För ung för en chefstjänst?
Hej, jag har sökt ett chefstjänst som jag är kvalificerat till, dock är jag osäker på om dom kommer ifrågasätt min ålder (indirekt). Tjänsten gäller inom kommunen. Vad tycker ni är lämplig ålder för en chef?
Hej, jag har sökt ett chefstjänst som jag är kvalificerat till, dock är jag osäker på om dom kommer ifrågasätt min ålder (indirekt). Tjänsten gäller inom kommunen. Vad tycker ni är lämplig ålder för en chef?
Sen att ålder hänger ihop med livserfarenhet håller jag inte med om. Finns 50-plussare som suttit i Hålan hela livet, kört sin lastmaskin hela dagarna och bara gått till ICA och tillbaka. Finns 25-åringar med mer livserfarenhet.
Hej, tack för svaret. Jag är snart 29år och skulle säga att jag både har livserfarenhet och arbetserfarenhet. Tjänsten är inom social arbete. Jag skulle faktis inte sökt denna tjänst om jag inte kände att jag skulle kunna hantera den.
Det beror på hur avancerad verksamheten är. Man bör ha jobbat i och levererat i verksamheten anser jag. 29 kan funka i extremt enkla fall.
Jag jobbar just nu själv med oerfarna chefer. De är en katastrof.
Skulle aldrig någonsin anställa en 29-åring som chef för en komplicerad och för företaget vital verksamhet.
Hehe, så är det verkligen inte ????. Jag har på senare tid arbetat som samordnande. Innan det så arbetade jag enbart på fältet (direkt med människor).
1. Jag arbetade för att försörja mitt barn.
2. Jag skulle inte påstå att universitetet är ?enkel? gillar man det man studerar och gör det av rätt anledning så går det lättare. Jag tillämpade exempelvis direkta exempel och dilemma från arbetslivet till studierna. Medans klasskamraterna inte hade arbetat ett dag av deras liv.
Visst ja, du har ju hunnit vara gravid och föda barn också. Du har alltså ÖVER 10 års yrkeserfarenhet av att jobba inom kommunen heltid, du har en kandidatexamen (3 års heltidsstudier efter 3 års gymnasium) och du har hunnit föda och uppfostra barn dessutom. Och du är 29 år. Jag får inte ihop matematiken! Antagligen skarvar du med antalet år du jobbat och räknar med att du jobbat extra kvällstid under studietiden som heltidsarbete. Men du har ju ett barn, hur har du fått ihop det? En extremt stöttande partner som tagit hand om barnet heltid och du har inte varit mammaledig alls?
Det var ju ingen enkel administrativ chefsroll det här utan du skulle ha ett komplext ansvar för att nätverka och planera strategier för kommunens arbete i utsatta områden. Vad har du för arbetserfarenhet som kvalificerar dig för den positionen? Vad har du kandidat inom?
Jag säger inte att det är omöjligt, du kanske är en superwoman som är extrembegåvad och fick hoppa över 2-3 år i skolan och du gick en oerhört slapp universitetsutbildning som krävde minimal arbetsinsats (och du lade ner minimalt med tid på studierna) men det låter snarare som att du inte är helt sanningsenlig med de uppgifter du lämnat här. Pga. att 16+3+3+10+graviditet och barnafödande helt omöjligt kan bli 29.
Just den egenskapen skulle jag vara lite försiktig med att framhäva. Att vara chef på lägre nivå innebär till stor del att exekvera enl. överordnades order. Läs Percy Barneviks bok är ett tips. I den finns många goda råd.
De yngre chefer som fått chansen hos oss är i din ålder, men beter sig som valpiga tonåringar. De utgår ifrån att allt är jätteenkelt. De lyckas inte med någonting, men ändå tror de att de gjort nåt bra. De skyller misslyckanden på andra. De säger att det är jättelätt att fixa, sen blir veckorna till kvartal och de tar fortfarande inte ansvar. Deras anställda säger upp sig på löpande band, men ändå tror de fortfarande att de är bäst.
Dina meriter verkar otroligt ihåliga. 29-10 = 19. När man går ut gymnasiet är man c:a 19. Verkar ju mer sannolikt att du jobbat i 5 år.
Precis sådär resonerar de dåliga unga chefer som jag stött på. Lägger fram helt orimliga fakta och kräver dessutom att andra ska agera på dem.