Anonym (Kör!) skrev 2020-11-10 01:02:12 följande:
Jag blir så nyfiken av ditt inlägg,
Vilken universitetsutbildning anser du lämplig för rollen TS sökt och varför? Vilken kunskap är det som är nödvändig för jobbet och inte kan införskaffas på annat sätt än på universitetet?
Vad exakt är det du anser ?skumt?, och vilken universitetsutbildning tror du ger dig de universella kunskaperna en chef ska ha - återigen, som inte går att få på annat sätt?
Jag är med på att det behövs inom vissa branscher områden. Men långt ifrån alla behöver det. Faktum är att de många platsannonser du ser som lever det, kommer den rekryterande chefen ha oerhört svårt att motivera en högre utbildning framför adekvat erfarenhet. Ofta är det kravet helt ogenomtänkt när man väl börjar gräva i det.
Men i TS fall verkar tankegången gått runt ett varv och här har man landat i att det inte behövs. Här väger andra meriter tyngre. Är det verkligen ?skumt?, tycker du?
Ja. Jätteskumt. Och det har ju också visat sig att jag missförstått TS. De krävde visst universitetsutbildning, vilket också TS har.
Socionom låter väl lämpligt? Det vore verkligen oansvarigt av en kommun att låta en person utan sådan, eller ungefär motsvarande utbildning, ansvara för att planera och driva en verksamhet i socialt arbete.