• Anonym (Ts)

Hjälp! Hur ska jag ha råd

Funderar starkt på att separera. Jag mår alldeles för dåligt i min relation. Vi har 2 barn under 6 år.

Tror inte jag hade kunnat få ett lån som det är just nu, så jag har kollat på lite hyresrätter. 3or. De kostar ca 8-9000/mån. Jag är långtidssjukskriven och får ut knappt 14.000 just nu. Det lär inte ändras på ett tag. Jag skulle ju aldrig kunna hyra en lägenhet då. Kan ju inte ha runt 5000kr kvar när boendet är betalt.

Jobbar jag så får jag ut runt 18-19.000. Då kaaanske det funkar.

Hur tycker ni att jag ska tänka/göra?

• Svar på tråden Hjälp! Hur ska jag ha råd
  • Fjäril kär

Underhållsstöd, barnbidrag och bostadsbidrag.

Och så får du helt enkelt bo där du har råd att bo tillsvidare.

• Tow2Mater
    Fjäril kär skrev 2020-10-11 14:15:53 följande:

Underhållsstöd, barnbidrag och bostadsbidrag.

Och så får du helt enkelt bo där du har råd att bo tillsvidare.

Underhållsstöd är väl vad man kan ansöka om när barnets andra förälder inte betalar underhållsbidrag. Har man barnen varannan vecka betalar man  normalt inte underhållsbidrag.Och stannar barnen hos pappan kommer TS betala underhållsbidrag till honom.
  • smulpaj01
    Tow2Mater skrev 2020-10-11 15:01:56 följande:

Underhållsstöd är väl vad man kan ansöka om när barnets andra förälder inte betalar underhållsbidrag. Har man barnen varannan vecka betalar man  normalt inte underhållsbidrag.Och stannar barnen hos pappan kommer TS betala underhållsbidrag till honom.

Nej på den låga inkomsten kommer inte ts betala underhåll.

Hon kommer få ett barnbidrag samt bostadsbidrag.

Hittar du ingen billigare 2:a ts? Du kan sova i vardagsrummet och barnen i sovrummet.
  • JonasSa

Jag tycker att du ska prata med din bank, ta en rådgivning. Gå dit utan din partner och beskriv situationen.

Det är många parametrar att hantera och jag kan inte vad de olika bidragen som bostadsbidrag mm kan ge. Om barnen bor hos dig kommer den andra föräldern få betala underhåll vilket bidrar.

Personligen tror jag det är dåligt att bara leva ihop pga ekonomi!

• Anonym (F)
    JonasSa skrev 2020-10-11 15:37:13 följande:
    Jag tycker att du ska prata med din bank, ta en rådgivning. Gå dit utan din partner och beskriv situationen. Det är många parametrar att hantera och jag kan inte vad de olika bidragen som bostadsbidrag mm kan ge. Om barnen bor hos dig kommer den andra föräldern få betala underhåll vilket bidrar. Personligen tror jag det är dåligt att bara leva ihop pga ekonomi!

Vad skulle banken kunna göra menar du? Är det ekonomisk rådgivning du tänker på så borde det vara bättre att söka sig till kommunens rådgivare.
  • Anonym (H)

Hur bor ni idag? Den som har bäst behov av bostaden kan tilldelas rätten att bo kvar (men om det är en villa eller BR måste exet lösas ut).

En trea är lite av en lyx du kanske inte har råd med, en tvåa där barnen delar rum och du sover i vardagsrummet är nog mer realistiskt.

Men som andra sagt du borde få bostadsbidrag också samt underhåll om du ska ha barnen på heltid.

• Anonym (Etta)

Jag hade sökt en billig etta eller tvåa. Inte det ultimata att inte ens ha ett sovrum, men om man inte har råd måste plånboken styra.

• Anonym (Realist)

Så hög hyra blir ju svårt med så låg inkomst. Försök hitta ett så billigt boende som möjligt, finns det ettor att hyra? Kolla också upp möjligheten att hyra privat, kanske kan du ha tur och hitta någon som hyr ut en del av en lägenhet eller hus?

• Anonym (asdf)

Har du barnen heltid får du hela barnbidragen plus underhållsbidragen. Ska barnen bo hos er båda går du halva barnbidragen. Dessutom kommer du i vilket fall få bostadsbidrag. Hur ska ni göra med lägenheten ni bor i nu?

• sextiotalist
    Anonym (Ts) skrev 2020-10-11 13:37:52 följande:

Funderar starkt på att separera. Jag mår alldeles för dåligt i min relation. Vi har 2 barn under 6 år.

Tror inte jag hade kunnat få ett lån som det är just nu, så jag har kollat på lite hyresrätter. 3or. De kostar ca 8-9000/mån. Jag är långtidssjukskriven och får ut knappt 14.000 just nu. Det lär inte ändras på ett tag. Jag skulle ju aldrig kunna hyra en lägenhet då. Kan ju inte ha runt 5000kr kvar när boendet är betalt.

Jobbar jag så får jag ut runt 18-19.000. Då kaaanske det funkar.

Hur tycker ni att jag ska tänka/göra?

Du kan få 2600 i bostadsbidrag med en hyra på 8000 och din inkomst
Svar på tråden Hjälp! Hur ska jag ha råd