• Anonym (Helt ärligt)

Om du ska vara helt ärlig. Har du gått till jobbet/skolan fast du känt av lite halsont eller annat som KAN vara symptom på covid?

Som rubriken säger. Har du slarvat i smyg?

Själv är jag endast lite nästäppt men inget som helst annat men jag tror det är hyacinten som jag är känslig för då den slog ut i går.

Hur noga ska man vara? För med ett sånt litet symtom känner jag mig ju verkligen inte sjuk så jag ska bara hemma gentemot om jag hade haft halsont som hade känts mer ok att va hemma. Resonerar jag dumt? :)

• Svar på tråden Om du ska vara helt ärlig. Har du gått till jobbet/skolan fast du känt av lite halsont eller annat som KAN vara symptom på covid?
  • LaFontaine
    sextiotalist skrev 2020-12-05 08:26:32 följande:

Vi skojar på jobbet. Vi har nog aldrig varit så hypokondriska som nu.

Nu känner jag min kropp och vet när en infektion är på gång.

Jag har alltid undvikit att gå till jobbet när jag har haft en förkylning.

I höstas hade jag en tvådagarsförkylning som jag stannade hemma

Ja gud, aldrig har jag känt efter så mycket... Så mycket träning jag ställt in under vår och höst, för att det kanske, eventuellt, möjligen, känns något litet svullet i halsen. Har så klart aldrig varit något, men jag vill heller inte trigga igång något.

Min inställning är att om jag blir ?frisk? efter en kopp frukostte, är det bara vanliga morgonsymptom. Tre förkylningar har jag hunnit med sen pandemins start. Två tester, negativa båda. Är oändligt tacksam att detta inte skedde under barnets första förskoleår!
  • Anonym (under isen)

Nej, inte om det har varit riktiga symptom på riktig sjukdom. Har det varit enstaka symptom som uppkommer hos mig normalt vid årstiden så har jag jobbat. Nu har jag faktiskt haft covid i veckorna och kommer tillbaka till jobbet på måndag och jag förväntar mig att jag kommer komma till ganska många eftersatta hem eftersom det är flera av mina brukare som inte vill ha vikarier och de som skulle vilja får inga ändå eftersom det inte finns några, så underbemannade som vi är.

• Anonym (Aldrig)

Nej, inte en enda gång. Har stannat hemma två gånger, en självklar gång då jag hade ont i halsen två dagar. Andra gången pga att jag blev så himla varm och kände mig dålig (ej feber) trots att jag ofta får så runt ägglossning. Jag tar det säkra före det osäkra.

• Anonym (Timanställd)

Javisst har jag det. Jag är timanställd och schemaläggs vanligtvis ca en vecka framåt, och skulle jag bli sjuk plockas jag direkt bort från schemat så jag får ingen sjukpenning om jag blir sjuk.

Skulle jag bli riktigt sjuk eller ha starka misstankar att det är just covid-19 skulle jag stanna hemma, men jag har inte råd att inte jobba så fort jag är lite snuvig. Jag isolerar mig så mycket jag kan när jag är ledig, har träffat en kompis bara en gång sedan i mars t.ex och då gick vi en promenad ute. Jag är jättenoga med att tvätta och sprita händerna, har munskydd i kollektivtrafiken och håller avstånd alltid. Men när jag jobbar går det inte alltid att hålla avstånd, och framför allt på bussen är det trångt.

• Anonym (Timanställd)

Javisst har jag det. Jag är timanställd och schemaläggs vanligtvis ca en vecka framåt, och skulle jag bli sjuk plockas jag direkt bort från schemat så jag får ingen sjukpenning om jag blir sjuk.

Skulle jag bli riktigt sjuk eller ha starka misstankar att det är just covid-19 skulle jag stanna hemma, men jag har inte råd att inte jobba så fort jag är lite snuvig. Jag isolerar mig så mycket jag kan när jag är ledig, har träffat en kompis bara en gång sedan i mars t.ex och då gick vi en promenad ute. Jag är jättenoga med att tvätta och sprita händerna, har munskydd i kollektivtrafiken och håller avstånd alltid. Men när jag jobbar går det inte alltid att hålla avstånd, och framför allt på bussen är det trångt.

• Anonym (Inte jag men)

Det har ju gjorts en stor miss i att man inte under sommaren sett till att bemanna upp äldreboenden, hemtjänst osv med visstidsanställda istället för timvikarier, förberett för en andra våg. För givetvis har man som timanställd inte råd att vara hemma. Man kanske från säger sitt pass första gången, andra gången, men tillslut måste man jobba. Som timanställd får du ju ingen sjukpenning för de dagar du är hemma. Du får 0 och ingenting. Jag vet massor av folk i min bekantskapskrets som behövt jobba trots symtom, då de måste lösa sin egen situation. Trots pandemi vill såklart ingen behöva hamna i en sits där man inte har råd med mat och hyra.

• Anonym (Hm)

Man kan ju inte bara hemma på precis allt. Då hade man ju aldrig jobbat.

• Anonym (Timanställd)

Dessutom riskerar du faktiskt att förlora ditt jobb om du sjukar dig för ofta och inte tar dina pass som timanställd. Du förväntas alltid ställa upp när arbetsgivaren behöver dig och du har ingen anställningstrygghet. Svarar du inte när chefen ringer eller om hen tycker att du varit borta för mycket så ringer de bara nån annan, du får inte ens sparken utan får bara inga fler pass helt enkelt...

• Anonym (Ä)

NEJ. Stannade till och med hemma när jag hade en pollenattack.

Svar på tråden Om du ska vara helt ärlig. Har du gått till jobbet/skolan fast du känt av lite halsont eller annat som KAN vara symptom på covid?