• Steeph

Vår letrozol resa- följas åt?

Sprallan skrev 2021-08-17 22:38:50 följande:

Ja, vi har kört ungefär så mer eller mindre varje gång. 2 slutat i graviditet och 5 inte, haha så ser inte riktigt nån röd tråd. Det har aldrig behövts mer än 3 cykler i rad med letrozol för graviditet för oss så hoppas den trenden håller i sig iaf för då blir det plus nu. Men men, den som lever får se :)

Låter som en bra strategi, håller tummarna massor :)

Åh då förstår jag då hoppas jag verkligen att det blir plus för er nu. Skönt att ägglossningen har varit!

Här går det segare än segast och jag är på så fruktansvärt dåligt humör. Fortfarande en cirkel på clearblue lila stickor och svaga test. De är till och med mer svaga idag än igår.

Börjar fundera på om det inte ens finns nå ägg där inne som vill växa. Kan ju vara hormonell obalans sedan missfallet eller från vaccinet då många fått förändrade cykler efter det. Oavsett så har jag en riktig deppdag idag.
  • Steeph
    Anonym (lollo) skrev 2021-08-18 12:12:58 följande:

Usch, känner med dig! :( Min ÄL var jättesen denna månad, så hoppas att det är detsamma för dig med.

Genomgår du fertilitetsutredning nu? Isåfall borde de ju se om det finns ägg tänker jag.

Ja det verkar vara segt denna månad. Är på cd 17 och fick blinkande gubbe igår och idag. Ska på VUL på måndag, så får vi se vad det visar. Man blir ju tokig när kroppen inte beter sig som den brukar
  • Steeph
    Anonym (Anonym 34) skrev 2021-08-23 21:17:40 följande:

Hur gick det på VUL idag?? Hoppas bra. Själv är jag på cd 27 utan stegring så ger upp lite på denna månad. Får nog börja om med Provera om det inte händer nåt snart.

Hej det gick bra. Jag hade ägglossat vilket man såg på VUL. Förmodligen släppte ägget tidigare samma dag som VUL då jag fick positivt äl test i söndags och hade även otroligt starka test igår. Så vi hann försöka både i söndags och igår.

Nej vad tråkigt usch.. hur mår du?
  • Steeph
    Gulgja skrev 2021-08-24 09:20:11 följande:

Hej tjejer!

Saknat att skriva här. Jag har dragit mig undan en vecka nu på grund av lite nya bud. Jag pratade med min gyn förra veckan och vi kom överens om att låta detta vara min sista Letrozol behandling och skicka remiss till IVF. Remissen är nu skickad enligt gyn och nästa cykel blir en obehandlad cykel inför att remissen ska besvaras och vi börjar med IVF. Jag är idag på ÄL +8 och har inga speciella känningar så denna månad är säkert också körd.

Mina tankar är lite överallt. Jag känner mig som det största misslyckandet någonsin att min kropp vägrade ge mig en graviditet naturligt trots hormonella behandlingar. Jag ville verkligen inte IVF och vill det fortfarande inte men någonstans måste jag acceptera att vi tillhör kategorin ofrivilligt barnlösa. Jag har gråtit och gråtit och idag känns som en bra dag men det kan också vända snabbt.

Cykeln är inte över än men jag känner mig redan besegrad av mensen denna månad också. BIM är om en vecka och jag har 0 förväntningar. Nu vill jag bara komma igång med IVF så vi kan börja om på nytt.

Hur ser framtiden ut för er? Om Letrozol inte funkar? Har ni någon plan?

Man behöver få dra sig undan ibland.

Förstår att dina tankar är lite överallt. Vi har också nyss varit på konsultation för ivf. Man känner sig så misslyckad även om det är så många som är i samma sits som oss. Jag tror att vi inte får vara för hårda mot oss själva. Det är så så så mycket som måste klaffa för att man ska bli gravid och för att det ska leda till ett barn. Och många gånger är det inget direkt fel, utan det är bara svårare för oss.

Håller alla tummar och tår för er denna månad och att ni inte behöver diskutera ivf.

Vi kommer att köra privat ivf i november och redan fått protokoll samt instruktioner med sprutorna. Kommer att köra utan letrozol nu kommande cykler för att låta kroppen vila lite innan. Någonstans inom mig tror jag att allt kommer ordna sig, även om vägen dit blivit alldeles för lång och jobbig <3
  • Steeph
    Gulgja skrev 2021-08-24 14:09:55 följande:

Kramar till dig <3 hoppas verkligen ni också slipper och det kommer naturligt innan ni börjar.

Vad spännande med privat ivf och att ni redan fått protokoll och instruktioner. Får jag fråga varför ni kör privat och varför ni börjar i november och inte på en gång? Undrar även vad det kostar. Mycket frågor nu haha.

Bor du i Stockholm?

Ja jag hoppas också både för dig och mig

Ja det känns spännande med att allt egentligen är ?helt klart? inför start. Vi kör privat då vi inte får hjälp via regionen förrän om 1 år isåfall då vi blivit gravida 2 ggr och senaste var nu i maj 2021. Vi har valt att börja i november så att vi har 2 hela försök kvar och för att hinna boosta både ägg och spermier med bra mat och tillskott 3 pack kostar 80 000 kr vilket är i Uppsala och där vi kommer att gå. Bor 3 h från Uppsala
  • Steeph
    Sprallan skrev 2021-08-24 14:42:19 följande:

Känns ju nästan fel att skriva här nu efter lite tråkiga besked ovan om att behöva gå vidare till IVF.

I morse på BIM -2 fick jag mitt tredje plus på 11 månader. Givetvis börjar man hoppas men jag försöker ändå gå med inställningen att det är mitt tredje missfall och missfallsutredning som är nästa steg nu. Sjukt att det gått så långt efter alla missfall att man inte ens kan våga bli glad när man får ett plus. Men när jag tänker på er som inte ens fått plus efter massor av kämpande känner jag ju mig så dum. Men måste hålla distans till det för jag vet inte hur jag ska klara ett tredje missfall om jag hoppas för mycket.

Hade köpt progesteronkräm och bestämt mig för att självmedicinera denna gång med progesteron och aspirin i låg dos. Paniken i morse när inte pumpen på flaskan funkar (det är den som gör att man får rätt dos) och ingen kräm kommer ut, samtidigt som varav är out of stock på deras hemsida så jag inte heller kan beställa ny. Sätter min tilltro nu till att acetylsalicylsyran gör nån nytta.

Frågat min läkare igen om jag inte kan få kolla mitt progesteron, det är ju så himla enkelt att förebygga om det är det som orsakat de andra missfallen. Inget svar ännu, men hon sa nej sist, inte förrän efter ett tredje missfall :(

Skönt ändå att ni alla verkar få komma igång med IVF relativt snabbt, jag håller tummarna allt vad jag kan för att ni får era 2022 bebisar <3 eftersom jag är rätt övertygad om att jag inväntar mitt tredje missfall så hänger jag kvar här i tråden ändå och ser hur det går för er alla :)

Men grattis, jag sa ju att du skulle bli gravid igen förstår dock din oro i det hela. 
    Jag förstår inte heller varför de är så mesiga med att skriva ut progesteron.. man blir ju tokig. Tror kanske att det är lättare att vända sig till privata då de är lite mer lätta att ha att göra med

Jag tror och hoppas verkligen inte att du väntar ditt 3:e missfall. Det är klart att det ska gå vägen denna gång. Jag håller tummarna och önskar dig all lycka till <3
  • Steeph
    Gulgja skrev 2021-08-25 09:31:55 följande:

Hej fina du!

Fick veta idag att väntetiden för att få remissen bedömd är minst 8 veckor vilket innebär att vi förmodligen kommer att få börja i november december (optimistisk tanke). Läste i IVF tråden för 2021 att du ska för bättre äggkvaliten. Tänkte att jag har all tid att göra det också nu när vi ska köra obehandlade cyklar tills vi börjar IVF:en. Berätta gärna vad du tänker att du ska göra så jag kan ta till mig lite tips. Skulle verkligen uppskattas. Tack!!

Men hej, givetvis jag skickar pm så kan vi prata vidare där
  • Steeph
    Sprallan skrev 2021-08-25 12:16:45 följande:

1000 tack! Ja jag kände att jag mådde illa när jag red i måndags när pulsen gått upp lite, så då började jag misstänka att det kanske kunde gått vägen ändå :)

Nej jag fattar inte det heller! Jag går faktiskt hos en privat redan och hon brukar va så himla frikostig och öppen för allt men efter mitt sista missfall så blev hon jättemärklig och precis tvärtemot. Men jag fick faktiskt svar från hennes sköterska precis att jag får ta blodprov för progesteron. Så ska försöka hinna dit imorgon, annars får det bli på måndag :) hoppas bara det inte är för sent att göra en åtgärd om det visar brist, det kanske behövs direkt från befruktningen. Men men, nu får jag svar iaf :) :)

När har du BIM? Vet att ni skulle gå vidare med IVF men tänker att du fick väl ÄL denna cykeln? Så en chans finns ju i så fall att du redan är gravid :)

Åh då förstår jag. Hoppas så att ditt progesteron ligger fint och att du inte behöver tillskott. Och skulle du behöva det så hoppas jag att du får starta med det omgående

Jag är på äl+3 idag så det är en lång väg att vandra. Har bim 6/9. Fick äl på dag 20 trots letrozol men tror att abort och vaccin störde det hela. Ska försöka 2 månader till utan letrozol och får hoppas att vi lyckas bli gravida innan ivf. Dock känner jag mig helt lugn inför ivf, fick en så bra känsla från kliniken
  • Steeph
    Anonym (Anna) skrev 2021-08-26 12:16:02 följande:

Hej tjejer, min mens tog slut på cd6 och jag har varit blödningsfri cd7-8, och nu idag på cd9 vid lunchtid så har jag fått en riklig blödning igen (färskt blod). Har aldrig varit med om detta tidigare och undrar om någon vet vad det kan bero på?

Hej! Visst tar du letrozol?

Man kan få lite blödningar av letrozol i och med att östrogenet blir lågt. Vissa får det vissa månader och vissa (som jag) har aldrig fått någon blödning av letrozol. Jag tror inte du behöver oroa dig
  • Steeph
    Sola13 skrev 2021-08-27 09:07:09 följande:

För er som ska börja med IVF, spännande! Kan ni tänka er att uppdatera oss lite hur det går under era Leteozolfria cykler och sen med IVF?

Jag är på ÄL + 6 eller 7 och väntar oroligt på att spottingen ska börja, brukar börja någon gång nu. Så fort mensen kommer ska jag kontakta gyn så ska vi kolla äggledarna, spermaprov osv. Om det inte visar något fel kommer jag lyfta frågan om IVF, diskutera när det kan tänkas vara aktuellt, vill inte vänta för länge!

Ja men absolut, jag kommer uppdatera här jag har bara er och min man att prata med så forumet är så viktigt för mig.

Jag är på äl+4 idag och det var sista cykeln med letrozol. Sedan kör vi på 2 cykler utan letrozol och ringer sedan in för att starta igång allt i november. Så kanske hinns det med en återföring innan jul .

Hoppas hoppas att ingen mens kommer och att du är gravid! Håller alla tummarna jag har för dig. Kram
  • Steeph
    Sprallan skrev 2021-08-30 12:18:57 följande:

Fick svar på proverna idag, jag hade högt progesteron och låg helt adekvat för en tidig graviditet. Funderar ändå på om jag kanske ska testa progesteronkräm. Den är bioidentisk så de säger ju att man inte kan överdosera så att säga. Vill göra allt jag kan för att försöka hjälpa det på traven. Jag tänker att alla missfallen har kommit efter v7, så jag kanske inte ökar som jag ska sen, då kanske lite hjälp kan få receptorerna att vakna till och producera mer.. vad tror ni?

Vi håller så klart tummarna för ett plus, men så skönt att ni är igång ändå och fått en så bra känsla för kliniken! Tror det är helt rätt att bara nollställa kroppen lite innan ni kör igång med IVF :)

Men vad skönt att du hade högt progesteron, det är ju toppen jag kommer göra samma sak när/om jag blir gravid igen, gå och lämna prov.

Jag tror ju inte det kan skada, men om du har bra progesteron så ska det ju inte behövas något mer. Kanske läs på lite och verkar det okej och du vill testa så kör på

Ja, vi pratade igår och förmodligen blir det bara en ägglossning till sen kör vi igång så att vi hinner en återföring innan jul!!!
  • Steeph

Hallå på er alla! Någon mer som börjar närma sig BIM?

Jag är på äl+8 och tempen ligger stadigt på 37.03 (vaginalt).

Har inga förhoppningar alls denna cykel även om slemhinnan såg ?fin och tjock ut? på vulet.

Vi har nu bestämt oss att vi startar ivf i mitten av oktober. På så sätt hinner vi med en återföring innan jul vilket känns så bra. Annars hade det inte blivit förrän i slutet av januari i och med jul och julstängt, och att tid för återföring skulle krocka helt med julhelgen. Det känns ändå bra att vi har 1 ägglossning till på oss och att jag hinner boosta mina ägg och kropp så gott jag kan. Ser lite ljus i tunneln nu!

• Steeph
    Gulgja skrev 2021-08-31 09:18:25 följande:

Hej!!!

Familjeliv ville inte acceptera mitt första meddelande så jag får skriva om det.

Vad Kul Att ni bestämt er för att köra en månad tidigare. Ska bli så spännande att följa dig!

Bra med stadig och hög temp, håller verkligen tummarna!!

Själv har jag BIM imorgon. Tog ett test i söndags på grund av mensvärk och ryggvärk som jag ALDRIG har så långt innan mens. Brukar få mensvärk samma dag som BIM. Och så var värken väldigt annorlunda, mer svidande än riktig mensvärk så jag trodde verkligen att jag var gravid men CB digital testet visade inte gravid och jag tänker om jag hade varit gravid hade det synts redan då på testet.

Vi inväntar att remissen ska godkännas, står minst 8 veckor på Huddinge reproduktionscentrum men jag räknar med att det tar ännu längre tid så jag ser detta som en tid för mig att gå ner i vikt och boosta kroppen.

Hur gör ni med sex under cykeln?

Men vad segt? ja FL gör så där ibland.

Ja det känns så kul. Är riktigt peppad och vill bara köra igång, även om det inte betyder att vi får en fullgången graviditet så har vi iaf provat.

Åh då förstår jag, vad tråkigt vi vill ju ha massa plus <3 jag har också mensvärk redan nu, så här en vecka kvar till bim. Är helt 100 på att det inte har tagit sig. Ena gången jag var gravid hade jag molvärk, men inte så här tidigt. Andra gången hade jag ingenting. Så det är nog bara hormonellt för mig.

Åh men då kommer ni förmodligen starta ganska snart efter oss håller tummarna att det går snabbare så att ni vet när ni får starta.

Vi har sex som vanligt under hela cykeln. Ofta 2-3 gånger i veckan och lite mer kring äl. De enda gången vi inte har sex är precis vid mensen, typ 1-2 dagen. Har dock inte haft sex nu på 5 dagar i och med trötthet och att han varit bortrest. Hur gör ni?
  • Steeph

Åh vad tråkigt att fler fått sin mens , min lär komma om ett par dagar också då jag är helt säker på att jag inte är gravid. Jag ska nu istället ändra fokus och göra allt jag kan för att få så bra ägg som möjligt inför ivf och även börja träna lite mer. Tanken är också att börja yoga och få in mer rörlighet i vardagen, även om jag har ett rörligt jobb idag.

Så ett till försök i september sen är det nya utmaningar.

• Steeph
    Jenniepennie031 skrev 2021-09-03 08:15:31 följande:

Hej tjejer. Så märkligt detta. Har ätit dubbeldos Letrozol men utan att nåt hänt denna månad (har tidigare fått ÄL ca dag 16-20 med dubbeldos Letrozol). Hade därför gett upp om ÄL denna månad och var ett par dagar ifrån att ta en Provera-kur och börja om. Helt plötsligt får jag ÄL-flytningar och utslag på cd38??? Känns märkligt för det är ju ungefär då jag troligen skulle haft ÄL utan Letrozol (50-60 dagars cykler, har PCO). Det känns ju som att Letrozolen helt plötsligt inte verkar. Nån som varit med om liknande? Kan tillägga att jag hade ett missfall runt midsommar så detta var första cykeln efter det.

Åh hmm. Det är ju dock ändå bra att du får äl men jag förstår frustrationen. Jag fick äl på dag 20 och det var efter vaccinet, 2a äl efter medicinsk abort och tog letrozol. Cyklerna innan fick jag äl på dag 14-16 så inte så pass stor skillnad som du upplevt. Vad jag förstått det som så kan kroppen reagera lite annorlunda efter missfall eller andra faktorer. Du ska se att kroppen hittar tillbaka och att letrozolen fungerar bättre nästa månad om inte ett plus kommer hihi!
  • Steeph

Glömt att uppdatera er gällande besöket hos Fertilitetsplus. Det visade sig att jag ligger lite för högt på t lymfocyter. Övre referensvärde är 1.57 och jag ligger på 1.65. Hon rekommenderar mig att köra intralipid i samband med ivf men vi får se om jag gör det.

Fick inte ut något progesteron, trombyl eller kortison. Helt omöjligt här i min stad att ens få prova progesteron så jäkla surt?

• Steeph
    Jenniepennie031 skrev 2021-09-04 17:34:10 följande:

Tack för update! Kan inte fertilitetsplus skriva ut trombyl etc till dig?? Finns ju även nåt receptfritt på apoteket som skall fungera samma som trombyl men det vet du säkert :)

Nä hon sa att mina koagulationsprover såg bra ut? men jag har tagit bamyl som jag delar i 6 delar och kommer fortsätta med tills ivf i oktober inte för att det kanske hjälper, men men
  • Steeph
    Gulgja skrev 2021-09-14 08:58:39 följande:

Hej!

Det här varit lite tyst från mig på grund av vissa omständigheter i livet.

Denna cykel var första cykeln utan Letrozol, Ovitrelle och progestoron. Jag är idag på CD 13 och spottings har redan börjat sen igår. De spottings jag alltid hade efter ägglossning innan jag började med progestoron. Jag vet inte längre vad det beror på och man känner sig ganska besegrad. Vi hann heller inte få till det tillräckligt förutom 2 gånger de dagar jag hade ägglossningsflytningar.

Vår remiss till IVF skickades för tre veckor sen så det är minst 5 veckor kvar tills vi får något svar.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att bli bukt med spottingsen. Enligt min gyn är det ingen polyp och allt ser fint ut varje gång.

Åh <3

Jag förstår att du känner dig besegrad. Det kan handla om att äggen antingen mognar för snabbt eller sakta och att det på så sätt blir lite undermåligt progesteron i lutealfasen, eller andra orsaker. Det jag skulle rekommendera är att lyssna på Jenny Koos aka Vulverine på boon tv eller läsa på henne Instagram (vulverine). Boon tv kostar en slant men där går hon igenom mycket gällande optimal ägglossning, lågt progesteron, öka fertilitet etc. Eller att du försöker på egen hand tillföra lite c vitamin i lutealfasen (som kan hjälpa progesteronet). Skönt ändå att remissen är skickad men synd att det tar tid att få svar håller tummarna att ni får svar snabbt och får starta igång innan årsskiftet! Kram
  • Steeph
    Gulgja skrev 2021-09-14 21:46:06 följande:

Tack för dina fina ord som vanligt. Hur går det för dig? Var i cykeln är du nu? Det var en ostimulerad cykel för dig med eller hur?

Jag kände mig SÅ nere så jag tog och bokade ett besök hos en privat gyn som kunde ge mig tid samma dag, alltså ikväll. Kände att kosta får det kosta jag vill ha en second opinion.

Den läkaren sa i alla fall att hon kunde konstatera att jag har PCOS och inte på gränsen som min gyn uttalat sedan februari i år. Hon tyckte även att jag kunde höja dosen Letrozol till 1.5 tablett om dagen och att jag ska börja med progestoron vagitorerna 5 dagar efter Ovitrelle och fortsätta i två veckor och inte 10 dagar som jag tar idag. Dessutom ville hon att jag skulle ta 1 tablett tre gånger om dagen och inte två som jag gör idag. Hon ville även skriva ut metformin till mig på grund av min pcos och sa att mina förhöjda prolaktin värden berodde på min pcos. Hon sa att man hellre har två blåsor än en blåsa eftersom chansen är större medan min egna gynekolog tycker att det räcker med en blåsa.

Hon kunde inte förklara mina spottings men sa att jag absolut inte skulle sluta försöka med Letrozol och Ovitrelle efter tre cyklar och att hon rekommenderar minst 6 cyklar och sedan går man vidare till IVF.

Sååå ja jag vet inte. Kändes väl okej tror jag fastän jag kände mig lite nedslagen efter att jag faktiskt fick diagnosen pcos. Så nu blir det alltså ytterligare stimulerade cyklar ända fram till IVF.

Jag är på cd 8 idag så väntar in äl. Denna eviga väntan hahaa? men sista äl nu innan ivf vilken känns sjukt.

Åh okej men vad tokigt att den ena säger på gränsen och den andra konstaterar men vad skönt att du får letrozol igen så att ni får bra försök inför ivf och förhoppningvis plussar ni ju innan

Förstår att du känner dig nedslagen. Dock är det så många som lyckas bli gravida med letrozol och ovitrelle. Håller mina tummar stenhårt för dig.
  • Steeph

Hej på er!

Jag tänker att jag tackar för mig i den här tråden då vi startar ivf om någon dag. Önskar er all lycka till och hoppas ni får era små letrozol bebisar <3 stor kram!

Svar på tråden Vår letrozol resa- följas åt?