BF Augusti 2021
Nej aldrig fått några siffror bara att det ser bra ut!
På pappret jag fick står det "inom en vecka är provsvaren klara. Vi ringer upp alla som får en ökad sannolikhet för kromosomavvikelse enligt KUB"
Nej aldrig fått några siffror bara att det ser bra ut!
På pappret jag fick står det "inom en vecka är provsvaren klara. Vi ringer upp alla som får en ökad sannolikhet för kromosomavvikelse enligt KUB"
Grattis till lyckade KUB-resultat! Vi har fortfarande inte berättat trots bra KUB. Det syns inte mycket så vi vill vänta till efter RUL så att vi även känner oss säkrare att berätta för vårt barn att vi väntar syskon. Tror att det ändå är väldigt lång tidshorisont för en femåring att berätta i mitten på mars och bebisen beräknad i början av augusti. Blev tvungen att berätta på jobbet dock för de ville redan ha in hur man tänkte jobba efter sommaren.
Kommer vara i minst vecka 20 när vi berättar för föräldrar och syskon så det ska bli kul att se om de har misstänkt något eller om det blir en överraskning. Ska dit i nästa vecka och då jag i slutet av vecka 17 så vi får väl se om någon frågar eller bara tror att jag lagt på mig lite .
Tack! Det var väldigt skönt. Har varit orolig samtidigt som jag har försökt att förutsätta att allt är bra med bebis.
Okej, jag förstår. För oss är detta första barnet så vi har inget eget barn att ta hänsyn till. Vi har dock blivande kusiner i vår närmsta familj men det kommer nog dröja lite innan vi berättar för dom tror jag.
Ja, både jag och min sambo kommer berätta för våra chefer denna veckan. Detta för att min sambos semesterplanering ska in snart och för att jag behöver justera i min planering på jobbet och min chef behöver ok:a det.
Att berätta för kollegorna får vänta lite, så att familj och närmsta vänner hinner få veta först.
Åh vad spännande! Kommer du berätta om någon frågar eller kommer du dra en vit lögn?
Jag skulle berättat för min chef förra veckan om kuben visat bra. Mycket för att ge möjlighet att fixa en extra säsongare då min vikarie hade varit tänkt att gå säsong i sommar. Och om jag skulle få foglossning från helvetet igen så skulle jag va kryppling hela sommaren vilket inte är då schyst mot kollegorna när det inte finns personal så det täcker under högsäsong.
Men nu lutar det åt att jag jobbar året ut istället. Hoppas på 2022 som ett bättre år.
Igår var det min tur för KUB
Fick se en liten bebis som låg och vinkade och fick väldigt fina siffror (1/15750)
Blev framflyttad hela 5dagar trots att jag är helt säker på sista mens. Kan man verkligen ha ÄL 8dagar efter sista mens första dag?
BM försa sig nästan utan att jag frågat så tror det är hen lillebror
Berättade för barnen igår och min 7åring blev överlycklig medan 5åringen la sig ner och grät och ville absolut inte bli storasyster:/
Idag fick vi svar på Nipt att vi väntar en frisk liten flicka!!??
Var på RUL i onsdags - allt var bra men blev tyvärr inofficiellt tillbakaflyttad tre dagar så BF 6/8 istället för 3/8. Hoppas ändå att det blir tidigare för jag brukar börja jobba runt den 7/8 och jag har redan ett barn som fyller år på första arbetsdagen efter jullovet så det vore så himla typiskt om det ska vara så med båda barnen med den födelsedagsstressen precis när man har uppstart på jobbet.
Sedan var det faktiskt väldigt känslomässigt efter RUL för jag var SÅ säker på att det var en pojke eftersom jag mått exakt likadant som med sonen, men det är en flicka. Vi kommer att ha 5,5 år mellan barnen så jag har tänkt att det vore en större förhoppning om nära relation med ett syskon av samma kön, och när vår son har pratat om syskon har han bara pratat om att han vill ha en lillebror. Klart att jag förstår att det inte måste bli bättre relation med samma kön men kändes ändå som att luften gick ur mig för jag var som sagt SÅ säker och i mitt huvud har jag målat upp det som en lillebror. Är lite rädd nu helt ärligt att sonen på fem år inte ska bli glad så vi har fortfarande inte berättat för honom eller för våra föräldrar/vänner. Bara chefen och två nära kollegor som vet. Någon som varit i den sitsen - hur bemöter man ett barn om hen inte blir glad över nyheten att få ett syskon?
Vad härligt att allt var bra :) Grattis! Jag är helt inställd på en tjej till (har två av varje men tjej nu senast 2019) Mina stora barn önskar sig en lillebror medan jag och mannen nog tror att tjej blir roligare för lillan ;) Jag hoppas bara allt är bra på RUL nu, ska dit 30/3 och är rätt nervös faktiskt.
Tack :) Låter härligt! Vi har också börjat prata så smått om namn, dock bara tjejnamn hehe. Ja här (Skåne) får min man inte vara med. Jag tycker synd om alla som väntar första barnet i denna pandemi :(
Svårt läge. Jag tänker att ni eller du får stålsätta dig lite och helt enkelt bara berätta. Man är ju lite hormonell och känslig som gravid och detta med vad barnen tycker om bebis är väldigt känsligt. Förbered er på att han kanske blir arg och ledsen. Sen accepterar ni hans reaktion. Det är okej att bli vadhannublir. Sen kan man säga att det kommer kännas bättre snart. Jag tror det är viktigt att inte försöka tysta om han yttrar sitt missnöje, även om det skär i hjärtat. Man själv har ju också föreställningar om kön och vuxna människor gråter över pojke/flicka, så det är helt normalt att barn måste få reagera. Men som sagt. Tufft känslomässigt för er också. Lycka till <3
Hur känner ni med viktuppgång? Jag var inte alls hungrig de första veckorna men nu känner jag att jag fikar något varje dag och har ?slutat bry mig?. Har gått upp 6,5kg i vecka 19+3. Gick upp 17.5 med sonen totalt och vill inte gå upp så mycket egentligen. Tränar inte mer än promenader och har liksom ingen lust eller energi. Mycket hormoner som påverkar mitt humör och intresse för saker. Känner mig bara tjock och tråkig!!! Vet att jag kände liknande med sonen med så inget unikt för denna graviditeten. Vägde 61-62 när jag blev gravid (9 månader efter sonen var född och vikten innan honom var 59). Så gick ner allt utan större energi mer eller mindre. Är 169cm lång.
Hej allihop!
Hoppas alla mår bra :)
Tänkte kolla lite hur all ställer sig till att gravida räknas som riskgrupp from gravidvecka 20 och har rätt till graviditetpenning pga detta. Gäller om smittorisk inte kan undvikas och man kan inte jobba hemifrån!
Formulerade frågan fel kanske, undrade vad andra tycker om det. Och hur det ser ut på andras arbetsplatser.
Min chef hade ingen aning nämligen och vart mest ställd när jag började prata om det och förstod inte alls varför jag inte skulle kunna jobba. Men nu efter att HR haft möte om detta och givit mer info så har jag blivit avstängd. Jobbar i butik så mitt arbete kan inte utföras hemifrån.
Skönt att du kan jobba hemifrån och få betalt som vanligt ändå, det man får från försäkringskassan är inte i närheten av min ordinarie lön. Men hälsan och bebisen kommer först såklart :)
Skrev ett långt svar igår och ser att det inte har kommit med, typiskt :/
Tråkigt att din chef ska påpeka att det bli en belastning för hen. Din hälsa och bebisen kommer i första hand utan att man ska behöva känna sig besvärlig men jag förstår dig. Jag ?ställer? till det endel på mitt arbete också. Men något positivt är att dom slipper permitteringen nu i och med att det blir personalbrist så för att ha möjlighet att ta hjälp av andra så måste permitteringen bort. Och det är bara en fördel :) Jobbar inom en stor klädkedja så tyvärr har all info även där varit otroligt dålig.
Ja men när jag räknade på det där lite snabbt så är det lite mer än häften av lönen som ryker. Pengar är inte allt men jag är van att ha så jag klarar mig och kan spara mkt så det ger mig lite ångest. Och jag lever inte själv som tur är och har min partner som får dra det ekonomiska.
Hej på er tjejer! RUL idag och allt såg bra ut, var rätt nervös (är nog åldern haha) Det är en liten kille där inne!! Jag som var 99,9 % säker på tjej, alltså bombsäker haha. En kille, kan fortfarande inte tro det ;) Kört varannan från första så kille, tjej, kille, tjej och nu då kille :)
Det här med jobb. Jag är i v 20 nu, 19+1 idag men jobbar fordrande. Hos oss får vi själv bestämma om vi ska forttta eller inte. Trots att jag jobbar på sjukhus är jag fanatiskt inte orolig. Våra patienter (kvinnokliniken) är ju en väldigt kontrollerad grupp och jag känner mig säker och trygg trots att jag oftast är den person de möter först i dörren. Hur är det för er? Jag hade tänkt jobba fram till midsommar ungefär annars.
Letar hus mitt i allt så imorgon 8.30 kommer en mäklare hit. Jättekul tycker barnen då det är påsklov här ;)
Men vad kul att höra! Ibland är man lite för tidigt ute med sina farhågor :)