• Anonymmamma123

För ung för en chefstjänst?

Hej, jag har sökt ett chefstjänst som jag är kvalificerat till, dock är jag osäker på om dom kommer ifrågasätt min ålder (indirekt). Tjänsten gäller inom kommunen. Vad tycker ni är lämplig ålder för en chef?

• Svar på tråden För ung för en chefstjänst?
  • Anonymmamma123
    Anonym (Levin) skrev 2020-11-10 00:07:15 följande:

Det låter lite skumt faktiskt. Skriver de inget om utbildningskrav? Nu jobbar jag iofs med något helt annat, men att anställa en chef utan krav på eftergymnasial utbildning låter liksom lite märkligt.

Vad skulle du ha för befogenheter/ansvar? Löner? Budget? Övriga personalfrågor? Deltagande i ngn form av ledningsgrupp?

Hej, jag tror det blev lite missförstånd där. Jag som söker chefen ska ha en högskoleutbildning. Men anställda som jag kommer ha ansvar över behöver inte det.
  • Anonym (Levin)
    Anonymmamma123 skrev 2020-11-10 01:58:23 följande:

Hej, jag tror det blev lite missförstånd där. Jag som söker chefen ska ha en högskoleutbildning. Men anställda som jag kommer ha ansvar över behöver inte det.

Aha! Då förstår jag!
  • Anonym (Levin)
    Anonym (Kör!) skrev 2020-11-10 01:02:12 följande:

Jag blir så nyfiken av ditt inlägg,

Vilken universitetsutbildning anser du lämplig för rollen TS sökt och varför? Vilken kunskap är det som är nödvändig för jobbet och inte kan införskaffas på annat sätt än på universitetet?

Vad exakt är det du anser ?skumt?, och vilken universitetsutbildning tror du ger dig de universella kunskaperna en chef ska ha - återigen, som inte går att få på annat sätt?

Jag är med på att det behövs inom vissa branscher områden. Men långt ifrån alla behöver det. Faktum är att de många platsannonser du ser som lever det, kommer den rekryterande chefen ha oerhört svårt att motivera en högre utbildning framför adekvat erfarenhet. Ofta är det kravet helt ogenomtänkt när man väl börjar gräva i det.

Men i TS fall verkar tankegången gått runt ett varv och här har man landat i att det inte behövs. Här väger andra meriter tyngre. Är det verkligen ?skumt?, tycker du?

Ja. Jätteskumt. Och det har ju också visat sig att jag missförstått TS. De krävde visst universitetsutbildning, vilket också TS har.

Socionom låter väl lämpligt? Det vore verkligen oansvarigt av en kommun att låta en person utan sådan, eller ungefär motsvarande utbildning, ansvara för att planera och driva en verksamhet i socialt arbete.
  • Anonymmamma123
    Anonym (Levin) skrev 2020-11-10 07:52:44 följande:

Ja. Jätteskumt. Och det har ju också visat sig att jag missförstått TS. De krävde visst universitetsutbildning, vilket också TS har.

Socionom låter väl lämpligt? Det vore verkligen oansvarigt av en kommun att låta en person utan sådan, eller ungefär motsvarande utbildning, ansvara för att planera och driva en verksamhet i socialt arbete.

Asså krävs och krävs...... dom vill ju att man helst har en utbildning. Men har man inte det och har en otrolig bra arbetserfarenhet så tror jag att det kan kompilera utbildningen. Sen beror det ju vilken typ av jobb det är liksom.
  • Anonym (K)

Ålder har ingenting med ledarskapet att göra.

• Anonym (50-taggare)

Det beror ju på vad chefrollens uppdrag och mål är. Jobbar själv med kunder som är små och medelstora svenska företag, vår yngsta VD var 28 år och vår yngsta försäljningschef 26 år.

Den unga VD:n handplockades ur ett stort urval. Bolaget var ungt och hade då ca 20 anställda och VDs uppdrag var att driva bolagets tekniska utveckling för att vässa bolagets produkt så den blev riktigt bra /konkurrensmässig.

Hon (ja, en kvinna) hade en tekniskt relevant utbildning för produkten och en mycket driven och målinriktad personlighet med även en bakgrund med tävling på Sverige-elitnivå inom en sport. En super-woman helt enkelt.

Hon hade en enorm energinivå som smittade av sig på allt och alla och en fenomenal förmåga att get-the-shit-to-happen. Hon motiverade verkligen alla att jobba.

Efter tre år ansåg bolaget att hennes mål för bolaget var uppfyllda och att det var dags för bolaget att gå in i en ny fas. Man bytte VD och valde då en 55+ med utländsk bakgrund och flera tidigare VD-uppdrag i meritlistan. Nya VDs uppdrag var att med hjälp att sitt nätverk bygga upp en internationell försäljningsorganisation och driva försäljningen. Ett helt annat uppdrag alltså än den första VDn hade alltså.

Summa summarum, ta reda på vad den specifika chefrollen innebär istället för att fastna på ålder.

• Anonym (K)

Sen att ålder hänger ihop med livserfarenhet håller jag inte med om. Finns 50-plussare som suttit i Hålan hela livet, kört sin lastmaskin hela dagarna och bara gått till ICA och tillbaka. Finns 25-åringar med mer livserfarenhet.

• Anonym (C)

Du kan ju alltid söka. Ante att det du ska göra är att rapportera frånvaro, var en kommunikatör mellan din avdelning och den chef du har över dig. Och har större ansvar än din kollegor på avdelningen. Sitta i olika chrfsmöten och prata om hur man kan utveckla verksamheten typ. Sådanna roller finns inom de flesta lite större företagen. Inom lager och industri är det nog vanligare att man sparkar neråt, någon behöver hålla i piskan. Sen tror jag att de flesta mellanchefer förväntas vara goda ledare. Ju högre upp i hierarkin du kommer krävs mer kunskaper och erfarenhet. Den roll du söker verkar ligga nära golvnivån och då är det nog som du beskriver, mer rätt person som är viktigast för arbetsgruppen än vad man kan rada upp cv.

• Anonymmamma123

Tack för en intressant diskussion allesammans.

• Anonymmamma123

Tack för en intressant diskussion allesammans.

Svar på tråden För ung för en chefstjänst?