För ung för en chefstjänst?
Hej, jag har sökt ett chefstjänst som jag är kvalificerat till, dock är jag osäker på om dom kommer ifrågasätt min ålder (indirekt). Tjänsten gäller inom kommunen. Vad tycker ni är lämplig ålder för en chef?
Hej, jag har sökt ett chefstjänst som jag är kvalificerat till, dock är jag osäker på om dom kommer ifrågasätt min ålder (indirekt). Tjänsten gäller inom kommunen. Vad tycker ni är lämplig ålder för en chef?
Så du jobbade heltid från 19 år (10 års tid) plus läste en kandidat plus skaffade barn och allt medans du jobbade heltid.... det är få som klarar det.
Jag skulle absolut inte påstå att det var enkelt, men jag tvingades mogna upp tidigt pga jag valda att bli mamma tidigt. Men detta bidrog också till att jag blev motiverad och skaffa mig tidiga mål/ delmål i livet.
Jag är nog mer än 35 åring, än 29 åring. Både i beteende och livserfarenhet.
Det tvilar jag på. Du är trotsa allt bara 29 år. Och enligt mig är du lite för ung för att vara chef.
Det tvilar jag på. Du är trotsa allt bara 29 år. Och enligt mig är du lite för ung för att vara chef.
Men då baserar du det enbart på min ålder?
Hur många skulle du vara chef för och vad kommer de att ha för utbildning?
Hur många skulle du vara chef för och vad kommer de att ha för utbildning?
4-7 personer, och det krävs ingen direkta krav på utbildning. Men kan tänka mig att minimum är gymnasieexamen.
Detta har säkert redan diskuterats i tråden, men...
Ålder är inte en faktor man kan eller får ta hänsyn till när man rekryterar. Lika lite som man får välja bort någon på grund av etnicitet eller religion, får man välja bort någon på grund av ålder. Det får inte påverka beslutet ett enda dugg.
Jag trodde detta var allmänt känt, det är en självklarhet för mig som jobbar med rekrytering. Jag blir rätt bekymrad när jag skummar igenom tråden och ser all okunskap som kastas ut. Tur det finns lagar som skyddar människor i detta landet, så inte ignoranta människor fördomar får styra fritt.
Jämför TS fråga med denna:
Är jag för mörkhyad för en chefstjänst?
Eller:
Kan jag verkligen vara chef som kvinna?
Eller för all del:
För sent att bli chef vid 50+?
Jag hoppas ni skäms, ni som ihärdigt försöker rättfärdiga åldersdiskriminering.
TS:
Självklart ska du söka jobbet, men gott självförtroende! Du skriver själv att du anser dig kompetent nog för rollen. Bra! Jag hoppas du träffar en professionell rekryterare som delar din uppfattning och som kan testa dina förmågor oberoende av kön, ålder, etnicitet etc. Låt dig inte hållas tillbaks av opålästa tyckare utan koll här inne på avundsjukans mecka Familjeliv.
Det låter lite skumt faktiskt. Skriver de inget om utbildningskrav? Nu jobbar jag iofs med något helt annat, men att anställa en chef utan krav på eftergymnasial utbildning låter liksom lite märkligt.
Vad skulle du ha för befogenheter/ansvar? Löner? Budget? Övriga personalfrågor? Deltagande i ngn form av ledningsgrupp?
Detta har säkert redan diskuterats i tråden, men...
Ålder är inte en faktor man kan eller får ta hänsyn till när man rekryterar. Lika lite som man får välja bort någon på grund av etnicitet eller religion, får man välja bort någon på grund av ålder. Det får inte påverka beslutet ett enda dugg.
Jag trodde detta var allmänt känt, det är en självklarhet för mig som jobbar med rekrytering. Jag blir rätt bekymrad när jag skummar igenom tråden och ser all okunskap som kastas ut. Tur det finns lagar som skyddar människor i detta landet, så inte ignoranta människor fördomar får styra fritt.
Jämför TS fråga med denna:
Är jag för mörkhyad för en chefstjänst?
Eller:
Kan jag verkligen vara chef som kvinna?
Eller för all del:
För sent att bli chef vid 50+?
Jag hoppas ni skäms, ni som ihärdigt försöker rättfärdiga åldersdiskriminering.
TS:
Självklart ska du söka jobbet, men gott självförtroende! Du skriver själv att du anser dig kompetent nog för rollen. Bra! Jag hoppas du träffar en professionell rekryterare som delar din uppfattning och som kan testa dina förmågor oberoende av kön, ålder, etnicitet etc. Låt dig inte hållas tillbaks av opålästa tyckare utan koll här inne på avundsjukans mecka Familjeliv.