Inlägg från: Anonym (Levin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Levin)

För ung för en chefstjänst?

Anonymmamma123 skrev 2020-11-09 08:21:39 följande:

Nej, det är inom socialt arbete. Men det handlar mer om att arbeta i utsatta område. Alltså kommer tjänsten att innebära nätverka, finna problemlösning och skapa trygghet i dessa områden. Man kommer inte att arbeta med journalföring eller direkt med utsatta människor.

Som chef är några av dina viktigaste uppgifter personalansvar. Du ska hantera interna konflikter i gruppen, ta tag i eventuella missbruksproblem, lägga upp rehabplaner, sätta löner, mbl-förhandla mm. Du har också ansvar för arbetsmiljön - dina underställdas trygghet. Jag gissar att den sociala delen är något du kan, men det är skillnad att göra det jobbet med en patient/brukare än med en kollega som man samtidigt ska utföra ett arbete tillsammans med.
  • Anonym (Levin)

Hur många skulle du vara chef för och vad kommer de att ha för utbildning?

• Anonym (Levin)
    Anonymmamma123 skrev 2020-11-09 23:52:40 följande:

4-7 personer, och det krävs ingen direkta krav på utbildning. Men kan tänka mig att minimum är gymnasieexamen.

Det låter lite skumt faktiskt. Skriver de inget om utbildningskrav? Nu jobbar jag iofs med något helt annat, men att anställa en chef utan krav på eftergymnasial utbildning låter liksom lite märkligt.

Vad skulle du ha för befogenheter/ansvar? Löner? Budget? Övriga personalfrågor? Deltagande i ngn form av ledningsgrupp?
  • Anonym (Levin)
    Anonymmamma123 skrev 2020-11-10 01:58:23 följande:

Hej, jag tror det blev lite missförstånd där. Jag som söker chefen ska ha en högskoleutbildning. Men anställda som jag kommer ha ansvar över behöver inte det.

Aha! Då förstår jag!
  • Anonym (Levin)
    Anonym (Kör!) skrev 2020-11-10 01:02:12 följande:

Jag blir så nyfiken av ditt inlägg,

Vilken universitetsutbildning anser du lämplig för rollen TS sökt och varför? Vilken kunskap är det som är nödvändig för jobbet och inte kan införskaffas på annat sätt än på universitetet?

Vad exakt är det du anser ?skumt?, och vilken universitetsutbildning tror du ger dig de universella kunskaperna en chef ska ha - återigen, som inte går att få på annat sätt?

Jag är med på att det behövs inom vissa branscher områden. Men långt ifrån alla behöver det. Faktum är att de många platsannonser du ser som lever det, kommer den rekryterande chefen ha oerhört svårt att motivera en högre utbildning framför adekvat erfarenhet. Ofta är det kravet helt ogenomtänkt när man väl börjar gräva i det.

Men i TS fall verkar tankegången gått runt ett varv och här har man landat i att det inte behövs. Här väger andra meriter tyngre. Är det verkligen ?skumt?, tycker du?

Ja. Jätteskumt. Och det har ju också visat sig att jag missförstått TS. De krävde visst universitetsutbildning, vilket också TS har.

Socionom låter väl lämpligt? Det vore verkligen oansvarigt av en kommun att låta en person utan sådan, eller ungefär motsvarande utbildning, ansvara för att planera och driva en verksamhet i socialt arbete.
Svar på tråden För ung för en chefstjänst?