Inlägg från: Anonym (H) |Visa alla inlägg
  • Anonym (H)

Hjälp! Hur ska jag ha råd

Hur bor ni idag? Den som har bäst behov av bostaden kan tilldelas rätten att bo kvar (men om det är en villa eller BR måste exet lösas ut).

En trea är lite av en lyx du kanske inte har råd med, en tvåa där barnen delar rum och du sover i vardagsrummet är nog mer realistiskt.

Men som andra sagt du borde få bostadsbidrag också samt underhåll om du ska ha barnen på heltid.

• Anonym (H)
    Anonym (Ts) skrev 2020-10-12 19:31:22 följande:

Tack för alla era svar!

Som det är nu så kan jag inte jobba. Min kropp klarar det inte (skada efter en olycka) Möjligen 25% om jag kämpade så hårt jag kunde, men då hade pendlingen kostat mer än vad jag tjänat på det. Vet att man inte ska tänka så, men det är sanningen. Då är det bättre att låta min kropp läka ordentligt.

Jag vet att en trea kanske är lite väl lyxigt i min situation. Kanske får tänka om. Det är bara svårt när vi nu bor i en villa på 190 kvm och 5 sovrum.

Men borde du inte då få loss lite pengar till en insats? Om du är ajukskriven från en fast anställning kanske inte banken är helt omöjlig om du väljer ett "billigt" boende. Jag fick bolån när jag var tjänstledig för studier, inkomsten var mycket lägre än när jag jobbade men de baserade sitt beslut på att jag ju hade en fast tjänst att återvända till. Bostadspriserna har ju gått upp på de flesta ställen senaste åren så chansen att du kan gå från huset med pengar i handen är ju ganska god.
  • Anonym (H)
    Anonym (Ts) skrev 2020-10-12 20:19:28 följande:

Nja. Huset är inte värt så väldigt mycket mer än vad det är belånat för. Men visst, chansen finns ju Vågar dock inte räkna med det.

Jag har ju ingen höjdarlön, men det är ju klart en bättre inkomst än den jag har som sjukskriven. Tjänar ca 25000. Och har varit fast anställd i 10 år.

Men då ska du ju börja där, ta reda på vad lånen ligger på och ett ungefärligt värde. När jag och mitt ex separerade gick jag loss med ca 150 000 kr tack vare övervärde i huset, trots ganska kort boendetid. Det betalar guldkant på tillvaron/genererar ekonomisk trygghet ganska länge även om det inte ensamt hade räckt till en kontantinsats på orten jag flyttade till.
Svar på tråden Hjälp! Hur ska jag ha råd