Inlägg från: Anonym (Sanna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sanna)

Så jävla rädd för aborten

Har gjort en medicinsk i vecka 6+något och två st kirurgiska i vecka 8+något. För mig var de kirurgiska aborterna otroligt enkla rent fysiskt! Medan jag upplevde den medicinska som fruktansvärt smärtsam trots citodon. Blödde i ca 7 veckor efter den medicinska, blödde i ca 4-5 dagar efter de kirurgiska.

Psykiskt var den medicinska lättast, för det var en graviditet jag verkligen VILLE avsluta. Kände mig lättad efteråt då jag inte alls ville ha barn då! De kirurgiska, däremot, var otroligt tuffa rent psykiskt. De var produkter efter misslyckade preventivmedel, och jag ville egentligen ha barn då, men det var inte rätt läge p.g.a. studier och annat.

Så det jag vill få fram här är att även om den medicinska var mest smärtsam, så var den ändå "lättare" eftersom jag verkligen inte ville vara gravid och ha barn då.

• Anonym (Sanna)

...och hade jag hamnat i ett läge där jag behövde göra abort igen så hade jag definitivt valt kirurgisk alla dagar i veckan.

• Anonym (Sanna)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-11-11 16:19:00 följande:

Om du får mens regelbundet borde du kunna veta ungefär själv hur långt gången du är, och det är oftast inte upp till dig vilken typ av abort det blir eftersom det är väldigt tydligt fastställt enligt vilken vecka man har vilken sort det blir.

Om man säger att man inte vill göra medicinsk brukar man få göra kirurgisk om man vill, så länge man inte är för långt gången för det.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-11-11 17:39:20 följande:

Det finns ju en tidsperiod där metoderna kan överlappa men generellt finns riktlinjer för vilken metod man använder i vilken vecka. Det känns liksom inte aktuellt att göra kirurgisk abort upp till vecka 8 t ex, särskilt som det kan involvera sövning och man ska undvika alla onödiga "operationer" generellt.

Ja, jag vet att de har riktlinjer för olika veckor och helst vill att kvinnan gör medicinsk. Men det var jag själv som sa att jag ville göra kirurgiskt, och hade inga problem att "få igenom" det.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-11-11 18:08:11 följande:

Jo men då hade du också redan passerat 8 veckor så det är ju inte nån större strid säkert.

Nej, men fick vänta med själva aborten tills jag passerat 8 veckor, men tog upp det när jag var inne för datering och bokning runt vecka 6.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-11-11 18:46:56 följande:

Ja precis. Man gör det inte hur tidigt som helst.

Nej, och det är det ingen som har sagt heller. Frågan rörde ju att man visst kan få välja att göra kirurgiskt, även om vården helst vill att man gör medicinsk.
Svar på tråden Så jävla rädd för aborten