• Anonym (Helt ärligt)

Om du ska vara helt ärlig. Har du gått till jobbet/skolan fast du känt av lite halsont eller annat som KAN vara symptom på covid?

Som rubriken säger. Har du slarvat i smyg?

Själv är jag endast lite nästäppt men inget som helst annat men jag tror det är hyacinten som jag är känslig för då den slog ut i går.

Hur noga ska man vara? För med ett sånt litet symtom känner jag mig ju verkligen inte sjuk så jag ska bara hemma gentemot om jag hade haft halsont som hade känts mer ok att va hemma. Resonerar jag dumt? :)

• Svar på tråden Om du ska vara helt ärlig. Har du gått till jobbet/skolan fast du känt av lite halsont eller annat som KAN vara symptom på covid?
  • Anonym (.)
    Anonym (Ä) skrev 2020-12-07 08:48:38 följande:
    Själv har jag däremot jobbat hur mycket eller lite jag har velat, eftersom jag skött mig och är populär.
    Ska man generalisera så sköter sig timmisar bättre än tillsvidareanställd personal.
    Så det är ju inget nytt att du skött dig som timmis. Det hade varit förvånande om du sagt motsatsen.
  • Anonym (Ä)
    Anonym (.) skrev 2020-12-07 10:27:35 följande:

Jag jobbar ofta med timvikarier och har jobbat som det själv så jag vet deras förutsättningar.

Det händer att vi skickar hem personal, oftast är det tillsvidareanställda som blivit det. Men det är mycket ovanligt att det händer, 5-6 gånger kanske under detta år och då har det varit en enda timmis.

Oavsett så är det ett systemfel och man kan inte lägga ansvaret på individen. Idioter är de som sätter detta i system men även de som inte ser längre än sin egen näsa och vägrar förstå hur systemet fungerar.

Varför kan vi inte lägga ansvaret på individerna som går till jobbet sjuka? Är de omyndigförklarade på något sätt? Svagbegåvade?
  • Anonym (Ht)
    Anonym (Ä) skrev 2020-12-07 12:26:17 följande:

Varför kan vi inte lägga ansvaret på individerna som går till jobbet sjuka? Är de omyndigförklarade på något sätt? Svagbegåvade?

När valet står mellan att jobba med lite snuva eller att ha mat på bordet, är valet ganska enkelt för många människor.
  • Anonym (Timanställd)
    Anonym (Ä) skrev 2020-12-07 08:39:17 följande:

Nej, klart du inte ska ha för de dagar du inte är bokad. Men det är så det funkar som timanställd. Bara att hacka i sig. Det är inte en ursäkt för att komma till jobbet sjuk. Jag hoppas de i så fall skickar hem dig.

Min arbetsgivare blir snarare sur om jag inte kommer. Jag sjukade mig i våras när jag hade symtom och arbetsgivaren ringde och tjatade om att jag skulle jobba ändå. Jag fick förklara det olämpliga i att jag jobbar och hanterar mat när jag är sjuk.

Visst skulle jag hellre stanna hemma om jag var lite snuvig även om jag inte ens misstänker corona, men jag har inte planerat systemet med timanställdas svaga rättigheter. Jag gör så gott jag kan för att minska smittspridning i samhället men jag måste också betala hyran och få mat på bordet. Jag är också väldigt populär på jobbet, jag är timanställd för jag jobbar inom restaurang och där finns inget annat än timanställningar. I normala fall gillar jag friheten man också har, jag kan jobba dubbla skift ett tag och sen vara ledig ett par veckor och t.ex resa. Men visst har jag börjat fundera på att byta bransch pga osäkerheten nu under covid-19, både för att man riskerar att stå utan jobb om det kommer nya direktiv om att restauranger inte får ha öppet. Men också för att det blir så övertydligt vilken liten trygghet man har vid sjukdom. Jag brukar inte bry mig för jag blir aldrig sjuk men covid-19 symtom kan ju vara typ allt.

Jag tycker det är fult av dig att hoppa på oss som är timanställda som att vi ska vara de enda som tar ansvar och är hemma utan lön. Det borde gälla alla anställda i så fall, nu utnyttjar en massa heltidsanställda att de får vara hemma som betald semester bara för att de har verkliga eller påhittade symtom, utan krav på läkarintyg.

Tänk om alla timanställda inom vården, förskola, butiker, restauranger mm faktiskt skulle stanna hemma vi med, eller säga upp oss? Det skulle du väl vara glad för ett tag du som hatar oss så mycket men sen skulle det inte vara så kul när förskolan måste stänga pga brist på personal, alla butiker och restauranger har stängt och din gamla mamma på hemmet kan du gå och ta hand om själv.
  • Anonym (Ä)
    Anonym (Timanställd) skrev 2020-12-07 20:08:37 följande:

Min arbetsgivare blir snarare sur om jag inte kommer. Jag sjukade mig i våras när jag hade symtom och arbetsgivaren ringde och tjatade om att jag skulle jobba ändå. Jag fick förklara det olämpliga i att jag jobbar och hanterar mat när jag är sjuk.

Visst skulle jag hellre stanna hemma om jag var lite snuvig även om jag inte ens misstänker corona, men jag har inte planerat systemet med timanställdas svaga rättigheter. Jag gör så gott jag kan för att minska smittspridning i samhället men jag måste också betala hyran och få mat på bordet. Jag är också väldigt populär på jobbet, jag är timanställd för jag jobbar inom restaurang och där finns inget annat än timanställningar. I normala fall gillar jag friheten man också har, jag kan jobba dubbla skift ett tag och sen vara ledig ett par veckor och t.ex resa. Men visst har jag börjat fundera på att byta bransch pga osäkerheten nu under covid-19, både för att man riskerar att stå utan jobb om det kommer nya direktiv om att restauranger inte får ha öppet. Men också för att det blir så övertydligt vilken liten trygghet man har vid sjukdom. Jag brukar inte bry mig för jag blir aldrig sjuk men covid-19 symtom kan ju vara typ allt.

Jag tycker det är fult av dig att hoppa på oss som är timanställda som att vi ska vara de enda som tar ansvar och är hemma utan lön. Det borde gälla alla anställda i så fall, nu utnyttjar en massa heltidsanställda att de får vara hemma som betald semester bara för att de har verkliga eller påhittade symtom, utan krav på läkarintyg.

Tänk om alla timanställda inom vården, förskola, butiker, restauranger mm faktiskt skulle stanna hemma vi med, eller säga upp oss? Det skulle du väl vara glad för ett tag du som hatar oss så mycket men sen skulle det inte vara så kul när förskolan måste stänga pga brist på personal, alla butiker och restauranger har stängt och din gamla mamma på hemmet kan du gå och ta hand om själv.

Orkar inte läsa din roman. Om du orkar läsa mina inlägg så har jag skrivit att jag varit timanställd i flera år.
  • Anonym (Ä)
    Anonym (Ht) skrev 2020-12-07 12:40:24 följande:

När valet står mellan att jobba med lite snuva eller att ha mat på bordet, är valet ganska enkelt för många människor.

Risken med att komma sjuk till jobbet är att man i fortsättningen inte får jobba alls.
  • Anonym (Ht)
    Anonym (Ä) skrev 2020-12-07 20:17:06 följande:
    Risken med att komma sjuk till jobbet är att man i fortsättningen inte får jobba alls.
    Risken med att inte gå till jobbet är att inte få jobba alls.
  • AnnaSthlm

Jag har handlat och åkt tbana när jag hade halsont och pigg i övrigt. Med masken på. Träffat folk utomhus.

För att alternativet hade varit att inte gå ut på månader. Samma historia varje höst.

• Pope Joan II
    AnnaSthlm skrev 2020-12-07 20:33:37 följande:

Jag har handlat och åkt tbana när jag hade halsont och pigg i övrigt. Med masken på. Träffat folk utomhus.

För att alternativet hade varit att inte gå ut på månader. Samma historia varje höst.

Ja, det är ju inte konstigt att det ser ut som det gör när folk beter sig så där. Så idiotiskt. 
  • Anonym (M)
    Anonym (konstig hals) skrev 2020-12-06 18:01:48 följande:

Jag jobbar hemifrån så jag behöver inte fundera. 

MEN; det är oerhört knepigt med halsen. Jag har småkänningar i halsen stup i kvarten, alltid haft. Det blir väldigt sällan något mer. 
    Min dotter (12 år) har haft ont i halsen en kväll, sen inget alls dagen därpå. Sen ont i halsen någon kväll igen några dagar senare osv. 
    Inget annat över huvud taget. 

Alltså, halsen är lite skum i att ge små symtom som inte är något mer. 

Så där har jag och min dotter också, varje höst/vinter. Jag har också turen att jobba hemifrån så jag slipper fundera, men jag har svårt att hålla dottern (15 år) hemma i två dygn varje gång hon haft ont i halsen ett par timmar, då skulle det ju bli mer eller mindre hela vintern. 
  • Anonym (konstig hals)
    Anonym (M) skrev 2020-12-07 21:27:20 följande:
    Så där har jag och min dotter också, varje höst/vinter. Jag har också turen att jobba hemifrån så jag slipper fundera, men jag har svårt att hålla dottern (15 år) hemma i två dygn varje gång hon haft ont i halsen ett par timmar, då skulle det ju bli mer eller mindre hela vintern. 
    Nej vi har inte heller hållit henne hemma när det bara varit så. 

Men vad sjutton beror det på, det där korta återkommande halsonda/halsömma?
  • Anonym (Vårdpersonal)

Aldrig! Jag tar mitt ansvar och stannar hemma vid minsta symptom - skulle inte kunna förlåta mig själv om jag gick med symptom och smittade någon stackars patient eller kollega. Visst lönen tar stryk men jag klarar mig och detta kommer inte vara för alltid.

Gick hem mitt i natten då jag kände mig varm och hade nästan 38 graders feber. Avdelningen fick lösa det genom att ta hjälp av övriga avdelningar på kliniken. Som tur var jag negativ. Hellre det säkra före det osäkra.

• Anonym (Fröken Zoom)
    Pope Joan II skrev 2020-12-07 21:09:52 följande:
    Ja, det är ju inte konstigt att det ser ut som det gör när folk beter sig så där. Så idiotiskt. 
    Men alltså, jag vaknar med ont i halsen bara  jag inte har dammsugat sovrummet på tio dagar, pga dammreaktion. Det går över bara jag är vaken en timme.

Ska jag vara hemma då tycker du?

Ibland vet man faktiskt att det inte är nåt.
  • Anonym (U)

På mitt jobb måste alla jobba hemma heltid oavsett 

• Anonym (Mim)
    Anonym (Vårdpersonal) skrev 2020-12-16 20:46:47 följande:

Aldrig! Jag tar mitt ansvar och stannar hemma vid minsta symptom - skulle inte kunna förlåta mig själv om jag gick med symptom och smittade någon stackars patient eller kollega. Visst lönen tar stryk men jag klarar mig och detta kommer inte vara för alltid.

Gick hem mitt i natten då jag kände mig varm och hade nästan 38 graders feber. Avdelningen fick lösa det genom att ta hjälp av övriga avdelningar på kliniken. Som tur var jag negativ. Hellre det säkra före det osäkra.

Feber är nog självklart för de flesta. Hur gör du vid en diffus huvudvärk? eller stickningar i halsen som eventuellt skulle kunna vara början till halsont? Om du nyser ett par gånger på kort tid?
  • Anonym (Vårdpersonal)
    Anonym (Mim) skrev 2020-12-17 14:05:56 följande:

Feber är nog självklart för de flesta. Hur gör du vid en diffus huvudvärk? eller stickningar i halsen som eventuellt skulle kunna vara början till halsont? Om du nyser ett par gånger på kort tid?

Hej.

Som vårdpersonal får jag göra testet i princip direkt (vi har tester avsedda endast för personal som vi kan hämta) och är jag negativ så får jag komma och jobba. Om kroppen orkar så att säga. Man kan vara ordentligt sjuk även utan corona.

Så ja, jag stannar hemma även då. Inte om jag nyser ett par gånger på kort tid då jag jämt nyser pga damm, hund, parfym osv osv. Men stickningar i halsen, huvudvärk och hosta -hemma.

Hittills i år har jag enbart varit hemma gången jag hade fått feber men det var 2 dagar. Och då var jag negativ.

Stay well!
  • Pope Joan II
    Anonym (Fröken Zoom) skrev 2020-12-16 23:17:44 följande:
    Men alltså, jag vaknar med ont i halsen bara  jag inte har dammsugat sovrummet på tio dagar, pga dammreaktion. Det går över bara jag är vaken en timme.

Ska jag vara hemma då tycker du?

Ibland vet man faktiskt att det inte är nåt.
    Nej, men det är ju inte heller vad som rekommenderas. FHM säger att du, jag och alla andra ska vara hemma om och när det vi har - exempelvis halsont - inte går över eller på annat sätt är olikt normaltillståndet. Tegmark Wisell sade att den som känner sig ur form på morgonen ska avvakta och se hur det utvecklar sig över dagen och hellre ta det säkra före det osäkra och stanna hemma några timmar och se det an. 

Så det här är ju inte en fråga om tyckande, det här är att förhålla sig till de föreskrifter som vi är tvungna att förhålla oss till. 

Det är för övrigt äckligt att inte dammsuga på tio dagar, tycker jag. Varför vill du leva så, om det dessutom ger dig ont i halsen?
Svar på tråden Om du ska vara helt ärlig. Har du gått till jobbet/skolan fast du känt av lite halsont eller annat som KAN vara symptom på covid?