• Anonym (F)

Orosanmälan t soc???

Ja det var ju väldigt dumt att erkänna.... Du ställer till det både för dig själv och dina föräldrar på det sättet.

De kan inte tvinga dig till behandling men jag misstänker att de kan vilja försöka tvinga dig att göra kontroller. De kan alltid hota med ett LVU förstås om du inte samarbetar.

Soc kommer så klart att göra en utredning kring det här. Dina föräldrar kommer att bli förhörda, om de visste något, och de kommer att skärskåda hela hemmets tillvaro, inte bara att du har rökt gräs. Du kommer också få frågor så klart om hur ofta du röker och varför och en massa annat. Jag tror inte du kommer att bli omhändertagen i första taget, du är snart myndig ändå så känns inte som någon större vits. Polisanmälan kan det säkert bli förstås.

• Anonym (F)
    Anonym (suck) skrev 2020-12-22 22:30:22 följande:
    jag trodde väl för fan inte att han skulle berätta för nån annan! Jag trodde att lärare har typ tystnadsplikt lr nåt men ja det är klart det var skitkorkat men fattar inte riktigt varför du försöker ge mig dåligt samvete för att jag berättade? Det är ju inte precis som att jag visste lr trodde det här skulle hända. Fast det var schysst att du svarar iaf förstås. Fan de kommer döda mig... Polisanmälan? Shit vad kan det bli av det då??
    Seriöst, förstod du inte det själv...? Skolan har anmälningsplikt, i det här fallet både kring kriminalitet och om elever far illa på något sätt. Läraren begår tjänstefel om han inte hade tagit det vidare, något som i förlängningen riskerar hans anställning.

Lärare har inte tystnadsplikt på det sättet. Det finns sekretess men det gäller andra saker, och det är skillnad på sekretess mot omvärlden eller gentemot kollegor. Här har däremot läraren skyldighet att meddela EHT, rektor och soc.

Om du får dåligt samvete så kan jag inte rå för det. Jag är bara ärlig och säger som det är, du borde inte ha sagt nåt!

Polisanmälan skulle i så fall kunna röra själva drogmissbruket, eftersom det är olagligt. Det visste du väl åtminstone hoppas jag? Inte ens eget bruk är tillåtet.
  • Anonym (F)
    CitronTulo skrev 2020-12-23 02:11:34 följande:
    Fast att hon erkände var väl inte dumt? Hur menar du? Det är ju inte erkännandet som ställer till det, det är ju att tjejen tar droger som är problemet, inte att hon valde att berätta!
    Jag ser inga problem med en person som röker på någon enstaka gång. Ts verkar inte vara beroende, det lär inte påverka skolarbetet heller om hon röker så sällan. Däremot borde man vänta med sånt tills man är vuxen. Just nu skapar det mer problem än nödvändigt att ha berättat för läraren. Ts kanske hade slutat på egen hand annars, om hon inte är på väg att bli beroende förstås.
  • Anonym (F)
    Anonym (bra gjort) skrev 2020-12-23 09:18:36 följande:
    Att du inte ser problem betyder inte att du har rätt. Dessutom kan elever ha rökt på fler gånger än vad man känner till. Hur det påverkar kan vara olika och enligt skollagen ska man fånga upp sådant här.  
    Varför skulle ts sitta och ljuga om en sådan sak på ett anonymt forum...?
  • Anonym (F)
    Anonym (suck) skrev 2020-12-23 10:00:49 följande:
    Seriöst, förstår du inte att jag inte hade sagt nåt om jag hade fattat det?? Han har sagt att jag kan prata med honom om allt och att han inte får föra vidare sånt jag säger i förtroende så nej jag förstod inte det.

Jag sa inte att jag får dåligt samvete, jag sa att du försöker ge mig dåligt samvete och det är skumt. som att skälla på nån för att den har trillat. Att säga att jag inte borde ha sagt nåt är inte det samma som att försöka få mig att må dåligt över att jag sagt nåt. Att du säger som det är och vad som kan hända nu är jag förstås bara tacksam för eftersom att det var det jag bad om.

Ja, jag vet att det är olagligt och jag fattar varför det kan bli en polisanmälan. Det var inte det jag frågade utan vad som händer efter att det gjorts en polisanmälan, alltså vad följden blir. 
    Haha du har ju inte trillat över en joint direkt och råkat inhalera medan du andades :D Nej du, det här har du bara dig själv att skylla, både att du rökt på och att du sedan gått och sagt det till en ansvarstagande vuxen. Synd att du inte förstod innan då vad en lärare får eller inte får säga. Att han inte får föra saker vidare rör helt andra saker, oskyldiga saker, men inte sådant som rör brottslighet eller om du far illa i hemmet.

Vad påföljden blir om det ens skulle bli en polisanmälan är svårt att säga, jag har inte koll på straffskalan. Det som är viktigast i det här fallet är att soc kontaktas, där brukar man lägga krutet.
  • Anonym (F)
    Anonym (suck) skrev 2020-12-23 10:03:46 följande:
    vad har det med smarthet att göra? Om han säger att han inte får föra vidare saker som jag säger till honom så har jag väl ingen anledning att inte tro honom? Men jag är nog inte så smart som trodde att jag skulle få vuxna svar här... hade jag velat ha såna här svar hade jag frågat på flashback istället. Och jag knarkar inte. Jag röker ibland precis som typ alla andra.
    Du menar som "typ" alla dina knarkande polare...? Det är inte särskilt utbrett att röka på, även om det ser ut så i vissa kretsar eftersom det är såna människor man råkar på där, som känner andra som röker på.

Att testa en eller två gånger är en sak. Även om du röker på väldigt sällan så knarkar du. Cannabis är en olaglig drog, det kommer du inte ifrån.
  • Anonym (F)
    Anonym (suck) skrev 2020-12-23 10:19:59 följande:
    Alltså... han sa att han var bekymrad för han tyckte att han kände igen "tecken" och när han frågade mig rent ut så sa jag som det var och då sa han typ att tyvärr måste han göra en orosanmälan till soc om det och jag fick sån panik så jag sprang bara därifrån och sen har jag inte pratat med honom sen dess. Men det verkar inte som att han har pratat med nån annan än iaf eller iaf inte att mina föräldrar fått reda på det än. Sen vet han ju en massa andra saker om mig för jag brukar prata mycket med honom, men inget mer om rökningen än att jag röker ibland. Men menar du att det inte är tillräckligt för att göra en anmälan?? Och tack till dig också för ett schysst svar <3
    Soc gör inget samma dag, det kan ta tid innan de tar tag i det där. Nu är det dagen före jul så ni slipper åtminstone få det förstört.

Om du är smart pratar du själv med dina föräldrar om det här!

Och jo, även om du bara hade rökt på en enda gång så har läraren skyldighet att ta det vidare och göra en soc-anmälan.
  • Anonym (F)
    Anonym (suck) skrev 2020-12-23 11:53:32 följande:
    Nä fast nu var det ju inte det du klagade över utan att jag berättade. Om du hade klagat på att jag rökt hade jag mer fattat men att du klaga på att jag berättade? Det var det jag tyckte va skumt (och andra också verkar det som)
    Nähä. Så det är bara du och dina kompisar som får vara vidsynta?
    Anonym (suck) skrev 2020-12-23 12:00:25 följande:
    Haha och det kan inte vara så att det ser ut som att det inte är så vanligt för dig för att de enda du umgås med är folk som inte röker...? 

Ja, det är olagligt än så länge men det betyder bara att Sverige råkar vara efterblivet när det gäller lagstiftning, det har ju inget att göra med om man är knarkare eller inte. Man är inte knarkare för att man röker cannabis ibland precis som att man inte är alkoholist bara för att man dricker ibland (inte för att jag dricker iofs)
    Du vet inget om varken mitt privatliv eller mina upplevelser så gissa på du.

Så var går gränsen för att vara knarkare`? Hur ofta ska man röka på för att räknas som knarkare? Har man för vana att ta droger så är man knarkare. Vill du ha din egen definition så varsågod.
    Anonym (suck) skrev 2020-12-23 12:05:00 följande:
    Ok, tack för att du bara svarade på mina frågor den här gången. Men nä jag tänker inte prata med dom om det, inte en chans. Och det kommer inte göra nån skillnad mer än att jag får lite mer tid innan hela helvetet kommer om jag inte säger nåt innan.
    Och hur tror du dina föräldrar reagerar om en soc-arbetare ringer och talar om det för dem istället....? Du är för ung och har inte nödvändiga erfarenheter för att fatta det här intuitivt så du får lita på mig när jag säger att föräldrar reagerar bättre om man själv erkänner sina fel.
  • Anonym (F)
    Anonym (suck) skrev 2020-12-23 12:30:00 följande:
    Jag fattar vad du säger om att droger aldrig är bra fast ibland går det inte att fixa känslor på nåt annat sätt. Bara att jag väljer cannabis istället för nåt mycket värre skit som en läkare kan skriva ut till mig. 
    Har du försökt prata med nån om dina problem då? Skolkuratorn t ex? Om du har tur kan ju det här leda till att du får nån slags samtalsterapi, det verkar du ju behöva eftersom du skriver att du röker för att du mår dåligt. Medicin ges inte ut i onödan så det beror ju på hur stora problem du har, men jag kan säga att det som skrivs ut inte är farligt iaf och definitivt mycket ofarligare än droger.
  • Anonym (F)
    Anonym (suck) skrev 2020-12-23 12:56:16 följande:
    Jag har pratat med min lärare och sen har jag pratat med skolkuratorn en gång men hon var helt dum i huvet. Min lärare har sagt att jag borde prata med nån på bup, men jag är rädd att mina föräldrar skulle få reda på det och det vill jag absolut inte. Och jag vet inte vad bup skulle kunna göra heller som skulle kunna hjälpa. Men allvarligt tror du själv på att det som skrivs ut inte är farligt??? Jag har en kompis som får benzo och jag kan lova dig att det är fan så mycket farligare än cannabis. Men det är ju lagligt förstås.
    Bup har tystnadsplikt mot dina föräldrar, de kommer inte få reda på nåt. Det finns otroligt många mediciner som kan hjälpa. Bensodiazepiner är kanske inte det första man får utskrivet, just för att det är narkotikaklassat.
    Anonym (suck) skrev 2020-12-23 12:48:53 följande:
    öh... va? Haha va? Vad har det här med nånting att göra?
    Anonym (F) skrev 2020-12-23 12:25:07 följande:
    Du vet inget om varken mitt privatliv eller mina upplevelser så gissa på du.
    Nä och jag är inte speciellt intresserad heller. Jag gissar inget om ditt privatliv eller dina upplevelser. Du gjorde ett antagande om vilka jag umgås med och påstod saker om varför jag har en viss uppfattning och då vände jag på det och gjorde samma sak på omvända hållet. Det måste du väl ändå ha förstått?Anser du att man är alkoholist för att man dricker ibland? I så fall köper jag det du säger. 
    Anonym (F) skrev 2020-12-23 12:25:07 följande:
    Och hur tror du dina föräldrar reagerar om en soc-arbetare ringer och talar om det för dem istället....? Du är för ung och har inte nödvändiga erfarenheter för att fatta det här intuitivt så du får lita på mig när jag säger att föräldrar reagerar bättre om man själv erkänner sina fel.

Du känner inte mina föräldrar. Om jag skulle prata med dom om detta så finns det inget sätt dom kan reagera på som skulle kunna vara värre än hur dom skulle reagera då så jag har liksom inget att förlora. Dom kommer att bli precis lika asförbannade oavsett. Och hur kan din ålder vara mer relevant än min erfarenhet av mina föräldrar när det gäller att avgöra hur dom kommer reagera?

Ja du verkade ju klaga på att jag inte rackade ner på att du röker på utan istället sa att det var dumt att du talat om det för någon som har skyldighet att anmäla dig.

Din upplevelsevärld är fortfarande väldigt snäv och om du har fått en uppfattning om att "alla" röker på så har du fel, och det är nåt man lätt kan inbilla sig om de omkring en röker på också, det har jag redan förklarat.

Att dricka ibland ger inte samma beroende som man kan få av narkotika, även om just cannabis inte direkt är beroendeframkallande. De substanserna går inte att jämföra med varandra.

Nej jag känner inte dina föräldrar men jag känner hundratals andra föräldrar och andra vuxna utöver det också, förutom att jag har utbildning som gett mig diverse kunskaper kring sånt. Din ålder är relevant utifrån det att du helt enkelt är för ung för att ha möjligheten att komma till de insikterna än men du borde passa på att lära dig av de som är äldre med mer livserfarenhet än dig själv. Det är tyvärr väldigt tydligt i tråden att du har en del växande att göra innan du kan nå en sån punkt.
Svar på tråden Orosanmälan t soc???