• Anonym (Helt ärligt)

Om du ska vara helt ärlig. Har du gått till jobbet/skolan fast du känt av lite halsont eller annat som KAN vara symptom på covid?

Som rubriken säger. Har du slarvat i smyg?

Själv är jag endast lite nästäppt men inget som helst annat men jag tror det är hyacinten som jag är känslig för då den slog ut i går.

Hur noga ska man vara? För med ett sånt litet symtom känner jag mig ju verkligen inte sjuk så jag ska bara hemma gentemot om jag hade haft halsont som hade känts mer ok att va hemma. Resonerar jag dumt? :)

• Svar på tråden Om du ska vara helt ärlig. Har du gått till jobbet/skolan fast du känt av lite halsont eller annat som KAN vara symptom på covid?
  • Anonym (.)
    Anonym (Nope) skrev 2020-12-06 07:28:17 följande:
    Det är så i endel andra länder också. Alla tänker pengar. Sorgligt.

Jag har en granne som jobbade på en flygplats (tror det var bagagehanteringen) som gick på timmar och han förlorade jobbet genom att han inte fick timmar bokade. Inget meddelande eller samtal.
    Så är det att vara timvikarie De kan när som helst sluta få bokningar och orsakerna kan vara hur många som helst: att det inte finns jobb, att någon har klagat på hur vikarien är, ser ut , sköter eller inte sköter sitt jobb osv.

Det här är en anställningsform som ökar lavinartat för arbetsgivarna har självklart insett alla fördelar: att de oftast har mycket lägre lön, sällan kommer upp i heltid, de slipper sjuklön och de kan när som helst göra sig av med den utan krångliga uppsägningsförfaranden.

Förlorarna är självklart vikarierna men vad har de för val? Oftast kan de bara välja mellan det och arbetslöshet.
  • Anonym (.)

Och man insåg riktigt tidigt att det var just timvikarierna som drev på pandemin inom äldreomsorgen.

Anledningen till varför det var så är för att timvikarier hoppar runt hej vilt, de är sällan på samma ställe två dagar i rad och de har framförallt ingen ekonomisk trygghet vid sjukdom eller som smittbärare vilket tvingar dem att jobba trots att de inte är helt friska.

På mitt jobb ska all personal skickas hem omedelbart om vi observerar det minsta symptom. Och vi är rätt duktiga på det, att övervaka och säga till varandra att gå hem. Samtidigt är vi alla medvetna om timvikariernas situation så hur många som maskerar sina symptom lär vi aldrig få veta men det är ju nästan självklart att människor gör det.

Det är inte deras fel utan det är ett systemfel. Konsekvenserna kan bli förödande men det är fortfarande inte vikariernas fel. Man kan helt enkelt inte lägga ansvaret för statens misslyckande på individen.

• Poison82

Med tanke på allt som kan vara ett tecken så är svaret troligtvis ja. Jag kan känna mig täppt i näsan precis när jag vaknar men försvinner det sen efter 10 min uppe på benen så åker jag till jobbet. Och jag fortsätter jobba även om jag får huvudvärk.

Men när jag en morgon vakna med känningar i halsen så stanna jag hemma även fast de kändes tramsigt

• sextiotalist
    Poison82 skrev 2020-12-06 10:01:42 följande:

Med tanke på allt som kan vara ett tecken så är svaret troligtvis ja. Jag kan känna mig täppt i näsan precis när jag vaknar men försvinner det sen efter 10 min uppe på benen så åker jag till jobbet. Och jag fortsätter jobba även om jag får huvudvärk.

Men när jag en morgon vakna med känningar i halsen så stanna jag hemma även fast de kändes tramsigt

Min bästa hälsokoll är cykelturen till jobbet. Det första som en infektion slår på mig är fysiken.

Jag kan vara helt symptomfri, men med en kropp som är totalt utslagen, då har jag en infektion i kroppen
  • Anonym (timvikarie)

Jag har absolut gått till jobbet med symptom, men då har jag normalt sett i stort sett alltid har förkylningslikande symptom. Dessutom förvärras de på jobbet (detaljhandel kosmetika) av allt sprayande med parfymer och puder som virvlar runt. Nyser tex aldrig hemma.

Troligen hade jag corona i feb-mars och skillnaden mot de vanlig förkylningssymptomen var en enorm trötthet och att det kändes tungt att andas. När jag märkte av andningen gick jag hem och sjukskrev mig och var sedan dålig i över en månad. Inte sjukhusdålig, men så trött att jag knappt orkade mig upp ur sängen för att fixa lite mat de flesta dagar och var vrålhungrig hela tiden. 

• Anonym (Jupp.)

Klart jag har fuskat. Flera gånger..

Vid feber stannar jag hemma, inte annars.

Preppa med nässpray, hostdämpande och alvedon på morgonen innan jobbet.

Nu jobbar jag inte inom vården dock, men springer på timmar. Vakanser kommer ut dagligen och man får vara snabb som attan och plocka den innan en annan kollega tar den...

Nej jag får ingen sjuklön heller och jag har ingen SGI än...

Räcker med att jag blev opererad i november och gått på en del morfin och fått tacka nej till jobb i hela november. = jag kommer inte få EN krona i december förutom underhåll för 1 barn och barnbidrag för två.

Dvs 3500:- blir min "lön" nu i december...

Visst hata mig gör det, men hur ska jag överleva?

Eller ska man behöva sälja sig själv igen?

• Anonym (Ä)
    Anonym (.) skrev 2020-12-06 07:22:10 följande:

Det ser ut så här i princip i alla Sveriges kommuner oavsett om det är kommunalt, privat eller landstinget.

Arbetsgivare är mycket väl medvetna om att de måste betala sjuklön för bokade pass. Därför bokas inte timvikarier in än max en vecka framåt, oftast handlar det enbart om EN enda dag framåt. Blir timvikarien sjuk så får den helt enkelt inte in några bokningar.

Det här är motsvarigheten till äldre tiders daglönare i fattig-Sverige. För det är så det utvecklats till. Det har varit en hel del kritik mot detta i pandemin, för genomsnittet ligger andelen timvikarier på 30% i framförallt hemtjänsten.

De lättnader som funnits för anställda har helt bortsett från en otroligt stor grupp. Timvikarier. De straffas egentligen för att de tar ansvar.

Nej, men är man på schemat så ska man få sjuklön. Har man inget bokat ska man såklart inte ha några pengar. Att åka in sjuk i dessa tider är förbannat själviskt och dumt.
  • Räkan77

Jag är tillsvidareanställda och har ett jobb som jag till största delen kan sköta hemifrån. Så för mig och kollegorna har det varit en självklarhet att stanna hemma för minsta lilla om det var planerat att vara på jobbet. Men vi har arbetar hemma i väldigt stor utsträckning.

• Anonym (Fröken Zoom)

Jag vaknar ofta med ont i halsen på morgonen men det går över efter 2 timmar.

Hade jag varit hemma för det hade jag varit hemma hälften av tiden höst/vinter och det går ju inte.

Å andra sidan var jag sjuk i flera veckor med covid i våras så jag tror jag borde märka skillnaden.

• Anonym (konstig hals)

Jag jobbar hemifrån så jag behöver inte fundera. 

MEN; det är oerhört knepigt med halsen. Jag har småkänningar i halsen stup i kvarten, alltid haft. Det blir väldigt sällan något mer. 
    Min dotter (12 år) har haft ont i halsen en kväll, sen inget alls dagen därpå. Sen ont i halsen någon kväll igen några dagar senare osv. 
    Inget annat över huvud taget. 

Alltså, halsen är lite skum i att ge små symtom som inte är något mer. 

Svar på tråden Om du ska vara helt ärlig. Har du gått till jobbet/skolan fast du känt av lite halsont eller annat som KAN vara symptom på covid?