BF Augusti 2021
Hejsan! Har plussat nu i helgen och har BF 1/8. Är 36 år och detta blir andra barnet för oss; har en fyraåring son. Känns nästan overkligt att vara gravid igen och kan inte fatta att det har gått fem år sedan sist .
Hejsan! Har plussat nu i helgen och har BF 1/8. Är 36 år och detta blir andra barnet för oss; har en fyraåring son. Känns nästan overkligt att vara gravid igen och kan inte fatta att det har gått fem år sedan sist .
Till er som inte känner några symptom: Det gör inte jag heller förutom möjligen trötthet och lite lite ömma bröst ibland; är gravid med andra barnet i ungefär vecka 6+4 nu och det var samma genom hela min första graviditet. Enda som märktes var att magen blev större så om det inte hade varit en planerad graviditet skulle jag ha kunnat gå läääänge innan jag förstod någonting. Jag bokade in ett tidigt VUL privat den gången i ca v 8 eller 9 just eftersom jag inte kände mig gravid, och allt var normalt. Är så tacksam att inte vara illamående så man får se det positiva med brist på symptom.
Jag är snart 35 och plussade i måndags, första gången i livet. Vi slutade skydda oss för ca 9 månader sen. Är idag i v. 5+3. Har ju förstått att man inte direkt är ensam att vara orolig och tänka katastroftankar. Tänker att det är typ 1% chans att detta ska gå vägen.. hur ska man orka härda ut till kub-testet i v. 13?! Och tänk om oron inte alls lägger sig efter det heller? Är orolig pga ålder, och pga att jag knappt känner nåt. Har ont i brösten, det är allt. Läst att illamående är tecken på en hälsosam graviditet, att statistik säger att man har ökad risk för missfall om man inte mår illa osv. Hur tusan ska man tänka?! Vill ju kunna vara iaf lite glad..
Tack snälla! Och grattis till dig med. Och tack för lugnande ord..du har ju förstås helt rätt och jag försöker tänka att man ändå inte kan styra över detta osv. Men så läser man nåt på nätet man inte borde läst och sen är man igång igen..
Någon mer som blir otroligt svullen om magen så det gör ont efter att ni ätit? Jag går till att bli 4-5 månader gravid om magen och spänd som tusan efter mat. Pågått i ca 5 dagar nu och går in i vecka 10 på fredag. Jag blir så svullen och ont så jag är liksom inte hungrig mer på dagen förrän sent på kvällen.
Hej! Jag hoppar in här, borde vara vecka 7 nu efter 4 ivf, känns helt sjukt att jag plussat för första gången i livet och efter att ha kämpat med alla dessa behandlingar. Tror knappt fortfarande att det är sant och är i princip helt knockad av oro för missfall eller MA. Känner i princip ingenting, ömma bröst kan komma emellanåt, annars mest uppblåst mage, särskilt på kvällarna. Uteblivna gravsymptom gör mig inte mindre orolig..
Så skönt att få skriva av sig här och lycka till alla med-gravida!
Har du märkt ngt som gjorde det bättre eller sämre? Ändrade du ngt I kosten?
Som det va idag på jobbet va det hemskt efter lunch, kunde inte sitta ner ens pga smärtan, vågar inte fisa där liksom så allt hölls inne ????
Hej! Ny här. 37 år och plussade redan i november, bf kring månadskiftet juli/augusti. Detta är första barnet så tänker att jag kommer att gå över tiden mot augusti. Har varit på ett första hälsosamtal hos bm och har inskrivning på måndag! Hoppas att allt ser bra ut. Är jätte orolig med mycket tankar. Har haft alla möjliga symtom men de har blivit svagare så känner mig nervös över om det är en levande graviditet eller inte. Glad över att få vara här och dela lite tankar och förhoppningsvis resten av resan ocså!
Hej, ja hoppas verkligen att vi båda snart får svar, eller symtom. Kom symtomen längre fram för dig med första? Känner att det varit lättare om jag inte haft symtom i början än att jag haft som sedan avtagit. Har ju inte vågat berätta för så många ännu. Känns jätte jobbigt. Samtidigt tänker jag att det kan ju vara helt naturligt att man får mindre symtom när moderkakan börjar ta över. Men det är inte förens i vecka 12 om jag förstått det rätt. Längtar så till KUB!
Ser att det är fler som ska på första besöket imorgon. Lycka till alla!! Spännande att höra hur det gått.
Hej! Skulle behöva lite svar för kön till Fp är låååång haha!
Jag blev väldigt oväntat gravid med tredje barnet. Jag har varit föräldraledig sen 2017 med plugg mellan barn 1 och 2 dock.
Men har inget jobb att gå tillbaka till, dock olika timanställningar är möjliga men inget som fyller ut 5 dagar i veckan och inte heller tillräckligt med föräldraledighet på bRnen att ta ut heller och som börjar förskolan i mars.
Så i mars står jag antingen arbetslös eller med timanställning. Ekonomiskt klarar vi oss men det jag funderar på är föräldrapenningen. Jag har ju blivit gravid innan min minsta är 1 år och 9 månader så jag antar att jag får behålla min föräldrapenning men att min SGI går förlorad om jag inte lyckas skydda den med arbete 5 dagar i veckan? Eller tänker jag helt fel?