Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Augusti 2021

Anonym (Funderande) skrev 2021-01-04 09:53:47 följande:

Jaa jag har skyddat min SGI hela tiden genom föräldraledighet eller studier som tur är! Om jag pluggar på halvfart behöver jag inte fyll ut det med något mer för att det ska Skydda min sgi? Som det ser ut nu kommer jag att plugga upp min matte på halvfart under våren då tanken är att jag senare ska börja studera på högskolan.

Jag studerade tidigare under hösten på komvux men kände att det var fel utbildning för mig och avbröt och då satte min lärare ett F på mig i kursen kan hoppade av så vet inte ens om jag är berättigad CSN innan jag pluggat upp den kursen

Vet tyvärr inte vad som anses som halvfart när det gäller gymnasiekurser - jag tänkte en högskolekurs på halvfart dvs 20 timmar/v. Det räcker för att skydda sgi och det räcker att kursen är studiemedelsberättigad; man måste inte själv ta studiemedel.
  • Seven Costanza
    Anonym (Mommo) skrev 2021-01-04 12:09:52 följande:

Idag har jag varit på tidigt ultraljud, v.9, och fått se ett litet hjärta slå. Nu kan jag andas ut och känna mig gravid på riktigt.

Grattis, så roligt! Själv gick jag in i v 11 igår så jag väntar till KUB.
  • Seven Costanza
    isabelle81 skrev 2021-01-05 08:43:19 följande:

VUL gick bra :) Är på jobb så ville bara uppdatera snabbt. Hjärtat kunde ses! Jag är gladast i världen känns det som!!

Gud va kul! Själv får jag vänta till KUB - det blir om två veckor så jag räknar ner .
  • Seven Costanza

4 aug - Seven Costanza (2:a barnet)

9 aug - Tjoppan (5:e barnet)

14 aug - Perssonlund (3:e barnet)

17 aug - Perzika (3:e barnet)

17 aug- Soltroll ( 1:a barnet)

22 aug - Katizi80 (1:a barnet)

25 aug - isabelle81 (5:e barnet)[/quote]

• Seven Costanza
    Enell83 skrev 2021-01-06 19:02:38 följande:

Det låter ju klokt att vänta med att tala om för barnet. Kan säkert bli mycket jobbiga tankar för ett barn att ta in vid missfall. Önskar att jag också kunde "glömma" då och då ; )

Precis- en fördel är iallafall att det nog blir ganska lätt att dölja magen under vintern. Vi hoppas kunna vänta med att berätta till efter RUL och det blir i början av mars. Förra gången hade jag RUL i augusti och det hade inte varit lätt att dölja tills dess med sommarkläder för mig, men då berättade vi efter KUB. Hur länge är det till KUB för dig?Jag har fått tid torsdag den 21/1.
  • Seven Costanza

Är det bara jag som tycker att det är väldigt långt mellan BM-besöken? Nu var jag där första gången i måndags i v 10 och sedan ska jag dit nästa fredag och bara ta blodprov inför KUB, och sedan KUB på privat klinik veckan därpå. Sedan är det RUL på sjukhuset v 18, men det är inget BM-besök förrän vecka 24!? Alltså ingen som tar blodtryck eller järnvärden etc på 14 veckor. Insåg i efterhand att hon inte ens tog några värden eller min vikt på detta besök. Frågade bara vad jag vägde.

• Seven Costanza
    Anonym (hoppfull) skrev 2021-01-09 20:51:41 följande:

Oj inget blodprov eller urinprov?

Jag vill minnas att det är väldigt långt mellan besöken i början. Men sen blir de oftare och oftare. Känner man oro över något innan dess får man ju såklart boka in en tid däremellan och prata med bm om saker och ting och ev ta fler prover om det skulle behövas. Är det första barnet är det ofta fler kontroller än vid efterföljande barn. Men kan säkert skilja sig lite nu pga personalbrist och annat för covid.

Nej ingenting. Ska som sagt ta blodprov nästa vecka men som jag förstod är det bara som ska skickas till KUB-mottagningen. Andra barnet och jag går på Capio för det är min närmsta klinik. Jag är inte orolig men blev ändå förvånad att det är så sällan. Jag minns att jag gjorde KUB i slutet på juni i förra graviditeten och sedan RUL i augusti och nej det var kanske inget däremellan men då var det ju sommar så jag tänkte nog inte så mycket på det, och sedan flyttade jag utomlands och där var det besök hela tiden, så jag blev väldigt ställd att det skulle gå åtta veckor mellan v10 och v18 och sedan sex veckor till v24. Känns länge.
  • Seven Costanza
    Anonym (Funderande) skrev 2021-01-11 16:25:26 följande:

Jag är i sån chock. Jag fick en liten blödning förra veckan och var i fredags på gynakuten. Allt såg bra ut men fick veta att det är TVILLINGAR!

Till saken hör att jag redan har en treåring och en 1,5 åring som kommer ha hunnit bli 2 år innan födseln men ändå.

Vi blev gravida av slarv, inte planerat och jag har varit väldigt velig om jag ville behålla. Nu känns allt ännu värre. Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till

Oj oj, vilket besked med tanke på så små barn redan! Vilken vecka är du i? Är barnen hemma eller på förskolan, eller hade ni tänkt skola in? Blir ju tufft att rodda allting hemma så du får ju kolla i så fall hur många timmar ni kan få på förskolan - ibland kan man få fler timmar för de andra barnen om det är tvillingar man är föräldraledig med. Om du väljer att inte behålla så förstår jag dock det fullständigt givet att era barn är rätt täta redan och rätt små och att det inte var planerat. Ska själv på KUB nästa vecka och hoppas på ETT friskt barn - har aktivt tänkt tanken att jag hoppas att det inte blir tvillingar eftersom jag var tveksam till fler barn överhuvudtaget av olika skäl.

Andas och fundera ett tag på detta! Har ni berättat för folk om graviditeten än?
  • Seven Costanza
    Anonym (Funderande) skrev 2021-01-11 19:40:09 följande:

Vi har diskuterat typ oavbrutet sen i fredags. Jag har sen jag fick reda på att jag var gravid funderat på abort flera gånger och efter det här blev det väldigt självklart för mig. Jag drabbades av förlossningsdepression efter senaste och vi har äntligen landat i en familj på 4, jag ska börja plugga, ministingen börjar förskolan till våren och sen kommer det till alt det ekonomiska som större bil, vi skulle behöva flytta och sen som sagt: våra barn är fortfarande små. Jag känner att det blir orättvist mot ALLA då dom inte kommer att kunna få den kärlek och uppmärksamhet som dom förtjänar. Det känns fruktansvärt men som rätt beslut

Jag förstår absolut. Vi kommer att behöva flytta men med bara ett barn till kan vi ändå vänta i flera år medan om det är tvillingar skulle det ju kännas mycket mer bråttom och som du säger svårt att få ihop livet bra för dem som redan finns i familjen. Tuff sits, ta hand om dig!
  • Seven Costanza
    Katizi80 skrev 2021-01-12 14:31:15 följande:

Jag var på första ultraljud idag och tyvärr såg det inte bra ut. Är i v 9. Embryot borde ha vart mer än dubbelt så stort än var det var. Är helt chockad. Vi ska ta ett nytt UL slutet av nästa vecka för att se hur det utvecklar sig men läkarn sa att det inte såg jätteljust ut.

Åh vilket ledsamt besked! Hur lång menscykel har du - har de tagit hänsyn till det eller om du vet när du hade ägglossning? Visserligen kanske det inte skulle göra skillnad såpass många mm eller cm i storlek men ändå.

Har själv inte varit på något tidigt UL utan ska på KUB nästa vecka - blir lite orolig själv för jag tycker mig ha mycket mindre symptom nu.
Svar på tråden BF Augusti 2021