• Marimardi

Vår letrozol resa- följas åt?

Hej alla glada!

Jag fick mens den 13/10 och började äta min första kur letrozol (enkeldos) den 15/10, alltså på min tredje mensdag. Nu har det gått två dagar sen jag tog min sista tablett och jag ska gå på VUL nu på måndag den 26e. Eftersom det är min första kur så är jag väldigt taggad men också nervös. Tycker att jag redan känner lite värk i äggstockarna???? Tänkte ifall det finns fler som äter letrozol som vill följas åt?? Ge varandra lite pepp, stöd och tips? Ingen av mina vänner vet om att jag har pcos och försöker skaffa barn, därför söker jag mig till en grupp som förstår hur jag känner och som inte hade blivit uttråkad när man pratar om detta haha.

• Svar på tråden Vår letrozol resa- följas åt?
  • Sprallan
    Steeph skrev 2021-08-20 10:23:48 följande:

Ja det verkar vara segt denna månad. Är på cd 17 och fick blinkande gubbe igår och idag. Ska på VUL på måndag, så får vi se vad det visar. Man blir ju tokig när kroppen inte beter sig som den brukar

Det kanske är ett tecken, det kanske väntar med att släppa till efter helgen så sambon hinner komma hem och ni kan pricka ÄL :) håller tummarna!!
  • frucgsvensson

Hej! Jag har följt er tråd ett par dagar och läst igenom. Jag hoppas kunna få lite stöd i mina tankar.

Jag och min sambo är i tankar om att börja försöka få barn. Jag har en historia innan där jag ätit pergotime, tagit menopursprutor och ovitrelle OCH tillslut gjort IVF och då fick jag min son.

Jag har alltså en ny relation och funderar på detta. Men jag vet inte ens om det är någon idé! Oddsen för att jag ska bli gravid med letrozole känns ju jättedåliga. Eller? Jag fick ägglossning av tidigare doser med pergotime som fanns då, samt menopur, men det tog sig aldrig för några år sedan, men fick höra då vi gjorde ivf att mina skal på äggen är hårda, men samtidigt så var det inga problem vid IVFen att spermierna befruktade äggen.

Nu är jag ca 10 år äldre också än sist jag stimulerades. Har samma vikt (ca 20 kg övervikt) som senast. Min mens är hyfsat regelbunden med 28-36 dagar.

Har ni erfarenheter? Har någon blivit gravid lättare vid syskonförsök än med första, med så många år emellan?

• Anonym (Anonym 34)
    Steeph skrev 2021-08-20 10:23:48 följande:

Ja det verkar vara segt denna månad. Är på cd 17 och fick blinkande gubbe igår och idag. Ska på VUL på måndag, så får vi se vad det visar. Man blir ju tokig när kroppen inte beter sig som den brukar

Hur gick det på VUL idag?? Hoppas bra. Själv är jag på cd 27 utan stegring så ger upp lite på denna månad. Får nog börja om med Provera om det inte händer nåt snart.
  • Sola13
    Anonym (Anna) skrev 2021-08-20 10:35:57 följande:

Min klinik är så svår att få tag på.. ringer man så ringer de upp dagen efter och först då bokar de in ett telefonmöte med läkaren jag har, så det brukar dröja ca 3 dagar innan man får kontakt med honom. 

Men jag gör så att jag väntar en dag till och börjar imorgon istället, verkar ju funka fint för dig :D 

Har du fått någon temphöjning ännu? :) 

Låter bra, håller tummarna! Japp, tempohöjningen har kommit! Testade positivt på äl-test cd 14, enligt appen hade jag ägglossning någon dag mellan cd 15-17, personligen tror jag mer på 15 eller 16 för hade väldigt ont och massa olika äl-symtom, på cd 17 höjdes tempen med 0,2 och på cd 18 med ytterligare 0,3 och sen har de legat runt samma i två dagar, är på cd 20 nu.
  • Gulgja

Hej tjejer!

Saknat att skriva här. Jag har dragit mig undan en vecka nu på grund av lite nya bud. Jag pratade med min gyn förra veckan och vi kom överens om att låta detta vara min sista Letrozol behandling och skicka remiss till IVF. Remissen är nu skickad enligt gyn och nästa cykel blir en obehandlad cykel inför att remissen ska besvaras och vi börjar med IVF. Jag är idag på ÄL +8 och har inga speciella känningar så denna månad är säkert också körd.

Mina tankar är lite överallt. Jag känner mig som det största misslyckandet någonsin att min kropp vägrade ge mig en graviditet naturligt trots hormonella behandlingar. Jag ville verkligen inte IVF och vill det fortfarande inte men någonstans måste jag acceptera att vi tillhör kategorin ofrivilligt barnlösa. Jag har gråtit och gråtit och idag känns som en bra dag men det kan också vända snabbt.

Cykeln är inte över än men jag känner mig redan besegrad av mensen denna månad också. BIM är om en vecka och jag har 0 förväntningar. Nu vill jag bara komma igång med IVF så vi kan börja om på nytt.

Hur ser framtiden ut för er? Om Letrozol inte funkar? Har ni någon plan?

• Anonym (Anna)
    frucgsvensson skrev 2021-08-22 01:33:27 följande:

Hej! Jag har följt er tråd ett par dagar och läst igenom. Jag hoppas kunna få lite stöd i mina tankar.

Jag och min sambo är i tankar om att börja försöka få barn. Jag har en historia innan där jag ätit pergotime, tagit menopursprutor och ovitrelle OCH tillslut gjort IVF och då fick jag min son.

Jag har alltså en ny relation och funderar på detta. Men jag vet inte ens om det är någon idé! Oddsen för att jag ska bli gravid med letrozole känns ju jättedåliga. Eller? Jag fick ägglossning av tidigare doser med pergotime som fanns då, samt menopur, men det tog sig aldrig för några år sedan, men fick höra då vi gjorde ivf att mina skal på äggen är hårda, men samtidigt så var det inga problem vid IVFen att spermierna befruktade äggen.

Nu är jag ca 10 år äldre också än sist jag stimulerades. Har samma vikt (ca 20 kg övervikt) som senast. Min mens är hyfsat regelbunden med 28-36 dagar.

Har ni erfarenheter? Har någon blivit gravid lättare vid syskonförsök än med första, med så många år emellan?

Hej, jag har tyvärr ingen erfarenhet inom varken IVF eller ett andra barn då vi är i försöken till vårt första. Det jag hört/läst är att letrozol ger bättre resultat än pergotime så det är klart att det är värt ett försök.

Har du varit i kontakt med gyn? Tänker eftersom du gjort detta en gång tidigare och verkar ha koll på vad "problemet" är? 

• Anonym (Anna)

Sola13: Åhh så spännande!! Hoppas verkligen det går vägen för dig denna gången, håll oss uppdaterade Skrattande

Gulgja: Förstår att det känns jobbigt och jag känner igen mig i dina tankar om att både känna sig misslyckad och besviken på sin kropp, men även oron kring IVF. Att tillhöra kategorin "ofrivilligt barnlös" är rent ut sagt fruktansvärt då man inte vill någon annat än att få en liten.. hoppas verkligen på ett mirakel för er och att det tar sig innan ni behöver starta IVF behandlingen {#emotions_dlg.flower}

Framtiden för oss är först att testa letrozol + ovitrelle, men funkar inte det så vill jag komma igång med IVF så snart som möjligt trots att jag också tycker att det känns väldigt jobbigt. Ska be dem att ställa oss i kö på måndag då jag ska dit, ifall att. 

Har en fråga till er i gruppen.. jag har ju som jag tidigare nämnt fått väldigt sen LH-stegring (CD25 och CD33-35). Men denna gången känns det annorlunda och jag har börjat på äl-smärtor redan idag på cd7 (letrozoldag 5) trots att jag fortfarande har spottings. Har ni haft smärtor så tidigt någon gång? och när börjar äggen växa egentligen? (tänker om det är det jag känner av)

• Steeph
    Anonym (Anonym 34) skrev 2021-08-23 21:17:40 följande:

Hur gick det på VUL idag?? Hoppas bra. Själv är jag på cd 27 utan stegring så ger upp lite på denna månad. Får nog börja om med Provera om det inte händer nåt snart.

Hej det gick bra. Jag hade ägglossat vilket man såg på VUL. Förmodligen släppte ägget tidigare samma dag som VUL då jag fick positivt äl test i söndags och hade även otroligt starka test igår. Så vi hann försöka både i söndags och igår.

Nej vad tråkigt usch.. hur mår du?
  • Steeph
    Gulgja skrev 2021-08-24 09:20:11 följande:

Hej tjejer!

Saknat att skriva här. Jag har dragit mig undan en vecka nu på grund av lite nya bud. Jag pratade med min gyn förra veckan och vi kom överens om att låta detta vara min sista Letrozol behandling och skicka remiss till IVF. Remissen är nu skickad enligt gyn och nästa cykel blir en obehandlad cykel inför att remissen ska besvaras och vi börjar med IVF. Jag är idag på ÄL +8 och har inga speciella känningar så denna månad är säkert också körd.

Mina tankar är lite överallt. Jag känner mig som det största misslyckandet någonsin att min kropp vägrade ge mig en graviditet naturligt trots hormonella behandlingar. Jag ville verkligen inte IVF och vill det fortfarande inte men någonstans måste jag acceptera att vi tillhör kategorin ofrivilligt barnlösa. Jag har gråtit och gråtit och idag känns som en bra dag men det kan också vända snabbt.

Cykeln är inte över än men jag känner mig redan besegrad av mensen denna månad också. BIM är om en vecka och jag har 0 förväntningar. Nu vill jag bara komma igång med IVF så vi kan börja om på nytt.

Hur ser framtiden ut för er? Om Letrozol inte funkar? Har ni någon plan?

Man behöver få dra sig undan ibland.

Förstår att dina tankar är lite överallt. Vi har också nyss varit på konsultation för ivf. Man känner sig så misslyckad även om det är så många som är i samma sits som oss. Jag tror att vi inte får vara för hårda mot oss själva. Det är så så så mycket som måste klaffa för att man ska bli gravid och för att det ska leda till ett barn. Och många gånger är det inget direkt fel, utan det är bara svårare för oss.

Håller alla tummar och tår för er denna månad och att ni inte behöver diskutera ivf.

Vi kommer att köra privat ivf i november och redan fått protokoll samt instruktioner med sprutorna. Kommer att köra utan letrozol nu kommande cykler för att låta kroppen vila lite innan. Någonstans inom mig tror jag att allt kommer ordna sig, även om vägen dit blivit alldeles för lång och jobbig <3
  • Gulgja
    Anonym (Anna) skrev 2021-08-24 11:02:10 följande:

Sola13: Åhh så spännande!! Hoppas verkligen det går vägen för dig denna gången, håll oss uppdaterade 

Gulgja: Förstår att det känns jobbigt och jag känner igen mig i dina tankar om att både känna sig misslyckad och besviken på sin kropp, men även oron kring IVF. Att tillhöra kategorin "ofrivilligt barnlös" är rent ut sagt fruktansvärt då man inte vill någon annat än att få en liten.. hoppas verkligen på ett mirakel för er och att det tar sig innan ni behöver starta IVF behandlingen 

Framtiden för oss är först att testa letrozol + ovitrelle, men funkar inte det så vill jag komma igång med IVF så snart som möjligt trots att jag också tycker att det känns väldigt jobbigt. Ska be dem att ställa oss i kö på måndag då jag ska dit, ifall att. 

Har en fråga till er i gruppen.. jag har ju som jag tidigare nämnt fått väldigt sen LH-stegring (CD25 och CD33-35). Men denna gången känns det annorlunda och jag har börjat på äl-smärtor redan idag på cd7 (letrozoldag 5) trots att jag fortfarande har spottings. Har ni haft smärtor så tidigt någon gång? och när börjar äggen växa egentligen? (tänker om det är det jag känner av)

Jag har haft ÄL så tidigt som dag 11 och haft känningar sen dag 7 så det är nog helt normalt.
Svar på tråden Vår letrozol resa- följas åt?