• Anonym (Gretavetallt)

Greta Thunberg vill inte att folk handlar

Nu ska Greta lägga sig i vad folk köper också . Medan hon själv har en fin telefon som är jätte onödigt men ingen annan får ha onödiga pryllar skenheligheten är enorm

Jag väljer att protestera emot henne genom att handla mycket onödigt i år 

Hur gör ni? Tycker ni hon är dryg eller tycker ni hon har rätt? Diskutera 

www.expressen.se/nyheter/klimat/gretas-uppmaning-under-black-friday-/

• Svar på tråden Greta Thunberg vill inte att folk handlar
  • Jemp
    Flash Gordon skrev 2020-12-01 14:24:22 följande:

Om du inte kan kvantifiera hur många par jeans jag tillåts köpa innan det blir "överkonsumtion" så blir det bara en värderingsfråga.

"Ditt tredje par jeans. Behöver du verkligen tre par? Jag tycker att du överkonsumerar nu."

"Jaha, men det tycker inte jag"

Sedan då? Hur fortsätter du den diskusionen om du vill "rädda klimatet"?

Överkonsumtion, eller inte, blir enbart en politisk vädering om du inte kan koppla ordet till exakta siffror.

Kärnkraften som exempel hör till det andra påstående från Greta: "Lyssna på forskningen".

OK ...

Men VILKEN forskning?

Och proppmätt om Greta har inget med mat att göra. Det är mer bildligt tänkt.

En proppmätt rikemansunge som aldrig i hela sitt liv kommer att behöver sakna någonting materielt och som talar om för andra, långt mer i armod än henne själv, vad de får göra och ska göra och vad de ska avstå - "för klimatet". 

Ja, jag förstod att du menade bildligt ang proppmätt, men tycker du har fel. Hon har inte sagt att nån ska svälta, inte ha det de behöver osv. Känner henne inte privat men min bild är absolut att hon lever som hon lär.

Du verkar ju absolut inte vilja förstå att överkonsumtion inte går att översätta rakt av till antal jeans.

Om du hade ont om pengar skulle ingen förespråka att du köper senaste iPhone om du redan har en fungerande, eller hur? Köp inget i onödan som du inte har råd med.

På samma sätt ska du inte köpa nåt i onödan som planeten inte har råd med. Här är inte valutan pengar utan påverkan på klimat, biologisk mångfald, naturresurser osv.
  • Anonym (K)
    Jemp skrev 2020-11-30 17:20:44 följande:

Kärnkraftens för- och nackdelar är väl för övrigt mer en politisk avvägning.

Ang antal jeans: så många som du har nytta av och tillräckligt för att slippa köra halva tvättmaskiner.

För mig ca 3, för mina barn fler. Såklart i första hand köpta begagnat. Barnens ges bort när de vuxits ur, trasiga görs om till shorts. Jag sliter slut på mina.

Spara benen och sy ihop till nåt annat, t ex sittpuffar eller nåt annat bra :) Jag har en stor hög med jeans som jag vägrar slänga eftersom jag tänkt sy om de till något annat. Väskor är snyggt t ex.
  • Flash Gordon
    Jemp skrev 2020-12-01 14:53:07 följande:
    Ja, jag förstod att du menade bildligt ang proppmätt, men tycker du har fel. Hon har inte sagt att nån ska svälta, inte ha det de behöver osv. Känner henne inte privat men min bild är absolut att hon lever som hon lär.
    Har man redan allt är det enkel match att avstå.
    Jemp skrev 2020-12-01 14:53:07 följande:
    .

Du verkar ju absolut inte vilja förstå att överkonsumtion inte går att översätta rakt av till antal jeans.
    ...
    På samma sätt ska du inte köpa nåt i onödan som planeten inte har råd med. Här är inte valutan pengar utan påverkan på klimat, biologisk mångfald, naturresurser osv.

Och du ser inte att de här två meningarna motsäger varandra?

Hur ska jag veta vad "planeten har råd med" om du inte kan sätta ett pris på varan?

Då återstår bara tyckande, åsikter och värderingar.
  • Jemp
    Flash Gordon skrev 2020-12-01 16:16:15 följande:

Har man redan allt är det enkel match att avstå.Och du ser inte att de här två meningarna motsäger varandra?

Hur ska jag veta vad "planeten har råd med" om du inte kan sätta ett pris på varan?

Hur mycket ost kan jag äta för att hålla mig normalviktig?

Nej, jag tänker inte svara på varken näringsinnehåll, vad jag äter i övrigt eller om jag måste gå upp eller ner i vikt. Kan du inte svara? Måste vara fel på forskningen i så fall.
  • Jemp

Har man redan allt är det enkel match att avstå.Och du ser inte att de här två meningarna motsäger varandra?

Nej, de motsätter inte varandra. Ledordet som diskuteras i den här tråden är "onödigt". Sen (för fjärde gången) räcker det troligen inte bara att dra ner på det man tycker år onödigt, men det är en bra bit på vägen.

Koldioxidbudgeten ligger på ca 1 ton co2/person och år. Du kan säkert hitta nån livscykelanalys med medelvärden på hur mycket utsläpp jeans genererar, även om de inte är fullständiga.

Sen beror det såklart på hur de är producerade, om de är begagnade, hur länge de används och hur du konsumerar och genererar utsläpp i övrigt.

Jag tror inte vi kommer längre här.
  • Jemp
    Anonym (K) skrev 2020-12-01 15:00:39 följande:

Spara benen och sy ihop till nåt annat, t ex sittpuffar eller nåt annat bra :) Jag har en stor hög med jeans som jag vägrar slänga eftersom jag tänkt sy om de till något annat. Väskor är snyggt t ex.

Absolut :) återbrukar mycket, även om jag tycker användningsområden för just jeans är svårare. Finns en del snygga ideer specifikt med fickorna också!
  • Anonym (K)
    Jemp skrev 2020-12-01 17:16:27 följande:
    Absolut :) återbrukar mycket, även om jag tycker användningsområden för just jeans är svårare. Finns en del snygga ideer specifikt med fickorna också!
    Av fickorna kan man göra snygga grytvantar ;) Jeans är svårt för mig pga nålen, jag har särskilda jeansnålar men vet inte hur många lager man vågar köra den genom.
  • Anonym (Mymlan)
    Flash Gordon skrev 2020-12-01 11:15:10 följande:

Kärnkraft ä som helhet är lika komplext som alla annan energiproduktion. Det finns plus och det finns minus.

Men för klimatet är kärnkraften övervägande plus. IPCC pekar ut kärnkraft som en vital del för att "rädda klimatet".

Då uppstår den lustiga situationen att de som säger att vi ska "lyssna på forskningen" inte så sällan (av ideologiska skäl) kräver att just DEN delen av forskningen, den ska vi INTE lyssna på. För att de själva är ideologiskt emot kärnkraft.

Jag förstår hur du tänker. Kärnkraft kan lösa mycket av miljöproblematiken just nu. Däremot vilka bieffekter som vi kommer att få tampas med i framtiden, det vet vi inte.
  • Anonym (man)
    Anonym (Gretavetallt) skrev 2020-11-28 14:25:20 följande:

Nu ska Greta lägga sig i vad folk köper också . Medan hon själv har en fin telefon som är jätte onödigt men ingen annan får ha onödiga pryllar skenheligheten är enorm

Hur gör ni? Tycker ni hon är dryg eller tycker ni hon har rätt? Diskutera 

www.expressen.se/nyheter/klimat/gretas-uppmaning-under-black-friday-/

Vilket hon har helt rätt i eftersom det är konsumtionssamhället som gjort att vi är där vi är idag. Att folk sen är slappa och bekväma och tror att allt bara kommer lösa sig av sig självt utan att man själv behöver ändra sin livsstil är inte Gretas fel.
  • Anonym (RebelYell)
    Anonym (Gretavetallt) skrev 2020-11-28 14:25:20 följande:

du e så Cool
    en riktig Rebell Cool
Svar på tråden Greta Thunberg vill inte att folk handlar