• Marimardi

Vår letrozol resa- följas åt?

Hej alla glada!

Jag fick mens den 13/10 och började äta min första kur letrozol (enkeldos) den 15/10, alltså på min tredje mensdag. Nu har det gått två dagar sen jag tog min sista tablett och jag ska gå på VUL nu på måndag den 26e. Eftersom det är min första kur så är jag väldigt taggad men också nervös. Tycker att jag redan känner lite värk i äggstockarna???? Tänkte ifall det finns fler som äter letrozol som vill följas åt?? Ge varandra lite pepp, stöd och tips? Ingen av mina vänner vet om att jag har pcos och försöker skaffa barn, därför söker jag mig till en grupp som förstår hur jag känner och som inte hade blivit uttråkad när man pratar om detta haha.

• Svar på tråden Vår letrozol resa- följas åt?
  • Gulgja
    Anonym (Anna) skrev 2021-08-31 16:17:54 följande:

Jag var på mitt första VUL idag i samband med letrozolkuren (cd 14) och läkaren sa att jag inte svarar på letrozolen och att det inte fanns någon follikel. Han är tyvärr väldigt kortfattad och när jag frågade om att göra ett VUL igen nästa vecka (då jag fått sena positiva äl-test) så sa han direkt att det inte var någon idé och satte upp oss i kön till IVF som är 1 år lång. 

Känner mig så otroligt ledsen och vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Känns så himla slarvigt då jag har läst om flera där follikeln växt snabbt i slutet och att ovitrelle då fungerat.. men nepp han avvisade det direkt. 

Har ringt olika privata kliniker då jag känner att jag psykiskt inte klarar av att vänta i ett år för att få komma igång med IVF, men det är ju ruskigt dyrt och jag är rädd att det inte ska fungera. Hade jag vetat att det skulle gå vägen så hade det fått kosta vad det kosta vill men..

Ja jag vet egentligen inte vart jag vill komma med detta, men har liksom ingen att vända mig till då alla mina vänner antingen har barn eller är gravida och har svårt att förstå mig 

Åh Hej <3 Vad ledsen jag blir när jag läser det du skriver och vilket jävla stolpskott till gynekolog. Blir så trött på detta. Kan du försöka hitta en annan landstingsfinansierad gyn du kan gå till? Som har vanlig taxa och få en second opinion eller måste du gå till privat gyn?
  • Anonym (Första)

Hej,

Jag skulle behöva er hjälp.

Denna månaden tog jag för första gången otriville sprutan i samband med dubbel dos letrozol.

Idag är det 12 dygn och 13 dagar sedan jag tog sprutan. Tog ett test imorse, eller jag tog i söndags också och då var det blankt. Tycker inte det ökar markant i styrka såsom jag hoppats.

Tror ni sprutan finns kvar i kroppen eller vad ska jag tro?

• Anonym (Första)

Oj så dålig upplösning.. provar igen

• Gulgja
    Anonym (Första) skrev 2021-09-01 04:43:08 följande:

Hej,

Denna månaden tog jag för första gången otriville sprutan i samband med dubbel dos letrozol.

Idag är det 12 dygn och 13 dagar sedan jag tog sprutan. Tog ett test imorse, eller jag tog i söndags också och då var det blankt. Tycker inte det ökar markant i styrka såsom jag hoppats.

Hej!

Jag har hört att sprutan är kvar i 10 dagar så allt efter 10 dagar är ett "riktigt" plus. Håller verkligen tummarna för dig <3 försök att testa imorgon bitti igen och se hur det ökar i styrka.
  • Sprallan
    Anonym (Första) skrev 2021-09-01 05:33:12 följande:

Oj så dålig upplösning.. provar igen

Aldrig använt Ovitrelle men tycker mig definitivt se ett streck på bilden :) ett plus är alltid ett plus säger dom, så jag vågar mig på ett grattis!!

Fortsätt testa med morgonurin ska du se att strecket säkert fortsätter bli starkare :)
  • Sprallan
    Arezo89 skrev 2021-08-31 11:31:51 följande:

Om du inte kan få ett nytt progesteron prov så kan jag rekommendera Werlabs, kostade strax över 300 kr och jag kunde testa samma dag och fick svar 1-2 dagar senare båda gångerna. Vet tyvärr inte hur det funkar med progesteronkräm om dina nivåer redan är bra..

Vad skönt att du fått ett tidigt VUL inbokat! Vilken vecka/dag är du i nu? Jag gjorde ett på 8+0 och fick se vår lilla skrutt med ett starkt hjärtslag. Hoppas på samma resultat för dig!! Ser inte ut att bli KUB för mig då man tydligen bara tar emot kvinnor över 35 i Stockholm men har bokat ett vanligt UL 12+1 så min sambo kan vara med.

Stort lycka till nu!!

Tack för tipset :) efter att ha läst på så bestämde jag mig faktiskt för att köra med krämen också. Kan ju vara att det är bortkastade pengar men hade redan två tuber hemma så kände att jag lika gärna kunde använda dom eftersom de säger att man inte kan överdosera bioidentiskt progesteron.

Ja, läkaren brukar göra så för o se att allt fortgår som det ska innan hon lämnar över mig till vanliga MVC. Är bara i 4+5 så väldigt tidigt ännu. Åh vad härligt!! Ja, jag hoppas också det men tror inte jag kommer slappna av förrän jag når någonstans fram till ca rutinultraljudet med tanke på all min historik. Förra fick jag se i både 6+3 och 8+3 med pickande hjärta och utvecklades exakt som det skulle, sen i 11+3 låg jag där återigen med beskedet att inget lever.. så vi försöker ha is i magen så mycket det går denna gång, känner faktiskt att jag nog lyckas, tänker inte alls lika mycket på det och läser inte inne i appen osv. Intalar mig att det ?inte är lönt? förrän efter KUB, men kommer nog va svårt om jag får se ett pickande hjärta på VUL i 7+6 att inte börja hoppas.

Förstår dig, jag hade också bokat in ett eget om man inte fått KUB, bor i skåne, här får alla det oavsett ålder vilket är lite lyxigt har jag insett :)

Hur mår du, inga jobbiga krämpor/illamående? :)
  • Sola13
    Anonym (Anna) skrev 2021-08-31 16:17:54 följande:

Jag var på mitt första VUL idag i samband med letrozolkuren (cd 14) och läkaren sa att jag inte svarar på letrozolen och att det inte fanns någon follikel. Han är tyvärr väldigt kortfattad och när jag frågade om att göra ett VUL igen nästa vecka (då jag fått sena positiva äl-test) så sa han direkt att det inte var någon idé och satte upp oss i kön till IVF som är 1 år lång. 

Känner mig så otroligt ledsen och vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Känns så himla slarvigt då jag har läst om flera där follikeln växt snabbt i slutet och att ovitrelle då fungerat.. men nepp han avvisade det direkt. 

Har ringt olika privata kliniker då jag känner att jag psykiskt inte klarar av att vänta i ett år för att få komma igång med IVF, men det är ju ruskigt dyrt och jag är rädd att det inte ska fungera. Hade jag vetat att det skulle gå vägen så hade det fått kosta vad det kosta vill men..

Ja jag vet egentligen inte vart jag vill komma med detta, men har liksom ingen att vända mig till då alla mina vänner antingen har barn eller är gravida och har svårt att förstå mig 

Det gör mig verkligen upprörd att höra! Tar du trippeldos? Som G skrev skulle jag också försökt vända mig till en annan gyn och se vad hen säger. Och så fortsätta hålla koll med äl-stickor och köra på vid ägglossning!
  • Sola13
    Anonym (Första) skrev 2021-09-01 04:43:08 följande:

Hej,

Jag förstår att du inte vill ta ut något i förskott men det är ju helt klart något där! Håller tummarna för starkare stäck framöver!! Spännande!
  • Sola13

Spottingen fortsatte och mensen kom seeent igårkväll så räknar idag som cd 1. Drar igång med en ny dubbeldosomgång på fredag och har fått tid till äggledarspolning mm den 9 september!

• Anonym (Anna)
    Gulgja skrev 2021-08-31 17:09:44 följande:
    Åh Hej <3 Vad ledsen jag blir när jag läser det du skriver och vilket jävla stolpskott till gynekolog. Blir så trött på detta. Kan du försöka hitta en annan landstingsfinansierad gyn du kan gå till? Som har vanlig taxa och få en second opinion eller måste du gå till privat gyn?

Ja han har verkligen varit en besvikelse under hela utredningen och tyvärr så är det bara den kliniken som finns just nu om man inte vill gå privat. Alla övriga ställen har fått bytt fokus under coronan, och om jag ville byta läkare på min nuvarande klinik så sa dom att vi var tvungen att "börja om" litegrann så att den nya läkaren får lära känns oss osv vilket jag känner att jag inte riktigt orkar med då det skulle sätta oss längre bak i IVF-kön.. :/

Vet förresten du (eller någon annan här) om det går att skicka remiss till ett annat landsting? Jag bor i Göteborg och tänker att det kanske är kortare kö någon annanstans?

Svar på tråden Vår letrozol resa- följas åt?