• Anonym (Ledsen)

Så jävla rädd för aborten

Har just upptäckt att jag är gravid. Har en tid på Gyn nästa vecka för datering av graviditeten samt abortrådgivning.

Jag är så vansinnigt rädd...

Har tre barn sen tidigare som börjar bli stora, samme man fortfarande. Vi har skydd men uppenbarligen funkar det dåligt - kommer även få bedömas ang sterilisering på mitt egna önskemål hos Gyn då inget verkar funka.

Men själva aborten. Jag är SÅ rädd. Så rädd för alla komplikationer, smärtan, att vara hemma. Ska man välja kirurgisk eller medicinsk? Vad har ni för erfarenheter?

Känner mig totalt knäckt.

• Svar på tråden Så jävla rädd för aborten
  • Gryntroll

Vilken sits

Jag har gjort en medicinsk abort en gång, det var väldigt "smidigt" om man kan uttrycka sig så i detta sammanhang. Gjorde en undersökning för att fastställa graviditeten, fick sedan dagen efter (har jag för mig) komma tillbaka för att få tablett som gjorde att graviditeten avstannade. Och efter det välja om jag ville fullfölja resten hemma eller på plats. Så jag valde att ta med mig tabletter för själva utstötandet att ta hemma (tydliga instruktioner om hur, när och vad jag skulle göra vid frågor).

Väl hemma var det i princip som en mens, molande och lite mensvärk sedan startade en mensliknande blödning i ett par dagar. 

Jag vet inte om jag hade en ovanligt smärtfri och odramatisk upplevelse eller om det är så det är för de flesta. Men för mig var det inget traumatiskt eller så över huvudtaget.

Lycka till!

• Anonym (Oliven)

Hej! Beklagar att du måste gå igenom det. Jag fick göra en medicinsk pga MA, alltså missfall som inte startar själv. Jag var också jätterädd, men hade precis som ovan person en väldigt lindrig upplevelse. Jag tog Ipren och Alvedon och behövde aldrig ta dom starkare tabletterna. Hade som mensvärk bara. Jag mådde lite kasst allmänt med feber och frossa som är en biverkning, så bli inte rädd om du får det. Nu måste jag tyvärr gå igenom det igen nästa vecka, hoppas på samma lätta förlopp.

• viseversa
    Gryntroll skrev 2020-11-11 12:15:43 följande:
    Vilken sits smile4.gif

Jag har gjort en medicinsk abort en gång, det var väldigt "smidigt" om man kan uttrycka sig så i detta sammanhang. Gjorde en undersökning för att fastställa graviditeten, fick sedan dagen efter (har jag för mig) komma tillbaka för att få tablett som gjorde att graviditeten avstannade. Och efter det välja om jag ville fullfölja resten hemma eller på plats. Så jag valde att ta med mig tabletter för själva utstötandet att ta hemma (tydliga instruktioner om hur, när och vad jag skulle göra vid frågor).

Väl hemma var det i princip som en mens, molande och lite mensvärk sedan startade en mensliknande blödning i ett par dagar. 

Jag vet inte om jag hade en ovanligt smärtfri och odramatisk upplevelse eller om det är så det är för de flesta. Men för mig var det inget traumatiskt eller så över huvudtaget.

Lycka till!
    vilken vecka var du i?
  • viseversa

Ts är i samma situation. Ska också göra en abort. Blev gravid trots skydd och vi har redan 6 barn och jag känner att inga fler barn. Är väldigt tidigt ännu bara v 4 men jag är rädd ändå. Drar mig för att ringa kliniken trots att jag vet att det är lättare ju tidigare den genomförs. 

• Anonym (Medicinsk)

Har gjort medicinsk alla gånger och jag tycker det funkat bra går relativt snabbt att bli av med sliten.

Nu senast 7:en gången gjorde det dock mer ont,mer som kraftigare eftervärkar

• Anonym (...)

Har ni klarat flera förlossningar borde ni klara en abort?

• Anonym (X)

Jag har gjort en kirurgisk abort och förutom obehaget att bli sövd var det inte så mycket att orda om. Lite molande efteråt och en lätt blödning.
    Tror själva beslutet är värre.

• Anonym (Kvinna)

Jag har gjort två medicinska aborter och det var inga problem någon av gångerna. Jag fick knappt ont alls och det gick fort. Det enda som var riktigt jobbigt var att man måste använda binda tills blödningen slutat. Hatade känslan av att gå runt med blöja. 

• Anonym (Sanna)

Har gjort en medicinsk i vecka 6+något och två st kirurgiska i vecka 8+något. För mig var de kirurgiska aborterna otroligt enkla rent fysiskt! Medan jag upplevde den medicinska som fruktansvärt smärtsam trots citodon. Blödde i ca 7 veckor efter den medicinska, blödde i ca 4-5 dagar efter de kirurgiska.

Psykiskt var den medicinska lättast, för det var en graviditet jag verkligen VILLE avsluta. Kände mig lättad efteråt då jag inte alls ville ha barn då! De kirurgiska, däremot, var otroligt tuffa rent psykiskt. De var produkter efter misslyckade preventivmedel, och jag ville egentligen ha barn då, men det var inte rätt läge p.g.a. studier och annat.

Så det jag vill få fram här är att även om den medicinska var mest smärtsam, så var den ändå "lättare" eftersom jag verkligen inte ville vara gravid och ha barn då.

Svar på tråden Så jävla rädd för aborten