• Anonym (soc)

Orosanmälan t soc???

Om soc anser att orosanmälan bär vikt kommer du förmodligen rekommenderas genomgå någon behandling ja. Eller ja, det är något som kommer diskuteras mellan soc, dina föräldrar och andra inblandade insatser. Dock är du 17, snart myndig och soc jobbar ofta väldigt långsamt så du kan mycket väl hinna fylla 18 innan bollen kommer i rullning tillräckligt för allvarligare konsekvenser från soc. Inte heller behöver du vara mottaglig för deras försök, du kan vägra rätt långt. 

Om jag var du skulle jag vara mycket mer orolig över hur dina föräldrar kommer reagera för ja de kommer få veta allt och till skillnad från soc slipper du inte dem efter du fyllt 18. När du fyller 18 hamnar du även i helt nya konsekvensgrupper gällande narkotikabrott. 

Varför röker du cannabis? Är det något du kanske skulle vilja ha hjälp med? Cannabis har flera positiva egenskaper men för en växande tonårshjärna kan det vara katastrofalt. Du vill inte sabba din hjärna för en kort rus några gånger som tonåring. 

• Anonym (soc)
    Anonym (suck) skrev 2020-12-23 10:36:51 följande:
    Tack för jättebra svar! Då ska jag kanske inte noja för mycket över soc iaf. Men ja, att mina föräldrar ska få veta är *verkligen* nåt jag oroar mig över... dom kommer inte att fatta öht...

Varför jag röker? För att jag mår bra av det det är inte konstigare än så. För att jag ofta mår väldigt dåligt och för att allt känns bättre när jag röker. Och det finns ju inga bevis för att det är så farligt (om man inte röker hela tiden, men det gör jag inte). Det är typiskt en sån sak som äldre människor tar till för att de är rädda för nåt som dom inte själva vuxit upp med (no offense).
    Jag skulle inte tro att soc är ditt största problem nej, men du kan alltid ha "otur" och få snabbare hantering av ditt fall. 

Sättet du använder cannabis på och sättet du prata om det visar på att du redan har ett missbruk. Det är väldigt problematiskt att du beskriver att du använder cannabis för att du mår så dåligt. 

Och jo det finns gott om bevis om de skadliga effekterna av cannabis, framförallt när det gäller ej färdigutvecklade hjärnor. När man är så ung som du och regelbundet använder cannabis kan det få svåra konsekvenser på din hjärna. 

Jag är varken speciellt äldre eller icke rökare. Däremot är jag vuxen och röker gräs ansvarsfullt. 

Det skulle kunna vara bra för dig att soc blir inblandade så att du kan få hjälp. Skulle du vara öppen för att ha psykologkontakt t.ex.? Skulle det inte kunna vara skönt att ha någon du kan vända dig till eftersom du uppenbarligen inte kan vända dig till din familj? Cannabis är oavsett inte svaret på dina problem. Du ska inte behöva må så här dåligt, det finns riktig hjälp att få. 
Svar på tråden Orosanmälan t soc???