• Anonym (Helt ärligt)

Om du ska vara helt ärlig. Har du gått till jobbet/skolan fast du känt av lite halsont eller annat som KAN vara symptom på covid?

Som rubriken säger. Har du slarvat i smyg?

Själv är jag endast lite nästäppt men inget som helst annat men jag tror det är hyacinten som jag är känslig för då den slog ut i går.

Hur noga ska man vara? För med ett sånt litet symtom känner jag mig ju verkligen inte sjuk så jag ska bara hemma gentemot om jag hade haft halsont som hade känts mer ok att va hemma. Resonerar jag dumt? :)

• Svar på tråden Om du ska vara helt ärlig. Har du gått till jobbet/skolan fast du känt av lite halsont eller annat som KAN vara symptom på covid?
  • cosinus

Jag drar samma gräns för covid som jag drar för att fara ut och springa.

Just löpning är jag väldigt noga med att inte träna när jag är det minsta förkyld. Däremot kan jag utan problem springa om jag är lite pollentät i näsan.

Så jag resonerar som så att kan jag springa 1 mil kan jag gå till jobbet.

• Anonym (Ä)
    Anonym (Timanställd) skrev 2020-12-05 19:09:53 följande:

Dessutom riskerar du faktiskt att förlora ditt jobb om du sjukar dig för ofta och inte tar dina pass som timanställd. Du förväntas alltid ställa upp när arbetsgivaren behöver dig och du har ingen anställningstrygghet. Svarar du inte när chefen ringer eller om hen tycker att du varit borta för mycket så ringer de bara nån annan, du får inte ens sparken utan får bara inga fler pass helt enkelt...

Vad har du för arbetsgivare?
  • Anonym (Ä)
    Anonym (Timanställd) skrev 2020-12-05 18:28:36 följande:

Javisst har jag det. Jag är timanställd och schemaläggs vanligtvis ca en vecka framåt, och skulle jag bli sjuk plockas jag direkt bort från schemat så jag får ingen sjukpenning om jag blir sjuk.

Skulle jag bli riktigt sjuk eller ha starka misstankar att det är just covid-19 skulle jag stanna hemma, men jag har inte råd att inte jobba så fort jag är lite snuvig. Jag isolerar mig så mycket jag kan när jag är ledig, har träffat en kompis bara en gång sedan i mars t.ex och då gick vi en promenad ute. Jag är jättenoga med att tvätta och sprita händerna, har munskydd i kollektivtrafiken och håller avstånd alltid. Men när jag jobbar går det inte alltid att hålla avstånd, och framför allt på bussen är det trångt.

Är du bokad för jobb ska du få sjuklön.
  • Anonym (Konstant sjuk)

Precis som många andra här har jag en kropp med mycket hälsobesvär och får ofta konstiga symptom, som allergiska känningar, nästäppa, halsont osv utan att veta vad det är eller när det ska slå till. Får också dagar med muskelvärk och annan värk i kroppen som är någon slags inflammationstillstånd då jag kan må riktigt kass och även känna av feber och illamående.

Så JA jag har gått ut många gånger under detta år med såna symptom och hade nog haft svårt att veta om det var början på en förkylning eller Covid, men skulle jag vakna med typiska influensasymptom som ibland slår till snabbt när man ska bli sjuk och ha högre feber än normalt eller utveckla nån slags hosta och lungsymptom hade jag självklart stannat hemma och tagit Covidtest igen. Har tagit ett i somras men var negativ. Men litar absolut inte på min omgivning eftersom de flesta inte har sån kontroll på sin hälsa och kropp så att de med säkerhet kan veta. Samtidigt kan man ju smitta utan symptom så mitt råd till alla är att hålla avstånd och se varje individ som en potentiell smittad.

• Anonym (Helt ärligt)
    Karin7202 skrev 2020-12-05 16:02:14 följande:

Nej, naturligtvis slarvar jag inte... Kan du öht ha undgått att man kan ha väldigt små, eller tom inga symptom alls, men ändå vara smittad?!

Det var mer en allmän fråga hur folk gör. Självklart har jag hängt med på att covid visar sig på väldigt många olika sätt :)

Hade själv covid i över två månader men hade tex varken bortfall av smak och luktsinne eller ont i halsen. En kollega hade lite snuva i två dagar och testades positivt.
  • Anonym (Helt ärligt)

Tack för era svar. Tror många går omkring och smittar utan vetskap eftersom det inte alltid visar nåt.

Ps. Näsan förblev täppt trots att jag tog ut hyacinten. Är dock ledig några dagar så hinner känna efter.

• Anonym (Nope)
    Anonym (Helt ärligt) skrev 2020-12-05 23:03:38 följande:

Tack för era svar. Tror många går omkring och smittar utan vetskap eftersom det inte alltid visar nåt.

Ps. Näsan förblev täppt trots att jag tog ut hyacinten. Är dock ledig några dagar så hinner känna efter.

Det är tyvärr så. Hade alla känt sig sjuka av covid-19 hade det varit enklare att stoppa smittspridningen.

Hur stort är problemet att folk som haft covid-19 sen lever som vanligt trots att man kan vara smittbärare av virus och smitta andra? Jag upplever att en del inte förstår det där jag är.
  • Anonym (.)

Ja det har jag.
    MEN,

Jag jobbar på en covid-avdelning där vi vårdar covid19-positiva människor.
    Varje gång jag har minsta lilla symptom testar jag mig via arbetsgivaren. Det betyder att jag gjort 12 test hittills. (Varje tillfälle kräver 2 test).

Så efter att ha testat mig så går jag ändå till jobbet. Allt efter diskussion med enhetschefen och enligt dennes direktiv.

• Anonym (.)
    Anonym (Ä) skrev 2020-12-05 22:09:23 följande:
    Vad har du för arbetsgivare?
    Anonym (Ä) skrev 2020-12-05 22:11:14 följande:
    Är du bokad för jobb ska du få sjuklön.
    Det ser ut så här i princip i alla Sveriges kommuner oavsett om det är kommunalt, privat eller landstinget.

Arbetsgivare är mycket väl medvetna om att de måste betala sjuklön för bokade pass. Därför bokas inte timvikarier in än max en vecka framåt, oftast handlar det enbart om EN enda dag framåt. Blir timvikarien sjuk så får den helt enkelt inte in några bokningar.

Det här är motsvarigheten till äldre tiders daglönare i fattig-Sverige. För det är så det utvecklats till. Det har varit en hel del kritik mot detta i pandemin, för genomsnittet ligger andelen timvikarier på 30% i framförallt hemtjänsten.
    De lättnader som funnits för anställda har helt bortsett från en otroligt stor grupp. Timvikarier. De straffas egentligen för att de tar ansvar.

• Anonym (Nope)
    Anonym (.) skrev 2020-12-06 07:22:10 följande:

Det ser ut så här i princip i alla Sveriges kommuner oavsett om det är kommunalt, privat eller landstinget.

Arbetsgivare är mycket väl medvetna om att de måste betala sjuklön för bokade pass. Därför bokas inte timvikarier in än max en vecka framåt, oftast handlar det enbart om EN enda dag framåt. Blir timvikarien sjuk så får den helt enkelt inte in några bokningar.

Det här är motsvarigheten till äldre tiders daglönare i fattig-Sverige. För det är så det utvecklats till. Det har varit en hel del kritik mot detta i pandemin, för genomsnittet ligger andelen timvikarier på 30% i framförallt hemtjänsten.

De lättnader som funnits för anställda har helt bortsett från en otroligt stor grupp. Timvikarier. De straffas egentligen för att de tar ansvar.

Det är så i endel andra länder också. Alla tänker pengar. Sorgligt.

Jag har en granne som jobbade på en flygplats (tror det var bagagehanteringen) som gick på timmar och han förlorade jobbet genom att han inte fick timmar bokade. Inget meddelande eller samtal.
Svar på tråden Om du ska vara helt ärlig. Har du gått till jobbet/skolan fast du känt av lite halsont eller annat som KAN vara symptom på covid?