Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Augusti 2021

Anonym4848 skrev 2021-01-24 15:19:50 följande:

Idag var vi få iväg på privat UL. Enligt sista mens v 9+3 Idag, och vi vet exakt vilken dag det blev till, gör vi låg bara en dag vid ÄL och enligt det v 9+5. Hon försökte utanpå magen först men verkade inte hitta något. Bytte till vaginalt och även då höll hon på i flera minuter innan hon hittade nåt. Hon sa att jo vi är gravida, men mycket mindre än v. 9, kanske v 7?! Jag tyckte inte man såg något hjärta först men hon såg det sen och visade sen och jo nåt liiitet fladder såg man nog men hon sa att det är så tidigt att det blir inte tydligare.

Hon tyckte vi skulle vara glada, vi är gravida, ett hjärta slår och graviditeten är inuti livmodern. Men jag kan såklart inte släppa att det var så mycket mindre än det borde? Googlar bilder på ultraljud i v 9 och de ser helt annorlunda ut, de embryona tar ju liksom upp en rätt stor del av det svarta fältet. På mitt är det en miniklump i ett stort svårt hav typ...hjälp?! :(

Åh vilken jobbig upplevelse - två veckors skillnad är ju ändå ganska mycket. Hoppas att ni antingen har räknat fel eller att den växer till sig mycket senare - har ni planerat in KUB eller när blir nästa ultraljud för er?
  • Seven Costanza
    Anonym4848 skrev 2021-01-24 16:58:51 följande:

Ja, tom 3 veckor fel :( vi kan ju liksom inte ha räknat fel, kört med ÄL-stickor och hade bara sex en gång runt positivt. Men man kan ju inte göra så mycket mer än att vänta. Hade så gärna hoppats på nåt besked idag bara... ja KUB den 18/2, men om den ens fortfarande lever då kommer den ju vara alldeles för liten, är ju bara 3,5 vecka dit. Men då får man väl göra om det isf. Kan den ens växa ikapp så mycket? Hon sa att det är svårt att mätaför den liksom kurade ihop sig som en räka. Men den borde ju vara typ 3 gånger så stor som den är. SUCK!

Aha men då kanske det ändå bara var mätfel? Man får ju hoppas det och du kan ju tyvärr inte påverka på något sätt nu, men jag förstår att det måste kännas som en evig väntan. Hjärtat slog ju så det är ju något att hänga sig fast vid i alla fall. Hoppas verkligen att allt ordnar sig! Kram
  • Seven Costanza
    Perzika skrev 2021-02-01 21:38:17 följande:

Hur mår ni där ute?!

KUB-UL för mig i nästa vecka - kunde man se kön få förresten?

Fick hålla min kompis 3 veckors baby i helgen, OMG sötchock!!

Jag mår jättebra! Hur mår du själv? Går in i vecka 15 på onsdag. Vår BM kollade inte upp kön på KUB utan sa att alla foster ser ut som pojkar så tidigt - har förstått att vissa härinne ändå har fått veta men den kliniken vi var på kanske har som policy att inte säga könet så tidigt. Jag hade hoppats att hon skulle kunna säga men det är bara att vänta.

10 mars har jag fått tid till RUL så det är en bit kvar. Då är jag 19+1 och jag tycker det känns ganska sent, jag mindes det som att det skulle vara i vecka 18 dvs 17+någonting.
  • Seven Costanza
    Elvii91 skrev 2021-02-05 15:09:31 följande:

Hej!

Jag hoppar gärna in här, hoppas det okej!

Jag är i vecka 11 (10+5) idag. Har följt er i tråden ett tag nu men inte skrivit något. Allt känns fortfarande overkligt, jag kan liksom inte förstå det och det känns så konstigt att bara skriva att jag är gravid. Jag är helt överlycklig!

Jag mår överlag rätt bra. Jag är trött, illamående och har ont i brösten. Under de senaste dagarna har jag haft väldigt ont i ena skinkan, det hugger och sträcker liksom, framförallt när jag reser mig och rör på mig. Väldigt jobbigt. Min barnmorska trodde det var någon nerv som kommit i kläm.

Har KUB inbokat om 2 veckor. Längtar så! Ser så mycket fram emot det och håller tummarna för att bebis är frisk där inne i magen.

Något som jag funderar en del på är när jag ska berätta för chefen? Jag tänker på planering och sånt. Hur tänker ni kring det?

Grattis och välkommen hit! Jag är i v 14+2 nu och har gjort KUB med bra resultat. Jag känner ändå att det är så långt till augusti och det syns ingenting på mig som inte skulle kunna vara julmat och semlor så jag hoppas kunna vänta fem veckor med att berätta till efter att vi varit på RUL och hört att allt verkar bra. Det räcker alldeles tillräckligt att de får veta FEM månader i förväg som det ändå blir om jag berättar efter RUL. Om man har ett jobb där man kanske behöver bli omplacerad eller gå hem tidigt på gravidpenning är det förstås skillnad men jag kommer gå på sommarledighet vid midsommar ändå och sedan stannar jag hemma.
  • Seven Costanza
    Elvii91 skrev 2021-02-06 14:27:21 följande:

Tack! Och grattis till dig också!

Vad härligt med bra resultat på KUB. Jag är så spänd inför vårt KUB och hoppas verkligen att det är en frisk liten krabat där inne!

Jag är så himla svullen fortfarande. Det har gått ner lite men jag har flera byxor hemma som jag inte kommer i. Hoppas svullnaden lägger sig lite snart och byts ut mot bebismage.

Ja men visst, fem månader är ju god tid! Eftersom jag inte gjort kuben än så känns rul väldigt väldigt långt bort.. men jag hade nog gärna väntat tills efter rul också om jag fått välja helt själv.

Jag har dock vissa saker på jobbet som jag snart behöver påbörja för att hinna klart den under hösten, eller ja det är planen för året iaf. Men det kommer ju inte gå nu och av den anledningen funderar jag på när jag ska berätta för chefen. Jag kommer inte berätta innan kub, men sen efter det vet jag inte hur länge jag kommer kunna vänta med att säga något. Jag tycker det är svårt.

Aha, ja då är det ju ett lite annat läge om du ska påbörja projekt nu som spänner inpå hösten. Jag är lärare så för mig tar det ju slut i juni. Jag bara hoppas att vi inte måste lämna in konkreta önskemål för höstterminen innan jag har varit på RUL (har tid 10/3). Chefen frågade redan före jul hur jag tänkte inför nästa läsår och då var jag redan gravid men sa bara att åh så långt fram kan jag inte redogöra för ännu. Fick redan på senare att en kollega hade berättat om sin graviditet så det var nog därför som chefen undrade om jag kanske har tänkt gå upp till heltid i augusti men nänä det tänkte jag ju inte berätta då. Kollegan hade dock berättat precis efter KUB men hon är beräknad i maj så hon kommer ju behöva gå hem när vårterminen fortfarande är igång så det är ju lite skillnad. Förra gången berättade jag efter KUB och det är vanligt, men nu är jag fem år äldre (37) så jag är lite mer vaksam och vill höra även på RUL att allt ser bra ut innan jag berättar.
  • Seven Costanza
    Anonym4848 skrev 2021-02-07 17:06:46 följande:

Som jag misstänkte fick vi bekräftat MA i veckan och nu fått testa på cytotec, vilket var riktigt vidrigt rent fysiskt men verkar haft ett snabbt förlopp, kommer knappt nånting nu 2 dagar efter så känns rätt okej. Hade så gärna hängt här med er och augusti kändes så perfekt på alla sätt så segt att vara tillbaka på ruta 1. Hoppas på bättre lycka nästa gång. <3

Så ledsamt, hoppas att ni orkar försöka igen snart och att det går hela vägen den gången. Ta hand om er!
  • Seven Costanza
    Perzika skrev 2021-02-14 18:26:30 följande:

Hej tjejer!

Det är lite skralt i tråden, läser alltid på kvällarna men när jag ska svara så får jag inte fram några mellanslag så alla ord sitter ihop och går inte att läsa... Nu har jag varit på KUB i början av veckan! Jättekul att jag fick en barnmorskan som var under upplärning för just KUB så jag fick passa på att kolla in min bebis medan hon och hennes mentor "övade" på att ta rätt mått. Som den sprattlade! 

Såg jättebra ut och jag fick låg risk, jag hade ju googlat en massa innan för det var ju ingen som sagt att man mäter en spalt med vätska.... Var lite nojig just för att jag googlat och fått fram någon sannolikhetssiffra för någon med min ålder (38) men där kanske man skulle låta bli. 

Försökte fråga om kön men hon sa att man inte riktigt såg det i den veckan (13).

Skulle ni kolla kön? Vi tänkte inte det först men vi båda har ändrat oss, jag tror också att jag då tänker för mycket av vad det är för kön under förlossningen medan att jag istället bara vill "njuta" av hela förloppet eftersom man väntar på henne eller honom. Jag respekterar ju att folk såklart känner olika.

Vi har fortfarande inte berättat för någon, men träffar man mig ser man min kula. Har lite ångest att berätta för chefen, jag tycker inte om att sätta någon i klistret, men nej jag är ju inte oumbärlig hahah

Min riktiga ångest är däremot för min egen mamma. Hon har alltid åsikter och genom åren blir det hellre att jag undviker att berätta saker. Vi har en "bra" relation och pratas vid varannan vecka men just jobbigare grejer som jag vet vad hon redan kommer tycka sopar jag gärna under mattan. Sa jag att jag var 37 år eller? hahahaha

Jag fick också låg risk för åldern (37). Förra gången jag var gravid för fem år sedan fick jag de allra lägsta riskerna och nu sa hon att jag skulle ha fått det nu också om det inte vore för åldern, så det är jag nöjd med. Vi kommer att kolla kön för att vi tänker att det blir lättare att förbereda sonen på syskon. Går in i v 17 på onsdag och har fortfarande inte sagt något till någon, ser bara lite plufsig ut så kanske inget som märks, men nu ville chefen ha in önskemål om schema för efter sommaren redan nu inför sportlovet så det blev jag lite tagen på sängen av för jag hade ändå hoppats kunna vänta till efter RUL. Kanske svarar jag chefen lite svävande att jag tyvärr inte kan ge besked förrän i mitten av mars (det är ju som sagt ändå fem månader före vår normala tillbakagång efter sommarsemestern).

Vad tror du att din mamma har åsikter om? Jag tror att många kommer att bli förvånade eftersom vår son redan är fem år men jag tror inte att någon skulle säga något negativt.
  • Seven Costanza
    HannaNova skrev 2021-02-16 16:05:06 följande:

Hej igen,

Jag får nu lämna gruppen då jag igår var på KUB där de inte såg något så fick göra vaginalt ultraljud idag och fick veta att mina foster inte lever, det var tvillingar och de hade båda vart döda sen vecka 5-6. Skulle vart i vecka 13 idag. Känner mig så lurad då jag inte misstänkt missfall alls då jag hade mina gravidsymptom kvar. Har nu tagit abortpiller och hoppas på bebis 2022 istället. Lycka till alla!!

• Seven Costanza
    HannaNova skrev 2021-02-16 16:05:06 följande:

Hej igen,

Jag får nu lämna gruppen då jag igår var på KUB där de inte såg något så fick göra vaginalt ultraljud idag och fick veta att mina foster inte lever, det var tvillingar och de hade båda vart döda sen vecka 5-6. Skulle vart i vecka 13 idag. Känner mig så lurad då jag inte misstänkt missfall alls då jag hade mina gravidsymptom kvar. Har nu tagit abortpiller och hoppas på bebis 2022 istället. Lycka till alla!!

Åh så sorgligt, beklagar verkligen! Hoppas att du kan bli gravid snart igen när du känner dig redo! Kram
  • Seven Costanza
    Anonym (Nb) skrev 2021-02-18 22:49:14 följande:

När ni gör KUB tar ni blodprov och utifrån det får ni siffrorna? När jag gjorde så sa dom bara att allt ser bra ut, inga siffror och sa att om blodproverna visar något så ringer man. Annars är allt bra!

Siffrorna får man ju när man är på KUB-ultraljudet. Fick du inte det? Det som de ringer om är det andra som de också kollar från samma blodprov dvs t ex ens järnvärde och sådant.
Svar på tråden BF Augusti 2021