorkat men fattar inte riktigt varför du försöker ge mig dåligt samvete för att jag berättade? Det är ju inte precis som att jag visste lr trodde det här skulle hända. Fast det var schysst att du svarar iaf förstås. Fan de kommer döda mig... Polisanmälan? Shit vad kan det bli av det då??
    Seriöst, förstod du inte det själv...? Skolan har anmälningsplikt, i det här fallet både kring kriminalitet och om elever far illa på något sätt. Läraren begår tjänstefel om han inte hade tagit det vidare, något som i förlängningen riskerar hans anställning.

Lärare har inte tystnadsplikt på det sättet. Det finns sekretess men det gäller andra saker, och det är skillnad på sekretess mot omvärlden eller gentemot kollegor. Här har däremot läraren skyldighet att meddela EHT, rektor och soc.

Om du får dåligt samvete så kan jag inte rå för det. Jag är bara ärlig och säger som det är, du borde inte ha sagt nåt!

Polisanmälan skulle i så fall kunna röra själva drogmissbruket, eftersom det är olagligt. Det visste du väl åtminstone hoppas jag? Inte ens eget bruk är tillåtet.
  • Anonym (Kex)

Ja, du är ju inte den smartaste 17 åringen om du inte kan skilja på vilka yrkesmänniskor som har tystnadsplikt och inte...

Och dessutom knarkar du... vad ska det bli av dig...?

• Vanessa89

Att du blivit påkommen kommer vara det bästa som hänt i ditt liv. Du kan tacka din lärare om 15 år när du har en annan bild av hur världen och samhället fungerar.

• Crash Man
    Anonym (suck) skrev 2020-12-22 22:30:22 följande:

Lärare har tillsynsplikt, vilket innebär att de har en skyldighet att anmäla om en elev far illa.
  • Anonym (Linda)

Vet du, få människor som röker på mår bra. Ofta är det ett sätt att döva ångest. Soc kan vara fyrkantiga men det här kan vara början till att förändra ditt liv. Du är inte dum för att du inte visste att lärare inte har tystnadsplikt. Bra att du berättade, nu kan du vända ditt liv. Cannabis suger, det gör dig lat och sunkig, välj positiva saker i ditt liv i stället.

• Anonym (Jadå)

Lärare hör till de grupper som är anmälningsskyldiga, det stämmer. I lagen står det att anmälningsskyldiga är skyldiga att genast anmäla till socialnämnden om de i sin verksamhet får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa. Vad fick läraren mer veta? Enbart att du röker cannabis räcker ju inte långt?

• CitronTulo
    Anonym (F) skrev 2020-12-22 22:05:39 följande:

Fast att hon erkände var väl inte dumt? Hur menar du? Det är ju inte erkännandet som ställer till det, det är ju att tjejen tar droger som är problemet, inte att hon valde att berätta!

TS, om dina föräldrar är vettiga så kommer de såklart bli skogstokiga när de får veta! De kommer bli både arga, ledsna och besvikna och oroliga! Hoppas detta blev ett uppvaknande för dig och fattar allvaret i det du håller på med! Läraren gjorde helt rätt som tog detta vidare. OCH jag tycker att du var modig och stark som berättade! Även om det inte var detta du ville så kommer det här förhoppningsvis leda till något bra!
  • Anonym (soc)

Om soc anser att orosanmälan bär vikt kommer du förmodligen rekommenderas genomgå någon behandling ja. Eller ja, det är något som kommer diskuteras mellan soc, dina föräldrar och andra inblandade insatser. Dock är du 17, snart myndig och soc jobbar ofta väldigt långsamt så du kan mycket väl hinna fylla 18 innan bollen kommer i rullning tillräckligt för allvarligare konsekvenser från soc. Inte heller behöver du vara mottaglig för deras försök, du kan vägra rätt långt. 

Om jag var du skulle jag vara mycket mer orolig över hur dina föräldrar kommer reagera för ja de kommer få veta allt och till skillnad från soc slipper du inte dem efter du fyllt 18. När du fyller 18 hamnar du även i helt nya konsekvensgrupper gällande narkotikabrott. 

Varför röker du cannabis? Är det något du kanske skulle vilja ha hjälp med? Cannabis har flera positiva egenskaper men för en växande tonårshjärna kan det vara katastrofalt. Du vill inte sabba din hjärna för en kort rus några gånger som tonåring. 

Svar på tråden Orosanmälan t soc???