Inlägg från: Anonym (Motvalls) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Motvalls)

Hjälp! Hur ska jag ha råd

Jag tycker inte att du behöver leta efter en liten billig 2.a eller t o m 1:a utan jag tycker att du ska ta en 3:a. Visst kan man tränga ihop sig och "klara sig" i en liten lägenhet men nja, det känns inte rimligt ändå och skulle vara trångt, särskilt då med tanke på att ni bor så stort nu.

Jag tror att du lätt har råd med en hyra på 8.000 även som sjukskriven. Om barnen ska bo huvudsakligen med dig så kommer dina inkomster att se ut ungefär såhär:

sjukpenning: 14.000
    barnbidrag 2.650 kr
    underhåll: 3.146 (MINST)
    bostadsbidrag: 3.000

TOTALT: 22.796 kr.

Med det klarar du lätt en hyra på 8.000kr och får nästan 15.000 kr över till övriga utgifter.

• Anonym (Motvalls)
    Anonvm skrev 2020-10-17 12:13:49 följande:
    Anser du det på något sätt rimligt att någon kan sitta hemma och inte bidra alls till samhället o ha en nettoinkomst på 23.000:- ?

Vad skall isf motivera någon att ta ett arbete med en bruttolön under 35.000? När man lika gärna kan sitta hemma hela dagarna o ta hand om sina egna barn o bara "få" dessa pengar av staten?

Hur många kan nyttja de sociala skyddsnäten på detta sätt innan det blir långsiktigt ohållbart?
    Nu bidrar ju TS till samhället. Hon har ett arbete men är för närvarande sjuk och får sjukpenning som hon betalar skatt på. Det är inte att bara sitta hemma, hon är sjuk och har rätt till ersättning från sjukförsäkringen som alla andra. Det är inte lathet utan just sjukdom.

Barnbidrag har alla med barn, inte heller det är att utnyttja staten.

Underhåll, ja den andre föräldern ska väl också försörja sina barn eller? kan den inte det går staten in, det är väl knappast heller TS fel om den andre föräldern inte kan försörja sina barn?

Bostadsbidrag, ja här kan man väl möjligen tala om att nyttja de sociala skyddsnäten, men det är ju ett bidrag som alla med låg inkomst kan få. TS skulle även när hon jobbar få bostadsbidrag då hon är låginkomsttagare även om det skulle bli lite mindre.

Märk väl att om du jämför TS situation med en arbetande så behöver du komma ihåg att både barnbidraget, underhållet får en heltidsarbetande också. Så nej, det bör inte finnas något problem med motivationen att ta ett arbete under 35.000 kr/mån.

Däremot tycker jag inte det är rätt att det går att lata sig och sitta på röven hela dagarna och leva gott på staten. Men det anser jag inte är fallet här.
Svar på tråden Hjälp! Hur ska jag ha råd