• Anonym (Gretavetallt)

Greta Thunberg vill inte att folk handlar

Nu ska Greta lägga sig i vad folk köper också . Medan hon själv har en fin telefon som är jätte onödigt men ingen annan får ha onödiga pryllar skenheligheten är enorm

Jag väljer att protestera emot henne genom att handla mycket onödigt i år 

Hur gör ni? Tycker ni hon är dryg eller tycker ni hon har rätt? Diskutera 

www.expressen.se/nyheter/klimat/gretas-uppmaning-under-black-friday-/

• Svar på tråden Greta Thunberg vill inte att folk handlar
  • Flash Gordon
    Jemp skrev 2020-12-08 12:05:39 följande:
    Som?
    Två alternativ till det vi tänker på med bakgrund i svensk kärnteknik är att skjuta ut det i rymden respektive djupa borrhål.

Beroende på typ av avfall är även att dumpa det i en vulkan en tekniskt tänkbar lösning.
  • klyban
    Flash Gordon skrev 2020-12-09 12:57:20 följande:
    Två alternativ till det vi tänker på med bakgrund i svensk kärnteknik är att skjuta ut det i rymden respektive djupa borrhål.

Beroende på typ av avfall är även att dumpa det i en vulkan en tekniskt tänkbar lösning.

Har du någon koll på hur mycket mindre bränsle en 4:e generationens kärnkraftverk kommer producera och av vilken typ?

Få frågor vi känner en samhörighet i detta, men kärnkraftverk är troligtvis enda vägen att gå och tills vi nått en ny energikälla som är renare.
    Men och andra sidan hur slarviga en del är, så är kärnkraftverk nått som kan orsaka en hel del problem.
    Så svaret är tyvärr inte helt entydigt bra.

• Litenmenhård

I hela mitt liv har jag fått höra att kärnkraft inte är bra och man borde satsa mer på vatten och vindkraft. Stämmer inte det då?

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • klyban
    Litenmenhård skrev 2020-12-09 15:55:59 följande:
    I hela mitt liv har jag fått höra att kärnkraft inte är bra och man borde satsa mer på vatten och vindkraft. Stämmer inte det då?

Det kommer aldrig räcka, tex en serverhall tar ett halvt kärnkraftverk i ett tugg.

Även vet jag att man har börjat säga att vattenkraft är inte hållbart, har inte grävt mig ned i detta.
    Men med tanke på en del konsekvenser av vattenkraftverken, så kanske det är rätt att det har sina problem det med.

Jag är ingen direkt förespråkare av kärnkraftverk, men även svårt och se hur vi kan lösa detta utan en ny revolutionerande teknik/energikälla istället för fossilbränslen.
    Och då står vi där med en dåliga lösning som går lösa med kärnkraftverk.
    Men jag pratar nu om 4:e generationens kärnkraftverk, dessa är ett decennier bort förutspår man.

• Litenmenhård
    klyban skrev 2020-12-09 16:16:43 följande:

Det kommer aldrig räcka, tex en serverhall tar ett halvt kärnkraftverk i ett tugg.

Även vet jag att man har börjat säga att vattenkraft är inte hållbart, har inte grävt mig ned i detta.
    Men med tanke på en del konsekvenser av vattenkraftverken, så kanske det är rätt att det har sina problem det med.

Jag är ingen direkt förespråkare av kärnkraftverk, men även svårt och se hur vi kan lösa detta utan en ny revolutionerande teknik/energikälla istället för fossilbränslen.
    Och då står vi där med en dåliga lösning som går lösa med kärnkraftverk.
    Men jag pratar nu om 4:e generationens kärnkraftverk, dessa är ett decennier bort förutspår man.

Ok. Nej, det kanske är lite naivt att tro att ett par vindkraftverk ska kunna ersätta ett kärnkraftverk. 
  • klyban
    Litenmenhård skrev 2020-12-09 16:20:17 följande:
    Ok. Nej, det kanske är lite naivt att tro att ett par vindkraftverk ska kunna ersätta ett kärnkraftverk. 

Jag tror Sverige är vid en punkt nu att vi måste tacka nej till alla nya serverhallar av denna typen.
    Kanske nått ställe i landet har ett såpass stort plus att det går, men i Mälardalen har man skapat en problematik med dessa och en del är stoppande.(inte superinsatt i dessa, men vet de ploppar upp både här och där.)

Problemet är att 4:e generations kärnkraftverk är 10år bort, och bygga äldre generationer innan dess låter inte så bra och bör undvikas.

• Litenmenhård
    klyban skrev 2020-12-09 16:38:13 följande:

Jag tror Sverige är vid en punkt nu att vi måste tacka nej till alla nya serverhallar av denna typen.
    Kanske nått ställe i landet har ett såpass stort plus att det går, men i Mälardalen har man skapat en problematik med dessa och en del är stoppande.(inte superinsatt i dessa, men vet de ploppar upp både här och där.)

Problemet är att 4:e generations kärnkraftverk är 10år bort, och bygga äldre generationer innan dess låter inte så bra och bör undvikas.

Jo, så kan det vara. Hade man dock kunnat hitta något bättre än kärnkraftverk så hade det varit bra, men det verkar inte troligt.
  • klyban
    Litenmenhård skrev 2020-12-09 16:40:50 följande:
    Jo, så kan det vara. Hade man dock kunnat hitta något bättre än kärnkraftverk så hade det varit bra, men det verkar inte troligt.

Helt klart, men misstänker det är långt in i framtiden en del av dom.

Men samtidigt som galopperar teknikutvecklingen vansinnigt fort nu, så kanske vi kommer på nått nytt snabbare än vad vi tror.
    Och här tror man mycket på kall fusion, men ingen kan ens sia när man knäcker den nöten.(den skulle lösa extremt mycket dock)
    Sen vet jag en finns utveckling av vätgasmotorer, men dessa kräver vätgas och är besvärligt att tillverka i sådan mängd att det kan ersätta fossilbränslen.

• Litenmenhård
    klyban skrev 2020-12-09 16:53:41 följande:

Helt klart, men misstänker det är långt in i framtiden en del av dom.

Men samtidigt som galopperar teknikutvecklingen vansinnigt fort nu, så kanske vi kommer på nått nytt snabbare än vad vi tror.
    Och här tror man mycket på kall fusion, men ingen kan ens sia när man knäcker den nöten.(den skulle lösa extremt mycket dock)
    Sen vet jag en finns utveckling av vätgasmotorer, men dessa kräver vätgas och är besvärligt att tillverka i sådan mängd att det kan ersätta fossilbränslen.

Det låter ändå ganska optimistiskt och att vi är på rätt håll. Synd bara att allt ska ta sån tid.
  • Björnenarne
    Anonym (fånigt) skrev 2020-11-28 14:47:37 följande:
    Det är väl inte bara vi andra som måste  - var får du det ifrån? Hon menar att alla ska dra sitt strå till stacken, för att rädda allas vår planet. 

Varför beter du dig som en tjurig 3-åring som inte får godis? 
    Den enda som är tjurig är väll du.Du verkar bli lite kränkt när folk inte tycker som dig =P
  • Anonym (Ungenbordegåiskolan)
    Litenmenhård skrev 2020-12-08 16:24:42 följande:
    Jo, det är den ju.

Jo, det finns många klimatförnekare. Jag förstår inte det riktigt eftersom att klimathotet vi står framför är så verkligt. Det finns de som säger att det är naturligt det som händer och att det går i cykler. Vi har ju haft flera istider som exempel, men jag tror människans roll är större i det här än vad många tror.
    Du tror, ok bra att din tro är ett bevis för att det finns ett klimathot 
  • klyban
    Anonym (Ungenbordegåiskolan) skrev 2024-03-17 10:55:29 följande:

Det är bevisen som berättar det och inte tron.
    Ställ frågan till forskare och de säger i en konsensus av ~95% att det är så.
    Lycka till med sakligheten som berättar annat.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (A)
    Anonym (Ungenbordegåiskolan) skrev 2024-03-17 10:55:29 följande:
    Hur kan man missa klimathotet?
    Anonym (A) skrev 2024-03-17 13:02:15 följande:
    Hur kan man missa klimathotet?
    Vilket klimathot? 
  • klyban
    Anonym (Ungenbordegåiskolan) skrev 2024-03-17 13:04:29 följande:
    Vilket klimathot? 

Då är det dax att du börja läsa upp dig REJÄLT nu då.

Men antar det är bara en diskussionsteknik för du redan vet om att klimatet går mot bli förödande för Jorden.(Och det är här de inte fattar tidsperspektiven.)
    Men vi redan fått känna av en klimatkatastrof och i Syrien, där jorden blev obrukbar pga klimatförändringarna och att de fick fly in till städerna osv... den flyktingvåg som vi sen fick i Europa.

Men nått säger mig du kommer fortsätta låtsas, och jag kommer få rätt också på den.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (A)
    Anonym (Ungenbordegåiskolan) skrev 2024-03-17 13:04:29 följande:
    Vilket klimathot? 
    Har man inte kommit dit i skolan ännu
    Anonym (A) skrev 2024-03-17 13:52:24 följande:
    Har man inte kommit dit i skolan ännu
    Var ett tag sen jag gick i skolan 

Men du går ju där nu. På ditt inlägg gissar jag på att går på lågstadiet , du är så duktigt så lilla vännen 
  • klyban
    Anonym (Ungenbordegåiskolan) skrev 2024-03-17 15:10:52 följande:
    Var ett tag sen jag gick i skolan 

Men du går ju där nu. På ditt inlägg gissar jag på att går på lågstadiet , du är så duktigt så lilla vännen 

Så du har förträngt det då, eller så står vi här med att du inte kommit långt nog i skolan än?

Eller vad är din ursäkt till du försöker låtsas om att du inte förstår dig på klimathotet.
    För något har gått fel för dig här inser man krasst, och när du försöker låtsas om att du  inget vet.

Men eftersom du gör, vad gör du ens här då och när du inget vet om ämnet?
    Vad är det du vill diskutera, och kommer det ta länge innan vi kommer dit?
Svar på tråden Greta Thunberg vill inte att folk handlar