• Anonym (Ts)

Hjälp! Hur ska jag ha råd

Funderar starkt på att separera. Jag mår alldeles för dåligt i min relation. Vi har 2 barn under 6 år.

Tror inte jag hade kunnat få ett lån som det är just nu, så jag har kollat på lite hyresrätter. 3or. De kostar ca 8-9000/mån. Jag är långtidssjukskriven och får ut knappt 14.000 just nu. Det lär inte ändras på ett tag. Jag skulle ju aldrig kunna hyra en lägenhet då. Kan ju inte ha runt 5000kr kvar när boendet är betalt.

Jobbar jag så får jag ut runt 18-19.000. Då kaaanske det funkar.

Hur tycker ni att jag ska tänka/göra?

• Svar på tråden Hjälp! Hur ska jag ha råd
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Kicki) skrev 2020-10-16 08:26:54 följande:

Kan du inte vänta med att separera tills kroppen har läkt mer då och du har en bättre inkomst? Under tiden kan du förbereda så mycket du kan för ditt kommande liv som singel. Se det som en process med steg för steg till att komma till det liv du vill ha. 

(Är det psykisk eller fysisk misshandel inblandat så är det självklart en annan sak) 

Jo, jag kan absolut vänta ett tag. Det är ett enormt stor beslut och steg att ta, så det behöver verkligen "mogna" i mig. Under tiden ska jag också försöka spara ihop så mycket pengar som möjligt.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Vera) skrev 2020-10-16 08:47:03 följande:

Du borde ha skaffat dig en bra buffert innan du ens skaffade barn. Och du får väl vänta med att separera helt enkelt? Man kanske inte kan förvänta sig att skaffa ett nytt boende så fort känslorna svalnat för ens partner, ibland får man bita o det sura äpplet och bo ihop tills ekonomin ordnat sig. Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att man som sjukskriven på heltid med småbarn och utan buffert inte kan byta bostad hur som helst. För fasen, de flesta heltidsarbetande vuxna jag vet får ofta spara och stå i bostadskö i flera år innan de kan få en bra bostad, varför skulle situationen vara annorlunda för dig?

Vad i min tråd är det som triggar dig så? Och vad vill du uppnå med ditt svar?

1. Jag lämnar inte för att "mina känslor har svalnat" Jag lämnar för att han får mig att må fruktansvärt dåligt, varje dag. Han är otroligt elak i hur han talar till mig.

2. Jag hade en helt ok buffert innan barnen kom, men när tak och fönster behövde bytas var jag dum nog att ta alla MINA pengar till det.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Realist) skrev 2020-10-16 10:45:33 följande:

Men ni har väl amorterat? Hur länge har ni bott i huset? Sett över en längre tidsperiod så går bostadsmarknaden i princip alltid upp. Kolla upp vad huset är värt.

Anonym (H) skrev 2020-10-16 11:55:37 följande:

Men då ska du ju börja där, ta reda på vad lånen ligger på och ett ungefärligt värde. När jag och mitt ex separerade gick jag loss med ca 150 000 kr tack vare övervärde i huset, trots ganska kort boendetid. Det betalar guldkant på tillvaron/genererar ekonomisk trygghet ganska länge även om det inte ensamt hade räckt till en kontantinsats på orten jag flyttade till.

Jag har precis tagit reda på att banken värderar vårt hus till ca 600.000 mer än vad vi har i lån. Detta utan att en mäklare varit här och så vitt jag vet brukar banken värdera rätt lågt? Så det var en mycket positiv överraskning
  • Anonym (Vera)
    Anonym (Ts) skrev 2020-10-16 16:50:00 följande:

Vad i min tråd är det som triggar dig så? Och vad vill du uppnå med ditt svar?

1. Jag lämnar inte för att "mina känslor har svalnat" Jag lämnar för att han får mig att må fruktansvärt dåligt, varje dag. Han är otroligt elak i hur han talar till mig.

2. Jag hade en helt ok buffert innan barnen kom, men när tak och fönster behövde bytas var jag dum nog att ta alla MINA pengar till det.

Verkar jättedumt att skaffa två barn med någon som är så hemsk och elak. Jag blir alltid triggad av vuxna människor som fattar dumma beslut i livet och sen förväntar sig att pappa staten ska kliva in med bidrag och bostad för att man inte klarar av att ta hand om sig själv. Jag hade aldrig hamnat i din situation eftersom jag ordnat det bra för mig ekonomiskt innan jag valde att få barn.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Vera) skrev 2020-10-16 17:55:25 följande:

Verkar jättedumt att skaffa två barn med någon som är så hemsk och elak. Jag blir alltid triggad av vuxna människor som fattar dumma beslut i livet och sen förväntar sig att pappa staten ska kliva in med bidrag och bostad för att man inte klarar av att ta hand om sig själv. Jag hade aldrig hamnat i din situation eftersom jag ordnat det bra för mig ekonomiskt innan jag valde att få barn.

Måste vara skönt att vara felfri
  • Anonym (Jaha)

Har du barn? Ibland förändras människor på ett sätt man aldrig kunde föreställa sig när man bildade familj med dem. Jag tex blev ihop med en feminist, men är nu ihop med en mansgris. Bara utseendet som inte har förändrats så mycket.
  • Anonym (Jaha)

Vad skönt ts att du fick en bra värdering :) Inte läst i tråden, men kan du hyra något mindre centralt? En tvåa? Tror du mår bättre om du tar dig ur relationen oavsett hur stort du bor till en början

• Anonym (Motvalls)

Jag tycker inte att du behöver leta efter en liten billig 2.a eller t o m 1:a utan jag tycker att du ska ta en 3:a. Visst kan man tränga ihop sig och "klara sig" i en liten lägenhet men nja, det känns inte rimligt ändå och skulle vara trångt, särskilt då med tanke på att ni bor så stort nu.

Jag tror att du lätt har råd med en hyra på 8.000 även som sjukskriven. Om barnen ska bo huvudsakligen med dig så kommer dina inkomster att se ut ungefär såhär:

sjukpenning: 14.000
    barnbidrag 2.650 kr
    underhåll: 3.146 (MINST)
    bostadsbidrag: 3.000

TOTALT: 22.796 kr.

Med det klarar du lätt en hyra på 8.000kr och får nästan 15.000 kr över till övriga utgifter.

• Anonvm
    Anonym (Yt) skrev 2020-10-12 18:28:38 följande:

Jag tycker det är för jäkligt att man ska behöva tänka på det ekonomiska, hur man ska klara sig år 2020:(

Anonym (Ts) skrev 2020-10-12 19:36:23 följande:
    Ja, det är faktiskt helt galet.

Det här är skolexempel på vad jag börjat kalla snutte-tutte-staten mentalitet...

Helt otroligt asså att man ska behöva tänka på hur man ska klara sig och det ekonomiska 2020, det borde ju bara nån annan se till att det löser sig så man får det man tycker att man behöver... typ.

Att ha en naturlig motivation och drivkraft att sköta sin egen och sina barns försörjning borde vara en central och fundamental värdering hos alla vuxna.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Motvalls) skrev 2020-10-16 22:39:25 följande:

Jag tycker inte att du behöver leta efter en liten billig 2.a eller t o m 1:a utan jag tycker att du ska ta en 3:a. Visst kan man tränga ihop sig och "klara sig" i en liten lägenhet men nja, det känns inte rimligt ändå och skulle vara trångt, särskilt då med tanke på att ni bor så stort nu.

Jag tror att du lätt har råd med en hyra på 8.000 även som sjukskriven. Om barnen ska bo huvudsakligen med dig så kommer dina inkomster att se ut ungefär såhär:

barnbidrag 2.650 kr

Med det klarar du lätt en hyra på 8.000kr och får nästan 15.000 kr över till övriga utgifter.

Fast vi kommer isf ha barnen lika mycket båda två. Så uträkningen stämmer inte riktigt, även om jag förstår din tanke.
  • Anonym (Yt)
    Anonvm skrev 2020-10-16 22:46:53 följande:

Det här är skolexempel på vad jag börjat kalla snutte-tutte-staten mentalitet...

Helt otroligt asså att man ska behöva tänka på hur man ska klara sig och det ekonomiska 2020, det borde ju bara nån annan se till att det löser sig så man får det man tycker att man behöver... typ.

Att ha en naturlig motivation och drivkraft att sköta sin egen och sina barns försörjning borde vara en central och fundamental värdering hos alla vuxna.

Jo men är det rimligt med alla dessa skyhöga priser på hyror o hus? Det är ju inte anpassade för en inkomst bara.

O ni som skrev att jag skulle haft en buffert, när skulle jag skrapat ihop den? Jag blev sjuk bara ett halvår efter jag avslutat en femårig utbildning.

Det är hemskt vad ni dömer utan att ha en aning om hur mitt liv sett ut.
  • Anonvm
    Anonym (Yt) skrev 2020-10-17 09:09:24 följande:
    Jo men är det rimligt med alla dessa skyhöga priser på hyror o hus? Det är ju inte anpassade för en inkomst bara.
    Marknaden är ju tack o lov fortfarande fri när det gäller bostadsrätter och hus.
    Priserna regleras av marknaden naturligt enligt tillgång vs efterfrågan.
    Den avgörande anledningen till de kraftigt stigande priserna vi sett senaste decennierna beror ju på att efterfrågan är otroligt hög i förhållande till tillgången.
    Det är mycket enkelt att vända denna trend, det är bara att justera antingen ena eller den andra faktorn i ekvationen, dvs antingen ökar man kraftigt tillgången, eller så minskar man efterfrågan. När man når ett omvänt förhållande mellan tillgång o efterfrågan så kommer marknaden naturligt att reglera sig själv o priserna börja falla...
    Men hela denna naturliga ekvation hålls ju bakbunden av det faktum att hela marknaden sätts ur spel genom att man blandar in reglering av hyressättning.

I praktiken så orsakar reglerad hyressättning totala motsatsen mot vad den avser ha för funktion.
    Precis som i många andra fall där politiken genom sociala konstruktioner försöker få en viss effekt....
    Anonym (Motvalls) skrev 2020-10-16 22:39:25 följande:

barnbidrag 2.650 kr

Anser du det på något sätt rimligt att någon kan sitta hemma och inte bidra alls till samhället o ha en nettoinkomst på 23.000:- ?

Vad skall isf motivera någon att ta ett arbete med en bruttolön under 35.000? När man lika gärna kan sitta hemma hela dagarna o ta hand om sina egna barn o bara "få" dessa pengar av staten?

Hur många kan nyttja de sociala skyddsnäten på detta sätt innan det blir långsiktigt ohållbart?
  • Anonym (Motvalls)
    Anonvm skrev 2020-10-17 12:13:49 följande:
    Anser du det på något sätt rimligt att någon kan sitta hemma och inte bidra alls till samhället o ha en nettoinkomst på 23.000:- ?

Vad skall isf motivera någon att ta ett arbete med en bruttolön under 35.000? När man lika gärna kan sitta hemma hela dagarna o ta hand om sina egna barn o bara "få" dessa pengar av staten?

Hur många kan nyttja de sociala skyddsnäten på detta sätt innan det blir långsiktigt ohållbart?
    Nu bidrar ju TS till samhället. Hon har ett arbete men är för närvarande sjuk och får sjukpenning som hon betalar skatt på. Det är inte att bara sitta hemma, hon är sjuk och har rätt till ersättning från sjukförsäkringen som alla andra. Det är inte lathet utan just sjukdom.

Barnbidrag har alla med barn, inte heller det är att utnyttja staten.

Underhåll, ja den andre föräldern ska väl också försörja sina barn eller? kan den inte det går staten in, det är väl knappast heller TS fel om den andre föräldern inte kan försörja sina barn?

Bostadsbidrag, ja här kan man väl möjligen tala om att nyttja de sociala skyddsnäten, men det är ju ett bidrag som alla med låg inkomst kan få. TS skulle även när hon jobbar få bostadsbidrag då hon är låginkomsttagare även om det skulle bli lite mindre.

Märk väl att om du jämför TS situation med en arbetande så behöver du komma ihåg att både barnbidraget, underhållet får en heltidsarbetande också. Så nej, det bör inte finnas något problem med motivationen att ta ett arbete under 35.000 kr/mån.

Däremot tycker jag inte det är rätt att det går att lata sig och sitta på röven hela dagarna och leva gott på staten. Men det anser jag inte är fallet här.
  • Anonym (Ts)

Förutom under tiden jag studerade så har jag jobbat sedan gymnasiet. Även när jag läste på universitetet så jobbade jag helger, lov och ibland vardagar när jag hann. Jag har jobbat MYCKET. Och skattat precis som alla andra. Nu råkade jag ut för en olycka som tog sönder min rygg. Hade jag fått välja så hade jag givetvis haft min hälsa i behåll och jobbat med det jag är sjukskriven från.

Jag skaffade heller inte barn med någon som var ett svin. Han var fantastisk. Men efter barnen har något hänt. Han är elak. Han tar varje möjlighet Han kan finna att trycka ner mig. Hade han varit såhär för 6 år sedan hade jag givetvis inte valt honom som far till mina barn.

Jag vill jobba, och jag kommer jobba igen. Hur och när det blir vet jag inte. Jag gör mitt bästa här.

Tråden startades för att jag önskade stöd och tips. Och pga att jag blev så förskräckt när jag insåg hur svårt det kommer bli för mig.

Ni som är så himla snabba att döma, jag hoppas aldrig ni råkar ut för en olycka, får en svår sjukdom eller något som gör att ni får "lyxen att sitta på röven där hemma och bara håva in bidrag "

• Anonym (Realist)

När du växer upp kommer du förstå att både människor och förutsättningar kan förändras över tid på sätt som inte går att förutse.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Realist) skrev 2020-10-18 06:29:48 följande:

När du växer upp kommer du förstå att både människor och förutsättningar kan förändras över tid på sätt som inte går att förutse.

Precis så.
  • Anonym (Ts)

Jag är förtvivlad!

I helgen pratade jag och sambon. Jag sa inte att jag ville separera men vi pratade vad som skulle hänt OM vi gjorde det. Han gjorde klart att han hade gjort allt för att sabotera ett samarbete. Jag förklarade att det ju är barnen som blir lidande då men det spelade ingen roll. Jag vet att han älskar barnen och vill dem väl, men han är inte riktigt frisk i huvudet och skulle alldeles säkert kunna intala sig själv att skit han kommer göra efter en separation hade varit för barnens bästa. Jag är övertygad om att han hade krånglat med ALLT som rör barnen. Och jag hade fått ge vika för att barnen inte ska komma i kläm.

Jag får panik! Vad ska jag göra?

• Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2020-10-19 13:15:27 följande:

Jag är förtvivlad!

I helgen pratade jag och sambon. Jag sa inte att jag ville separera men vi pratade vad som skulle hänt OM vi gjorde det. Han gjorde klart att han hade gjort allt för att sabotera ett samarbete. Jag förklarade att det ju är barnen som blir lidande då men det spelade ingen roll. Jag vet att han älskar barnen och vill dem väl, men han är inte riktigt frisk i huvudet och skulle alldeles säkert kunna intala sig själv att skit han kommer göra efter en separation hade varit för barnens bästa. Jag är övertygad om att han hade krånglat med ALLT som rör barnen. Och jag hade fått ge vika för att barnen inte ska komma i kläm.

Jag får panik! Vad ska jag göra?

Skilja dig.
  • Anonym (Ts)
    Kjell2 skrev 2020-10-19 13:17:00 följande:

Skilja dig.

Jo, det var ju tanken. Men om jag stannar så får jag åtminstone vara med barnen. Och har möjlighet att se till så de har det bra.
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2020-10-19 13:49:41 följande:
    Jo, det var ju tanken. Men om jag stannar så får jag åtminstone vara med barnen. Och har möjlighet att se till så de har det bra.
    Ta och prata med någon som är insatt i detta, en jurist, kvinnostödsfunktion, familjerätten så du kan få en mer realistisk bild vad som kan hända utifrån ert läge.

Svar på tråden Hjälp! Hur ska jag ha råd