Inlägg från: Anonym (.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.)

Om du ska vara helt ärlig. Har du gått till jobbet/skolan fast du känt av lite halsont eller annat som KAN vara symptom på covid?

Ja det har jag.
    MEN,

Jag jobbar på en covid-avdelning där vi vårdar covid19-positiva människor.
    Varje gång jag har minsta lilla symptom testar jag mig via arbetsgivaren. Det betyder att jag gjort 12 test hittills. (Varje tillfälle kräver 2 test).

Så efter att ha testat mig så går jag ändå till jobbet. Allt efter diskussion med enhetschefen och enligt dennes direktiv.

• Anonym (.)
    Anonym (Ä) skrev 2020-12-05 22:09:23 följande:
    Vad har du för arbetsgivare?
    Anonym (Ä) skrev 2020-12-05 22:11:14 följande:
    Är du bokad för jobb ska du få sjuklön.
    Det ser ut så här i princip i alla Sveriges kommuner oavsett om det är kommunalt, privat eller landstinget.

Arbetsgivare är mycket väl medvetna om att de måste betala sjuklön för bokade pass. Därför bokas inte timvikarier in än max en vecka framåt, oftast handlar det enbart om EN enda dag framåt. Blir timvikarien sjuk så får den helt enkelt inte in några bokningar.

Det här är motsvarigheten till äldre tiders daglönare i fattig-Sverige. För det är så det utvecklats till. Det har varit en hel del kritik mot detta i pandemin, för genomsnittet ligger andelen timvikarier på 30% i framförallt hemtjänsten.
    De lättnader som funnits för anställda har helt bortsett från en otroligt stor grupp. Timvikarier. De straffas egentligen för att de tar ansvar.

• Anonym (.)
    Anonym (Nope) skrev 2020-12-06 07:28:17 följande:
    Det är så i endel andra länder också. Alla tänker pengar. Sorgligt.

Jag har en granne som jobbade på en flygplats (tror det var bagagehanteringen) som gick på timmar och han förlorade jobbet genom att han inte fick timmar bokade. Inget meddelande eller samtal.
    Så är det att vara timvikarie De kan när som helst sluta få bokningar och orsakerna kan vara hur många som helst: att det inte finns jobb, att någon har klagat på hur vikarien är, ser ut , sköter eller inte sköter sitt jobb osv.

Det här är en anställningsform som ökar lavinartat för arbetsgivarna har självklart insett alla fördelar: att de oftast har mycket lägre lön, sällan kommer upp i heltid, de slipper sjuklön och de kan när som helst göra sig av med den utan krångliga uppsägningsförfaranden.

Förlorarna är självklart vikarierna men vad har de för val? Oftast kan de bara välja mellan det och arbetslöshet.
  • Anonym (.)

Och man insåg riktigt tidigt att det var just timvikarierna som drev på pandemin inom äldreomsorgen.

Anledningen till varför det var så är för att timvikarier hoppar runt hej vilt, de är sällan på samma ställe två dagar i rad och de har framförallt ingen ekonomisk trygghet vid sjukdom eller som smittbärare vilket tvingar dem att jobba trots att de inte är helt friska.

På mitt jobb ska all personal skickas hem omedelbart om vi observerar det minsta symptom. Och vi är rätt duktiga på det, att övervaka och säga till varandra att gå hem. Samtidigt är vi alla medvetna om timvikariernas situation så hur många som maskerar sina symptom lär vi aldrig få veta men det är ju nästan självklart att människor gör det.

Det är inte deras fel utan det är ett systemfel. Konsekvenserna kan bli förödande men det är fortfarande inte vikariernas fel. Man kan helt enkelt inte lägga ansvaret för statens misslyckande på individen.

• Anonym (.)
    Anonym (Ä) skrev 2020-12-06 14:28:48 följande:
    Nej, men är man på schemat så ska man få sjuklön. Har man inget bokat ska man såklart inte ha några pengar. Att åka in sjuk i dessa tider är förbannat själviskt och dumt.
    Så här är det: timanställda ska inte behöva lida ekonomisk när inte andra anställningsformer gör det.
    Man kan inte lägga ansvaret för samhällets systemfel på individen.  Timanställda straffas för att de försöker ta ansvar. De gör det ern gång sen gör det inte det mera utan går till jobben ändå.

Så ja, det är en naturlig följd av hur orättvist det är. Tycker du att det är idiotiskt får du sparka på dem som står bakom besluten - politikerna. Det är faktiskt DE som är förbannat dumma och ansvarslösa - inte timanställda.
  • Anonym (.)
    Anonym (Ä) skrev 2020-12-07 08:48:38 följande:
    Jag har varit timanställd i flera år. Som sagt, hoppas de skickar hem folk. Jag har varit med om att det har hänt. Sen slutar man boka idioterna för jobb.
    Själv har jag däremot jobbat hur mycket eller lite jag har velat, eftersom jag skött mig och är populär.
    Jag jobbar ofta med timvikarier och har jobbat som det själv så jag vet deras förutsättningar.

Det händer att vi skickar hem personal, oftast är det tillsvidareanställda som blivit det. Men det är mycket ovanligt att det händer, 5-6 gånger kanske under detta år och då har det varit en enda timmis.

Oavsett så är det ett systemfel och man kan inte lägga ansvaret på individen. Idioter är de som sätter detta i system men även de som inte ser längre än sin egen näsa och vägrar förstå hur systemet fungerar.
  • Anonym (.)
    Anonym (Ä) skrev 2020-12-07 08:48:38 följande:
    Själv har jag däremot jobbat hur mycket eller lite jag har velat, eftersom jag skött mig och är populär.
    Ska man generalisera så sköter sig timmisar bättre än tillsvidareanställd personal.
    Så det är ju inget nytt att du skött dig som timmis. Det hade varit förvånande om du sagt motsatsen.
Svar på tråden Om du ska vara helt ärlig. Har du gått till jobbet/skolan fast du känt av lite halsont eller annat som KAN vara symptom på covid?