• Steeph

Vår letrozol resa- följas åt?

barnlängtan2021 skrev 2021-02-19 12:39:21 följande:

Fått diagnosen PSCO nu. Fick ta Mifepristone på plats och nu måste jag vänta 48 timmar. Så på söndagmorgon får jag ta Cytotec, fått med mig 6 tabletter hem men ska börja med 4 stycken.

Min klinik ville sen att jag skulle höra av mig när jag slutade blöda så jag kan få komma på en undersökning att allt är ute. Kvinnokliniken idag ville att jag skulle ta ett graviditetstest om 4 veckor för att se att det var negativt

Ger dig en stoooooor kram.

Gått igenom exakt samma för cirka 1 år sedan.

Har du fått med dig smärtstillande? Tips är att ta ett par alvedon och Ipren direkt på söndag morgon. Sen upp med cytotec så långt du bara kan. Jag började mitt kl 08 och allt var ute vid kl 14 isch. Blödde sedan ?bara? i 6 dagar efteråt.

Lycka till och ha gärna någon vid dig (i bostaden) utifall du skulle må dåligt eller vara för att ha stöd. Ta hand om dig <3
  • Steeph

Hoppar in här!

Fick mitt andra ma för 1,5 månad sedan. Det var 3:e försöket på letrozol. Nu har jag precis fått min mens efter den medicinska aborten och börjar letrozol om 2 dagar. Jag har egen ägglossning men brukar ägglossat runt dag 18-21 och jag fick letrozol så att den kan komma lite tidigare (nu 14-16). Hoppas så på ett plus snart igen även om jag är livrädd.

Ledsen för er som precis fått mens. Vi kämpar tillsammans <3

• Steeph
    Gulgja skrev 2021-08-05 14:25:06 följande:

Så tråkigt att läsa! Vi alla får kämpa tillsammans, verkligen. Hur brukar dina äggblåsor och slemhinna se ut vid ägglossning?

Ja, det är och har varit oerhört tungt. På cykeldag 12 brukar jag ha en follikel på runt 17-18 mm och slemhinna mellan 7.5-8mm under mina 3 cykler på letrozol så har jag ägglossat på dag 14, 15 och 16. Hur brukar det se ut för dig?
  • Steeph
    Gulgja skrev 2021-08-05 16:57:46 följande:

Min första Letrozol cykel var det en follikel på 15 mm och slemhinna på 6 mm på dag 11, fick ta Ovitrelle sprutan på dag 14. Andra cykeln som var denna cykel så hade jag en follikel på 19.8 mm och slemhinnan var 8.1 mm på dag 11 och fick ta Ovitrelle sprutan samma dag, tyvärr blev det inget denna gång heller men jag blev väldigt förvånad över hur fort det hade växt denna gång. Vet inte riktigt vad det berodde på men bra var det.

Jag har funderat på en sak, ju fler folliklar desto bättre och i och med att jag endast tar en tablett så växer det inte mer än en. Min gyn säger att det räcker med en follikel och vill endast att jag ska ta en, vågar man på eget bevåg ta två tabletter för att få fler folliklar eller ska man inte våga mixtra på egen hand? Jag är VÄLDIGT desperat och orkar verkligen inte vänta mer. Är ännu mer känslig och desperat bara för att jag fick mensen idag också.

Åh då förstår jag! Då har vi haft lite liknande resultat

Jag tror att man ska vara lite försiktig i att mixtra för mycket då det är risk för flerbörd. Och om du får så fina resultat av 2,5 mg så är det nog bara rätt ägg som behövs

Sen är det klart att du kan testa att ta typ 5 mg 1 dag och resterande 2.5 men kanske inte göra något helgalet. Förstår din desperation, jag känner likadant <3
  • Steeph
    Gulgja skrev 2021-08-06 23:03:56 följande:

Jag ska nog testa med 5 mg sista dagen, bara för att ha testat. Kan inte skada så mycket. Jag har även köpt låg dos aspirin som jag köpte när vi var i Spanien som jag också har börjat ta, just för att stärka min slemhinna. Har läst så mycket om det och så finns det ingen "risk" med att ta en så låg dos så jag testar denna månad.

Ska ni förresten på VUL? Jag har bokat in på dag 12 alltså måndag den 16 augusti. Längtar redan.

Ja men super ju! Jag tar också baby aspirin denna cykel fast det är bamyl delad i 6 delar. Ska till Fertilitetsplus i Stockholm on 2 veckor och lämna lite prover och försöka få ut progesteron.

Nej jag kör inget VUL då jag kör enkeldos. Så jag vet inte hur follikel och slemhinna kommer se ut denna cykel. Men jag hade inte heller något VUL den cykel jag blev gravid så det verkar ju som att follikel och slemhinna ser bra ut på letrozol.
  • Steeph
    Gulgja skrev 2021-08-08 11:38:20 följande:

Jag har läst så bra om baby aspirin så vi håller tummarna. Går det bra att dela dem i 6 delar? Jag hittade bara 100 mg i Spanien men läste att upp till 100 mg räknas som "baby" så körde på det ändå även om det vanliga ät 75 mg eller 81 mg.

Behöver du progestoron för kort lutealfas? Eller mellanblödningar

Ja jag också! Jo men det går okej att dela dom. Inte det lättaste dock så hade varit skönt att få ut trombyl

Ja men exakt, har läst samma sak. Man gör ju allt man kan nu och man vill ju bara få sin bebis.

Nä egentligen inte. Jag hade 15,5 dagars lutealfas nu sist direkt efter medicinska aborten och då var den cykeln omedicinerad. Men jag vet att mitt progesteron kan svänga en del. Tror även att jag hade en så lång lutealfas i och med förhöjda nivåer av progesteron efter graviditeten. Men känner att jag vill ha progesteronstöd till nästa graviditet bara för att göra just allt jag kan. Orkar inte med fler ma/missfall
  • Steeph
    Gulgja skrev 2021-08-08 14:52:26 följande:

Håller verkligen tummarna för oss!! Ja verkligen, trombyl hade varit något. Jag tar det mest för att stärka min slemhinna, vill se den över 9 mm om inte 10 mm. Aldrig sett den över 6 förutom denna cykel då den var på 8.

Jag förstår!

Jag fick progestoron utskrivet som jag tar nu cykeldag 16-25 på grund av min korta lutealfas. Vill du att jag ger dig ett paket? Kan kolla hur många jag har kvar att ta ut så kanske jag kan posta ett paket till dig om du inte får det utskrivet. Utrogestan heter den jag tar.

Ja samma här! Jag har haft vissa VUL runt dag 10-11 bara haft runt 4.5 mm sen har jag fått ägglossning runt dag 18-19 (omedicinerade cykler) så ibland undrar man ju om slemhinnan är tjock nog? vad bra att slemhinnan vuxit på sig en gång iaf. Då vet du att den kan bli minst 8 mm

Men åh tack vad gullig du är! Jag återkommer vad hon säger i Stockholm. Blir jag nekad så betalar jag gärna för ett paket.

Hur länge har ni försökt? Och har du egen äl eller inte?

Är så tacksamt att kunna gå in här och få stöd <3
  • Steeph
    Gulgja skrev 2021-08-08 22:17:42 följande:

Du behöver inte betala för dem! Jag skickar mer än gärna gratis. Jag har rabatterat pris på läkemedel nu efter alla månader med behandlingar.

Jag kan tipsa dig om min gynekolog, hon är väldigt snäll och tillmötesgående. Hon är direkt inte den som kommer fram med olika förslag men alla förslag och önskningar jag haft har hon inte sagt nej till. Jag går hos Kvinna Stockholm i Sollentuna. Så om du får nej hos din klinik kan du alltid försöka hos min gyn. Kan skicka hennes namn i PM om du är intresserad.

Min historia började med att jag är en person som är ivrig. Vi har försökt sen september 2020 och jag fick alltid mensen 7-10 dagar efter ägglossning. Kände på mig att något inte stämde. I februari tog jag kontakt med min vårdcentral och bad om att få mina värden testade, inget speciellt utan alla värden så jag kunde se ifall jag har nåt som avviker. Hade då varit på ett gyn besök med VUL som visade "allt är bra gå hem och försök". Blodprovet hos VC visade då förhöjt prolaktin. Fick remiss till endokronolog och fick Pravidel utskrivet. Fick info om att jag ska försöka om inget hänt på 6 månader ska jag söka hjälp. Mellanblödningarna slutade inte så jag tog kontakt med min nuvarande gyn och bad om att få bli kontrollerad grundligt. Det var på den vägen. Jag har egen ägglossning men gyn ville stärka den och därför har jag fått Letrozol. Jag kommer att be om att få remiss skickad till IVF vid nästa VUL för jag känner att jag inte vill vänta mer.

Hur är det med er? Har ni egen ÄL?

ÅH jag håller med. Det är underbart att kunna komma in hit och bara prata av sig.

Åh du är ju en ängel, tack!

Ja skicka gärna namn i pm, tar gärna emot det

Ah då förstår jag! Vad bra att du sökte hjälp och att du stod på dig. Vilken dag får du äl på om du är omedicinerad?

Det är så mycket kring fertiliteten som man inte hade en aning om.. jag börjar även bli lite stressad när det känns som att ?alla andra? får barn från höger till vänster. Jah skulle ju också ha fått barn om det inte var då att vi fick våra ma det är en stor sorg jag bär med mig varje dag.

Vi blev gravida direkt efter mini piller i princip i januari 2020. Hann knappt börja försöka. Sen ett ma i vecka 7+6. Gjorde sedan medicinsk abort. Sen efter det blev cyklerna lite tokiga och vi försökte med olika örter och tillskott. Slutade dock ganska snabbt med det då cyklerna blev ännu mer tokiga. I januari i år tog vi kontakt med privat gyn och gjorde utredning: gjort 2 spolningar, lämnat prover, kollat äggreserv och allt såg fint ut. Fick då letrozol vara för att få prova inför ivf. Blev gravida på 3:e försöket och ett till ma. Så har försökt 1 år och 9 månader men varit gravid 2 ggr.
  • Steeph
    Sprallan skrev 2021-08-10 09:30:50 följande:

Känner verkligen med dig, också haft 2 MA. Första i vecka 10, andra var tvillingar där första lämnade som ett ?vanligt? missfall v7, därefter MA på den andra i v.12. Det är jättetufft att få de där beskeden och man känner sig så lurad av kroppen som inte stöter bort fostret självmant när det dör :(

Skönt att du får komma igång så pass snabbt igen med letrozolen iaf, oftast lite lättare att läka när man kan se framåt. Efter mitt andra så tvingade min läkare mig att vänta 2 månader, var så frustrerad!

Vi hoppas på tredje gången gillt för oss nu, håller tummarna massor för dig!

Åh, då är vi verkligen i samma situation, jag beklagar verkligen! <3 man är glad över att kunna bli gravid samtidigt som man är livrädd att man aldrig ska få en fullgången graviditet.

Ja kroppen har varit väldigt snabb tillbaka båda gångerna och idag är jag på cd 6 så imorgon är det sista tabletten letrozol.

Åh okej? tycker det är fel att läkare uttalar sig så. Här istället sa de ?kör på direkt när ni vill, vi hejar på er?.

När fick du ditt andra ma och hur många försök är du uppe i efter det?

Nu jäklar ska vi plussa, iaf innan 2021 är slut!! Kram
  • Steeph
    Gulgja skrev 2021-08-10 10:21:04 följande:

Jag får ÄL på dag 13-14 utan mediciner och med så här det varit dag 14 och dag 12. Lite olika alltså.

Håller verkligen med dig. ALLA precis alla är gravida eller har precis fått barn. Jag har köpt så mycket presenter från Newbie till vänner och familj som fått barn och varje gång jag köper så tänker jag nästa gång köper jag till mitt barn. Så otroligt påfrestande men jag försöker hålla humöret uppe.

Vilken resa! Jag hoppas så innerligt att det går hela vägen för er snart. Min gyn sa att Ovitrelle förlänger lutealfasen och ökar progestoronet också. Du kanske ska be om Ovitrelle denna omgång bara för att ha provat.

Åh då förstår jag hoppas du får en riktigt fin ägglossning denna cykel

Jaaa alla är verkligen gravida och jag orkar inte med det just nu. Nu tänker jag ta resten av året och bara fokusera på mig själv.

Det hoppas jag också och jag hoppas du får ett fint plus om ett par veckor det är vår tur nu!
Svar på tråden Vår letrozol resa- följas åt?