Dags att förbjuda hemmafruar?
Så många trådar här på FL som handlar om hemmafruar som råkar illa ut på ett eller annat sätt. Borde inte det vara förbjudet att vara hemmafru?
Så många trådar här på FL som handlar om hemmafruar som råkar illa ut på ett eller annat sätt. Borde inte det vara förbjudet att vara hemmafru?
Kan inte förbjuda människors livsval. De är inskränkande på den fria vilja. Som att förbjuda folk att skaffa mer än 2 barn eller tvinga någon att skaffa barn. Men jag förstår mig inte på människor som gör ett aktivt val att vara beroende av en annan person på de sättet och samtidigt utsätter sina barn för detta.
Yes of course! Vi är väl ändå ett jämställt land och inte ett land med medeltidens kvinnosyn?
Självklart inte. Inte hemmamän heller. Eller halvtidsjobbande. Eller heltidsjobbande. Etc...
Varför skulle det förbjudas om det är ett eget val?
Nej, vi lever i ett fritt land. Då ska staten inte bestämma sånt. Jag tror på egenansvar.
Deras egna korkade val, deras problem att lösa.
Ni som har röstat ja- 40-talet ringde och vill ha tillbaka sin kvinnosyn.
Ni som har röstat ja- 40-talet ringde och vill ha tillbaka sin kvinnosyn.
Otroligt dåligt formulerad frågeställning.
Vad är det som ska förbjudas? Ska människor förbjudas att vistas i sina hem 10tim varje vardag?
Men jag gillar grundtanken att alla ska ta personligt ansvar för sin egen försörjning, inte sätta sig i beroendeställning till varken staten eller någon annan person.
Vi behöver ta tillbaka mycket sånt resonemang i vårt samhälle.