Inlägg från: Anonym (Yt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Yt)

Hjälp! Hur ska jag ha råd

Är i ungefär samma situation som du. Jag tycker det är för jäkligt att man ska behöva tänka på det ekonomiska, hur man ska klara sig år 2020:(

Men under tiden du är sjukskriven kan du få både bostadsbidrag och bostadstillägg. Kolla på kassakollen på försäkringskassan.

• Anonym (Yt)
    Anonym (Ts) skrev 2020-10-12 19:42:09 följande:

Får inte rätt på hur jag ska göra på kassakollen.

Man skriver in hur mycket man tjänar, bostadsyta o om barnen ska stå skrivna på dig. Jag har ca 18000 kr innan skatt o jag skulle iaf få 3000kr i bostadstillägg tror jag det var o 900kr i bostadsbidrag.

Önskar dig all lycka!
  • Anonym (Yt)
    Anonym (Vera) skrev 2020-10-15 22:26:08 följande:

I vilket land behöver folk inte tänka på sin ekonomi? Eller vad menar du, ska alla människor oavsett om de jobbar eller bara går hemma ha oändligt med pengar?

Jag tycker inte man behöva vara två för att klara av en hyra tex. Om man gör sitt bästa o jobbar o ändå räcker inte pengarna. Och som i mitt fall är sjukpenning på 50%. Det är ju inget jag har valt själv att bli sjuk.
  • Anonym (Yt)
    sextiotalist skrev 2020-10-16 08:01:23 följande:

Där har vi nog rätt bra i Sverige. Många länder får ensamstående ha flera jobb och ändå bo väldigt spartanskt.

Du har rätt till bostadsbidrag, även en sjukpenning.

Jag vet men ändå går det inte runt
  • Anonym (Yt)
    Anonvm skrev 2020-10-16 22:46:53 följande:

Det här är skolexempel på vad jag börjat kalla snutte-tutte-staten mentalitet...

Helt otroligt asså att man ska behöva tänka på hur man ska klara sig och det ekonomiska 2020, det borde ju bara nån annan se till att det löser sig så man får det man tycker att man behöver... typ.

Att ha en naturlig motivation och drivkraft att sköta sin egen och sina barns försörjning borde vara en central och fundamental värdering hos alla vuxna.

Jo men är det rimligt med alla dessa skyhöga priser på hyror o hus? Det är ju inte anpassade för en inkomst bara.

O ni som skrev att jag skulle haft en buffert, när skulle jag skrapat ihop den? Jag blev sjuk bara ett halvår efter jag avslutat en femårig utbildning.

Det är hemskt vad ni dömer utan att ha en aning om hur mitt liv sett ut.
Svar på tråden Hjälp! Hur ska jag ha råd