Regeringens el-fiasko
I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.
Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.
I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.
Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.
Jag eldar med ved. Om jag har ved som med nuvarande eldningstakt räcker till mitten av februari. Då har jag ved för stunden men jag har ändå problem.
Det är flera orsaker till bristen. Att lägga "ballen" i en råttfälla och be Putin hålla upp bygeln är en. Det va ju det som Trump va så upprörd över. Han fattade inte hur någon kan vara så korkad.
Ursäkta språket, är trött!
Det är lagligt men rätt korkat. Vi använder reservlösningen redan i september och lagren av olja är heller inte outtömliga.
Dessutom ser det ju förstår illa ut att ett land som nyligen hade näst intill noll-utsläpp från sin elproduktion nu eldar olja för att klara sig.
Vi? Det är ju inte sant! Uniper eldade olja för att det var lönsamt att exportera. Sverige hade inte behov av deras olje-el.
Det där är ju svammel.Uniper eldade för att det fanns möjlighet till lönsam export.
Det bortfall som du pratar om hade bara haft marginell påverkan på Nordpools elbörs där priset framförallt drivits upp pga att ryssland strypt tillgången på gas.
Är du kritisk mot att det lagts ner reaktorer eller att det inte byggs nya? Rikta ktitiken mot energibolagen i så fall. Det är energibolagen som sitter på besluten.