Anonym (Ä) skrev 2020-12-07 08:39:17 följande:
Nej, klart du inte ska ha för de dagar du inte är bokad. Men det är så det funkar som timanställd. Bara att hacka i sig. Det är inte en ursäkt för att komma till jobbet sjuk. Jag hoppas de i så fall skickar hem dig.
Min arbetsgivare blir snarare sur om jag inte kommer. Jag sjukade mig i våras när jag hade symtom och arbetsgivaren ringde och tjatade om att jag skulle jobba ändå. Jag fick förklara det olämpliga i att jag jobbar och hanterar mat när jag är sjuk.
Visst skulle jag hellre stanna hemma om jag var lite snuvig även om jag inte ens misstänker corona, men jag har inte planerat systemet med timanställdas svaga rättigheter. Jag gör så gott jag kan för att minska smittspridning i samhället men jag måste också betala hyran och få mat på bordet. Jag är också väldigt populär på jobbet, jag är timanställd för jag jobbar inom restaurang och där finns inget annat än timanställningar. I normala fall gillar jag friheten man också har, jag kan jobba dubbla skift ett tag och sen vara ledig ett par veckor och t.ex resa. Men visst har jag börjat fundera på att byta bransch pga osäkerheten nu under covid-19, både för att man riskerar att stå utan jobb om det kommer nya direktiv om att restauranger inte får ha öppet. Men också för att det blir så övertydligt vilken liten trygghet man har vid sjukdom. Jag brukar inte bry mig för jag blir aldrig sjuk men covid-19 symtom kan ju vara typ allt.
Jag tycker det är fult av dig att hoppa på oss som är timanställda som att vi ska vara de enda som tar ansvar och är hemma utan lön. Det borde gälla alla anställda i så fall, nu utnyttjar en massa heltidsanställda att de får vara hemma som betald semester bara för att de har verkliga eller påhittade symtom, utan krav på läkarintyg.
Tänk om alla timanställda inom vården, förskola, butiker, restauranger mm faktiskt skulle stanna hemma vi med, eller säga upp oss? Det skulle du väl vara glad för ett tag du som hatar oss så mycket men sen skulle det inte vara så kul när förskolan måste stänga pga brist på personal, alla butiker och restauranger har stängt och din gamla mamma på hemmet kan du gå och ta hand om själv.